Nieuw statief nodig...

Discussies over statieven
RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nieuw statief nodig...

Bericht door RVK » do jan 26 2012 10:15 am

Een merk dat op dit forum bijna nooit genoemd wordt is Feisol, oorspronkelijk een leverancier van carbon tubes maar sinds een aantal jaren maken ze ook kwalitatief zeer goede statieven. Niet echt goedkoop maar wel goedkoper dan de hoofdprijs die je voor Gitzo betaald.
Persoonlijk zou ik geen middenzuil nemen, meestal niet erg stabiel.
De kogelkoppen van Feisol zijn doorsnee maar kijk eens naar deze test van 33 koppen

http://www.traumflieger.de/desktop/ball ... lheads.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Maakt de keuze misschien nog moeilijker

Je kunt ook nog kijken op deze test site zodat je nog meer informatie krijgt en de keuze misschien nog moeilijker wordt

http://www.dentonimages.com/Gear_Guide. ... nd+Support" onclick="window.open(this.href);return false;

Probeer wel eerst het statief van je keuze in de hand te hebben gehad, kiezen van een plaatje kan teleurstellend zijn

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 26 2012 10:37 am

arjan916 schreef:Deze 055kop had ik ook m'n oog op laten vallen, maar ben er nog niet uit wat de toegevoegde waarde is van de opmerking dat ie juist geschikt is voor de carbon statieven.
Een statief met draaiknoppen om de poten te verstellen heb ik overwogen, maar vind ik te duur (Gitzo) in verhouding tot het (te verwachen) gebruik.
Uiteindelijk denk ik dat het een combi gaat worden van 055XB en 055Q2.
Een voordeeltje wat ik bespeur bij een Q2 ipv Q4 systeem is het makkelijk 1:1 uitwisselen als ie op een (eenvoudige) monopodkop komt.
Met de aantrekkelijke kortingsregeling dier er is kom je uit op een netto totaalprijs van een goede 300 euri.
De 'toegevoegde waarde' is relatief. Dat deze volgens manfrotto geschikt is voor carbon statieven is omdat hij van magnesium is en precies is afgestemd qua afmeting en verhouding op de 055 statief (je kunt zo'n 492 er wel op zetten maar dat werkt niet omdat die te klein is, de 054 is daarentegen weer aan de grote kant. Dan kun je wel eens in de problemen komen omdat een knop tegen het statief loopt etc.).

Dat van die afmeting klopt dus wel, maar geldt net zo goed voor de 496 en 498. De kop is van magnesium maar is wel iets zwaarder. Het belangrijkste verschil is echter dat hij iets minder trillingsgevoelig zou moeten zijn en in ieder geval meer draagvermogen heeft (8 vs. 12 kg.). Dat betekent meestal minder verloop bij het aandraaien, minder slijtage-gevoeligheid etc. Verder heeft hij een soort kantelstop die voorkomt dat de camera door kan slaan als je hem ooit niet goed hebt aangedraaid, waardoor het objectief het statief kan raken. Of je dit zelf van toegevoegde waarde vindt (en de 100 euro extra!) is aan jezelf.

Houd echter wel rekening met het gewicht van je combinatie. Als hij vooral in de studio staat maakt het niet zoveel uit, maar als je hem net als ik 8 uur lang meesleept achterop een rugzak van 15+ kg. Dan maakt het veel verschil en daarom ben ik zelf uiteindelijk overgestapt van de 055XPROB naar de CX3 en een 498 kop. Dat scheelde een kilo met de 055XPROB met mijn oude kop, en dat is veel meer dan je zou denken...

Verder zou ik idd voor de RC2 type koppeling gaan, RC4 kan best en vond ik geen echt probleem, maar RC2 vinden de meeste mensen wat praktischer in gebruik.

Ik ben overigens geen fan van het type twist-lock systeem van de gitzo's... heeft niets met degelijkheid of kwaliteit te maken, die is prima, maar ik wil aan een klem duidelijk kunnen zien of hij vast zit of niet. Ik ben wel eens vergeten dat soort draaiklemmen aan te draaien en daar gaat je statief.... Bij een monopod heb ik er geen moeite mee want die blijf je toch vasthouden. Maar dat is puur persoonlijk (en een beetje psychologisch)... ;)

PS: Wat voor kortingsregeling, die bij KE? Ik zie dat KE ze nu wel al op voorraad heeft, KE/Konijn nog niet.
Spul waarmee je foto's maakt...

DaanD700

Bericht door DaanD700 » do jan 26 2012 2:35 pm

Beste mensen,

Allemaal hartelijk dank voor jullie goede adviezen!

Ik heb ondertussen het statief van mijn vader even in gebruik.(Deze had speling in de statiefkop, maar heb ik gemaakt) :)

Ik denk dat het mij ga richten op de Manfrotto 055XPROB of Manfrotto 055CXPROB3 met een 498 RC2 Midi Balhead.
Het lichte en betere materiaal carbon spreekt mij zeker aan, maar ik zal toch even in de winkel moeten voelen en testen of dit mij de forse meerprijs t.o.v. aluminium waard is.

Allemaal alvast bedankt! :D

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 26 2012 2:57 pm

Is duurder, maar probeer het maar eens uit. Het is op papier een klein verschil maar als je ze tegenlijk optilt voel je het wel, zeker als ze ingeklapt zijn.

tpas
Forumlid
Forumlid

Bericht door tpas » wo feb 01 2012 2:51 pm

Ik heb dezelfde camera als jij, dezelfde lens, en dan nog een (erg zware) 70-200. Heb (sinds kort) de 055XPROB met de 498RC2. Ik ben 192 lang, en kan zonder de middenzuil uit te schuiven rechtop staan, met de body op ooghoogte. Het statief is dan zo stabiel als een huis.

Het heeft eigenlijk (voor mij) maar 1 nadeel: het is nogal zwaar....(maar dus daarom stabiel).
Ik had voor dat lichtere gewicht van een carbonstatief de meerprijs niet over, maar dat is uiteraard voor iedereen verschillend. De combi van statief en kop heeft in elk geval geen enkele probleem met je camera, zelfs niet met een zwaardere lens.
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » vr feb 03 2012 9:05 pm

Ik zag deze voorbij komen: http://link.marktplaats.nl/526375749
Manfrotto 055XPROB met balhoofd 496RC2 met tas. Geen idee of 200 euro een redelijke prijs is.
D90

arjan916
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door arjan916 » vr feb 03 2012 11:20 pm

Goede adviezen gelezen al in zoverre, dank daarvoor.
Voorlopig verwacht ik niet dat ik heel veel uren achtereen ga zeulen met een statief om een carbon exemplaar aan te schaffen.
En aangezien lichtgewicht, stabiel en betaalbaar niet te verenigen zijn, is het een ietwat zware variant (maar wel stabiele) geworden; 055PROB.
Een zgan exemplaar voor € 85,- op MP (zonder kop).
De locale fotozaak heb ik intussen gevraagd om een prijsopgave voor een 055Q2 kop, kan ik mooi het behaalde voordeeltje weer teniet mee doen :wink:
En kan ik het geleende materiaal ook weer retourneren.
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl

Marrie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marrie » zo feb 05 2012 9:03 pm

MarcTelkamp schreef:Ik zag deze voorbij komen: http://link.marktplaats.nl/526375749
Manfrotto 055XPROB met balhoofd 496RC2 met tas. Geen idee of 200 euro een redelijke prijs is.
Je kunt het altijd proberen, maar als je nagaat dat je voor € 213 een nieuwe hebt (zonder tas maar met garantie) vind ik het redelijk aan de prijs..
D750 D7200

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo feb 05 2012 9:52 pm

Ik heb bij KE met NCN-club-korting een 055XPROB gekocht voor 134,=
Een zeer scherpe prijs!

Ik heb voor de XPROB gekozen omdat deze met ingeschoven middenzuil net een kleine 10cm hoger is als de XB en de XDB. Voor mij precies het verschil tussen vermoeide rug of lekker rechtop kunnen staan.

Carbon zou ik zeker aanraden als je er behoorlijke stukken mee gaat lopen, anders vind ik het het geld niet waard. Ik had hiervoor een 190CXPRO3 die een heel stuk lichter was, maar ik wandel er nauwelijks mee en de 190-serie was voor mij gewoon te laag.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Marrie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marrie » ma feb 06 2012 1:11 pm

Voor mij als niet-lid kost ie bij KE 153,99 incl. verzendkosten, bij Cameraland maar 139,-

Da's trouwens ook wel lekker. Op de site van Cameraland is ie duurder dan via vergelijkingssite. Kan ik dat ook weer gaan checken, vermoeiend man.. Niet dat ie er niet komt hoor :wink2:

(Linkje getest. Komt uit bij de 190XB; handig... :( )
Laatst gewijzigd door Marrie op ma feb 06 2012 1:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
D750 D7200

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma feb 06 2012 1:12 pm

Ik wacht nog op mail van KE... :?

MarcTelkamp
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door MarcTelkamp » wo feb 08 2012 1:52 pm

Nou, gisteren bij Kamera-Express toch maar besteld: Manfrotto 055xprob met de Soligor xxl-tas. Samen 190 euro. Ik ben nog geen lid van de NCN, dus geen korting :(
Laatst een Manfrotto 322rc2 (Joystickbalhoofd) gekocht voor 50 euro op MP. Bij elkaar is dat een centimeter of 90, dus vandaar die grote tas. (Is wel erg groot....kan NOG een statief bij !)

Dus ik kan er weer tegenaan. :)
D90

Marrie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marrie » do feb 09 2012 11:02 am

Ik heb m'n statief gistermiddag ontvangen, (vandaag jarig :-)) is de Manfrotto 055XPROB met 498RC2 kop geworden. Net nog statieftas Cullmann 55398 besteld.
Kosten € 149 + 95 + 18 en 13 verzendkosten.
D750 D7200

DaanD700

Bericht door DaanD700 » do feb 09 2012 6:18 pm

Marrie schreef:Ik heb m'n statief gistermiddag ontvangen, (vandaag jarig :-)) is de Manfrotto 055XPROB met 498RC2 kop geworden. Net nog statieftas Cullmann 55398 besteld.
Kosten € 149 + 95 + 18 en 13 verzendkosten.
Gefeliciteerd met het statief en verjaardag! :wink:

En.. wat zijn de eerste ervaringen? Met name van het balhoofd?

Marrie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marrie » do feb 09 2012 9:14 pm

Dank je!
Dit is sowieso m'n eerste statief én balhoofd. Nog niet mee buiten geweest, eerst even wat bekender worden met de werking, hij loopt niet weg :wink2:
In de hoogste stand zonder middenkolom met camera erop komt de zoeker bijna precies voor m'n oog uit (ben 1.75) erg prettig. Is ook de reden dat ik voor dit statief heb gekozen. Lekker stevig ook, pootsegmenten laten zich goed ontkoppelen en vastzetten. Waterpas vergt wat oefening :| Snelkoppelingsplaat is erg makkelijk evenals de 360 graden pano-functie. Balhoofd werkt gewoon fijn. Maar voor nu nog veel proberen en oefenen, en voor ik er mee in het wild ga fotograferen eerst even de tas afwachten anders wordt het zo'n zeulpartij, vond ik het net te koud voor.
Binnen doet ie het in elk geval al erg goed. :D
D750 D7200

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”