levensduur flitsbuis

Discussies over flitsers
Ellen

Re: levensduur flitsbuis

Bericht door Ellen » za feb 04 2012 1:37 pm

Met 'maakt dat uit' doelde ik op de levensduur van een flitsbuis

Klopt zeker, het zijn niet de duurste flitsers
Maar dat neemt niet weg dat je een bepaalde levensduur van een flitsbuis mag verwachten
Vooralsnog ga ik er van uit dat het niet de flitsers zelf zijn die de geest hebben gegeven
Het zou ook wel erg toevallig zijn als dat met 2 flitsers vlot na elkaar zou gebeuren

Voor wat betreft kleur
Als je in RAW fotografeert, grijskaart gebruikt, heb je de volledige controle over de mogelijke (gedurende één shoot minimale) kleurverschuiving

Voor wat betreft het vermogen
Of dit voldoende is hangt af van het aantal flitsers dat je gebruikt, de afstand tot je model of onderwerp, hoé je wilt belichten, slim gebruik van reflectieschermen etc
Loop je tegen tekorten aan ga je vanzelf wel op zoek naar meer vermogen

Ik begrijp uit je laatste opmerking dat je conclusies trekt over de wijze waarop ik ze gebruik
Zou maar zo kunnen zijn dat je niet de juiste conclusie trekt

Uiteraard heb ik even op de link naar pbase geklikt
Ik zie hier niets dat wijst op een gigantisch ruimere mogelijkheid met de 10x zo dure flitsers zoals je aangeeft
De highkey bijvoorbeeld is zo close genomen, daar zou je met één flister op model (en eentje op de achtergrond die in dit geval niet eens zichtbaar is) ook met een flitser van chinesekwaliteit zoals je dat noemt, op je sloffen dezelfde resultaten mee kunnen behalen
Verder zie ik in de studio opnames ook niets waarvan de mogelijkheden niet bereikbaar zijn met een 10x zo goedkopere flister

Kan natuurlijk zo zijn, en dat zal vast wel, dat je die foto's niet op pbase hebt geplaatst?

flitslicht

Bericht door flitslicht » za feb 04 2012 2:07 pm

Die duurdere flitsers hebben vooral de volgende voordelen:
- leveren iedere keer dezelfde kleur, terwijl de goedkope per ontlading en per flitsbuis aanzienlijke kleurverschillen kunnen vertonen. Je hebt dan twee lichtbronnen met een verschillende kleur hetgeen je niet meer goed kan corrigeren omdat je mengkleuren krijgt.
- leveren iedere keer hetzelfde vermogen, waardoor je altijd een constante belichting hebt. Bij goedkope flitsers kan dit aanzienlijk verschillen per shot en per flitsbuis waardoor seriebewerking minder goed mogelijk is en resultaten minder constant zijn.
- gaan veel langer mee waardoor ze uiteindelijk goedkoper zijn als je ze veel gebruikt.
- zijn veel beter bestand tegen in hoog tempo flitsen.
- hebben een veel uitgebreidere set 'lightmodifiers' die beter zijn doordacht waardoor de mogelijkheden enorm toenemen.
- behouden hun waarde beter op de tweedehandsmarkt.

Op de PBase site staat inderdaad niets waaruit je het bovenstaande kan afleiden, dat is voornamelijk 'rondloopfotografie' gewoon voor de lol.

Ellen

Bericht door Ellen » za feb 04 2012 2:34 pm

* per ontlading per flitsbuis aanzienlijke kleurverschillen*
Dat is wel heel extreem gesteld.
Kan je met verzekering zeggen dat het in geval van mijn flitsers niet zo extreem is. Zeker niet in één fotoshoot. En geloof me, ik ben kritisch
Ik zal niet ontkennen dat een oudere lamp een iets andere kleur geeft, maar nogmaals, in RAW en met grijskaart kom je een heel eind om de juiste resultaten te behalen
Mengkleuren willen corrigeren is dus in het geheel niet aan de orde. En dát zou idd wel een hele klus zijn
Mengkleuren is ook wel een erg groot woord wanneer je het over deze situatie hebt. Lijkt me meer bij echt verschillende soorten lichtbronnen passen. Zoals bij combinaties van lamp/flits/tl/buiten/etc
Voor mengkleuren in die gevallen kies je

Of een dure flitser beter z'n waarde houdt op de tweedehandsmarkt...
Leuk, maar vind ik geen argument voor de keus van materiaal.
Afschrijving heb je altijd, of je nou duur koopt of niet

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 05 2012 4:00 am

Ellen schreef:* per ontlading per flitsbuis aanzienlijke kleurverschillen*
Dat is wel heel extreem gesteld.
Kan je met verzekering zeggen dat het in geval van mijn flitsers niet zo extreem is. Zeker niet in één fotoshoot. En geloof me, ik ben kritisch.
(Als je straks je nieuwe flitsbuizen hebt), kijk eens naar een eventueel verschil wanneer je een foto maakt direct binnen een seconde, nadat het zoemertje of verklikkerlampje aangaat dat de flitser is opgeladen, en een opname ruim verder over de tijd (bijv. na 10-20 seconden).
Ellen schreef: Mengkleuren is ook wel een erg groot woord wanneer je het over deze situatie hebt. Lijkt me meer bij echt verschillende soorten lichtbronnen passen. Zoals bij combinaties van lamp/flits/tl/buiten/etc
Mengkleuren heb je reeds als je op de ene flitser een softbox gebruikt, en op de ander bijv. een snoot of een parapluu.
OK, het hoeven niet zo'n grote verschillen te zijn, maar afhankelijk van het soort fotografie wat je doet kunnen die verschillen acceptabel zijn of juist helemaal niet.

Bij wat portretjes zal dat niet zo opvallen en kan dat wel wat hebben, maar bij productfotografie van bijv. Wedgewood servies met delicate tinten zijn die kleine verschillen reeds funest. Om die verschillen te minimaliseren kun je per lamp daar een kleurcorrectiefolie voor zetten.
http://www.leefilters.com/lighting/colour-list.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.leefilters.com/lighting/mire ... lator.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Minimaal warmer: http://www.leefilters.com/lighting/colo ... &filter=tf" onclick="window.open(this.href);return false;
Minimaal koeler: http://www.leefilters.com/lighting/colo ... &filter=tf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ellen

Bericht door Ellen » zo feb 05 2012 6:59 pm

wat mij betreft de laatste reactie over dit onderwerp

Als je het hebt over productfotografie, bijv Wegdgewood waar je €20 voor een eierdopje voor neerlegt, gebruikt met in het algemeen geen FE flitsters.
Alle gebruikte apparatuur in evenredigheid naar opdracht en opdrachtgever lijkt me.
En dan heb ik het niet alleen over de materialen voor belichting, denk alleen al aan gebruik van welke camera

Waarom 10x minder dure flitsers voor bepaald soort fotografie prima werkt heb ik al eerder aangegeven.
Sorry, jullie zijn het vast roerend met elkaar eens, ik kan me hierbij in dit geval niet aansluiten

Gaan jullie vooral lekker verder met gebruik van flitsers, filters in allerlei soorten kleuren en maten en met delicate productfotografie.

Mocht de tijd komen dat ik overstap op Bowens zal ik het op dit forum plaatsen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 05 2012 9:29 pm

Of je flitsers nu € 100,- kosten of € 10.000,- het zal me worst wezen.
Ik geef enkel informatie op welke punten je verschillen kunt krijgen, niet meer en niet minder.
Zelfs een tip hoe je verschillen in lichtkleur naar elkaar kunt brengen met gebruik van correctiefolies. Ik zou zeggen steek er wat van op inplaats van te morren.

Ellen

Bericht door Ellen » ma feb 06 2012 3:51 pm

Leon,

zie dit niet als morren, ik reageer alleen op dat wat mij wordt bericht

'bedrag van een flitser 10x zo duur is beter' komt uit de koker van flitsbuis, zal je mij niet spontaan over horen
Natuurlijk zitten er verschillen in, ik ben niet achterlijk, het maakt echter wel uit hoe/wat/waar/waarvoor je ze gebruik of een eenvoudiger flitser wel of niet voldoende resultaat geeft of kan geven

En prima, al die kleurenfilters, is absoluut niets mis mee, alleen niet geschikt om kleurverschillen mee op te vangen zoals flitsbuis aangeeft dat deze zouden be/ontstaan> gedurende één fotoshoot met deze 'mindere flitsers van FE'

Nogmaals, jammer dat je een tegenreactie als morren ziet, had ik niet bedacht en al zeker niet zo bedoeld

groet,
Ellen

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 06 2012 5:25 pm

Ellen schreef: Natuurlijk zitten er verschillen in, ik ben niet achterlijk, het maakt echter wel uit hoe/wat/waar/waarvoor je ze gebruik of een eenvoudiger flitser wel of niet voldoende resultaat geeft of kan geven
Met goedkope flitsers kun je net zo goed consistente resultaten behalen, als je de eventuele zwakheden maar kent, en eromheen werkt.
(Geldt overigens voor alle apparatuur).
Zoals aangegeven kan het verschil zijn of je flitst binnen 1 seconde binnen de oplaadtijd of na pakweg 10-20 seconden.
Als je bij een test daarin verschil merkt, en die consistentie is belangrijk, houdt dan simpel voldoende lange oplaadtijd aan.
(Het grootste verschil zit hem waarschijnlijk net kort op de oplaadtijd).

Mengkleuren door op de ene flitser een softbox te gebruiken, en op de ander bijv. een snoot of een paraplu kun je ook hebben bij dure flitsers.
Het naar elkaar brengen via correctiefolies geldt dus voor alle flitsers. Doe er je voordeel mee.
Ellen schreef: Nogmaals, jammer dat je een tegenreactie als morren ziet, had ik niet bedacht en al zeker niet zo bedoeld
Het zit hem niet in een tegenreactie an sich maar de manier waarop je reageert wat als zodanig overkomt.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma feb 06 2012 8:01 pm

flitslicht schreef: Ik betaal ongeveer het tienvoudige voor mijn flitsers, en mijn antwoord is; Ja, dat maakt behoorlijk uit; mijn flitsers gaan rustig 50 of 100x zo lang mee, en dan heb ik het niet alleen over de flitsbuis maar over het hele pakket waarmee ik zonder probleem (over periodes gedurende een dag) iedere seconde een opname maak....YMMV.
Ellen schreef:Leon,
zie dit niet als morren, ik reageer alleen op dat wat mij wordt bericht
'bedrag van een flitser 10x zo duur is beter' komt uit de koker van flitsbuis, zal je mij niet spontaan over horen
Volgens mij heb jij een probleem met 'begrijpend lezen', zo heb je al mijn forumnaam naar je topictitel verhaspelt en is het merk 'Broncolor' verandert in 'Bowens'. Verder heb ik ook nog vrij precies aangegeven waarom ik de flitsers gebruik die ik gebruik en dan nog ga je verongelijkt doen? WTF?

Je houding komt op mij behoorijk obstinaat over. Léon en ik geven je alleen maar gratis advies vanuit onze 30+ jaar ervaring. Daar kom je hier toch voor? Dat jij het beter denkt te weten is je goed recht, maar ga nou niet verontwaardigd lopen te doen alleen maar omdat iemand een antwoord geeft dat je liever niet wilt horen. Dat etaleert alleen maar je onzekerheid.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”