In Custom settings menu de volgende instellingen:
- Autofocus: AF-C (of AF-S, afhankelijk van de gekozen AF-instelling voor focus trapping) instellen op "Focus priority"
Controls: Assign AE-L/AE-L button instellen op "AF-On".
Met deze instellingen ontspant de sluiter pas als een onderwerp in het gekozen focuspunt scherp is.
Testen: AF-lens monteren, scherpstellen door AE-L-knop in te drukken (half indrukken sluiter stelt niet scherp), wegzwaaien van gekozen onderwerp
Sluiter ingedrukt houden en terugzwaaien naar onderwerp. Zodra dit in het focuspunt belandt "KLIK".
Een AF-converter voor de D7000 heb ik niet, kan ik niet zo één-twee-drie lenen of huren en om nou gelijk 2-300 € te stoppen in een testje....
Is er iemand in staat en bereid om mijn idee te toetsen? De werkwijze zou dus zijn:
- AF-converter en MF-lens (of AF-lens in MF-mode) monteren
Camera instellen op focus priority (zie boven, AE-L/AF-L instellen is niet nodig omdat er geen AF wordt gebruikt)
Met ingedrukte sluiterknop draaien aan focusring tot onderwerp scherp is
KLIK?
Zou een AF-converter van Nikon, Sigma, Tamron, Kenko of who-ever wel werken in focustrap mode met een manual focus-lens op een D7000 (of D90, D300 of??)? Dan weet ik wat er op mijn next-to-buy lijstje komt te staan.
Benieuwd naar resultaten en bij voorbaat dank
P.S. Ik weet dat er een conversietruc is voor de TC16A (http://www.foolography.com/free-stuff/modify-tc-16a/) maar zie mezelf die ten eerste niet uitvoeren (waar is dat gouden veertje gebleven??) en ten tweede denk ik dat ik de TC16A misschien toch wel voor mijn F501 wil houden.