Focus trapping met AF converter en MF lens

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
bobcom
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Focus trapping met AF converter en MF lens

Bericht door bobcom » di jan 31 2012 11:34 am

Mijn D7000 (en volgens mij nog een serie andere Dxx- en Dxxx-typen) hebben de mogelijkheid om "trap focus" toe te passen, dwz. de sluiter wordt vanzelf geactiveerd als een object in focus is. Dit werkt echter alleen met AF-lenzen. De truc is:
In Custom settings menu de volgende instellingen:
  • Autofocus: AF-C (of AF-S, afhankelijk van de gekozen AF-instelling voor focus trapping) instellen op "Focus priority"
    Controls: Assign AE-L/AE-L button instellen op "AF-On".
    Met deze instellingen ontspant de sluiter pas als een onderwerp in het gekozen focuspunt scherp is.
    Testen: AF-lens monteren, scherpstellen door AE-L-knop in te drukken (half indrukken sluiter stelt niet scherp), wegzwaaien van gekozen onderwerp
    Sluiter ingedrukt houden en terugzwaaien naar onderwerp. Zodra dit in het focuspunt belandt "KLIK".
Wat ik zou willen: deze truc uithalen met een AF-converter en een Manual Focus-lens. Ik heb er enkele (een Kiron 105 mm 1:1 macro, een Vivitar 200 F3 en nog wat spul) en het zou wel handig zijn om deze in trap focus te gebruiken met een AF-converter. Leuk voor insecten die weg zijn voor je scherp heb gesteld, vogeltjes die niet lang genoeg op een voederbolletje blijven zitten - noem maar op.
Een AF-converter voor de D7000 heb ik niet, kan ik niet zo één-twee-drie lenen of huren en om nou gelijk 2-300 € te stoppen in een testje....
Is er iemand in staat en bereid om mijn idee te toetsen? De werkwijze zou dus zijn:
  • AF-converter en MF-lens (of AF-lens in MF-mode) monteren
    Camera instellen op focus priority (zie boven, AE-L/AF-L instellen is niet nodig omdat er geen AF wordt gebruikt)
    Met ingedrukte sluiterknop draaien aan focusring tot onderwerp scherp is
    KLIK?
Met de TC16A converter werkt deze truc op mijn F501 - als ik een MF-lens monteer op de TC16A dan ontspant de sluiter zodra het onderwerp in focus is. Maar de TC16A is niet compatibel met de nieuwere digitale Nikons.
Zou een AF-converter van Nikon, Sigma, Tamron, Kenko of who-ever wel werken in focustrap mode met een manual focus-lens op een D7000 (of D90, D300 of??)? Dan weet ik wat er op mijn next-to-buy lijstje komt te staan.

Benieuwd naar resultaten en bij voorbaat dank

P.S. Ik weet dat er een conversietruc is voor de TC16A (http://www.foolography.com/free-stuff/modify-tc-16a/) maar zie mezelf die ten eerste niet uitvoeren (waar is dat gouden veertje gebleven??) en ten tweede denk ik dat ik de TC16A misschien toch wel voor mijn F501 wil houden.
S3Pro, D80, D600, Nex5; 6x MF 35-300mm f2.0- 4,5; 7x AF 12-500mm f1.8-6.3; 4x conv 1.6-2x; SB80-800; 4x FD 70-200mm f1.8-4.5; 6x M42 29-200mm f2.0-4.0,

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Focus trapping met AF converter en MF lens

Bericht door ArendV » di jan 31 2012 2:02 pm

@bobcom, volgens mij maak je hier een denkfoutje.

De methode die je aangeeft werkt wel bij AF objectieven en niet bij MF objectieven.
Dit werkt ook met een converter die MF objectieven een AF functionaliteit geeft en de Nikon TC-16A kan dit op oudere camera's zoals jouw F501, maar is ook de enige die ik ken die deze functionaliteit biedt.
Alle andere converters kunnen geen AF functionaliteit bieden aan MF objectieven en dan werkt het niet. Het verschijnen van het groene bolletje door handmatig scherp te stellen triggert niet de opname.

Ik heb dit voor de zekerheid even getest met mijn Kenko Pro 1, 4x in combinatie met de micro-nikkor 55mm f/3.5 en het werkt inderdaad niet, hij drukt af ongeacht of er goed scherpgesteld is of niet.

Dus het wordt toch de TC-16A omsolderen als je dit echt wilt op een digitale Nikon SLR.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

bobcom
Forumlid
Forumlid

Bericht door bobcom » di jan 31 2012 2:36 pm

@ArendV,

Bedankt voor het experiment - maar ik blijf met een paar vraagjes zitten.
1. Staat je cam in AF-mode (want in M-mode schiet hij altijd)
2.Heb je getest op AF-C of AF-S?
3. Heb je AF priority in je testmode (AF-C of AF-S) op "Focus" of op "Release" staan?
Want als hij in "Release" mode staat schiet hij altijd, ook als er geen focus lock is.
(Je ziet, ik grijp ieder sprankje hoop aan dat mijn ideetje toch nog werkt)

Helaas lijkt het er het meest op dat de combinatie AF-converter - MF-lens zich gedraagt als een MF-lens. Er zit geen of een "domme" chip in de converter, zodat deze de camera automatisch overschakelt op MF-mode -net als bij het monteren van een gewone MF-lens. Dan kiest hij dus automatisch voor Release priority.
En dan heb ik pech en is Dandelion-chips op al mijn MF-lenzen of een TC16A-mod mijn enige uitweg :cry:

In elk geval bedankt voor de test!
S3Pro, D80, D600, Nex5; 6x MF 35-300mm f2.0- 4,5; 7x AF 12-500mm f1.8-6.3; 4x conv 1.6-2x; SB80-800; 4x FD 70-200mm f1.8-4.5; 6x M42 29-200mm f2.0-4.0,

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di jan 31 2012 2:48 pm

Ik heb zowel AF-C als AF-S getest en hij stond op "Focus" priority, helaas :frown:

Het is denk zoals je zegt dat de combinatie AF-converter + MF objectief zich als MF objectief gedraagt.
Ik vraag me af of een Dandelion chip dit verandert in combinatie met een AF-converter.
Je krijgt wel automatische lichtmeting, maar op AF gebied verandert er niets volgens mij.
http://filmprocess.ru/nikon_spec_en.htm
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

bobcom
Forumlid
Forumlid

Bericht door bobcom » di jan 31 2012 4:44 pm

Interessante link - bedankt. Uit de door jou genoemde site:
Dandelion has another peculiar feature of "hard" shutter block before acknowledging signal. When pressing shutter release button up to the stop, the shot is made immediately in response to the signal. This is useful when shooting fast-moving objects.
Elders op de pagina staat ook dat de Dandelion programmeerbaar is voor MF en AF mode.

Dat sluit aan bij wat ik hier vind:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=38168589" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaat weliswaar over film SLR's, maar het lijkt erop dat ook daar een focus lock de sluiter vrijgeeft als de camera in AF-mode en focus priority staat.

Misschien tijd om eens wat te gaan experimenteren met "paardebloemen" :wink: ?

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”