Portret

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Theemuts

Portret

Bericht door Theemuts » zo feb 05 2012 9:53 am

Eens wat anders dan kinderen/baby's deze keer, dus ook eens wat met de belichting gespeeld en de achtergrond hoefde wat mij betreft niet wit te zijn deze keer:

Afbeelding

Foto nogmaals, maar deze keer extra verscherpt in nabewerking ivm scherpteverlies bij tinypic.com

#1-A
Afbeelding

Bij deze nog een foto (even een "gekke" pose tussendoor). Ik heb de foto extra verscherpt in de nabewerking en het kader veranderd.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden? (en of de foto nu inderdaad scherper is of dat het echt aan tinypic.com ligt)
Al geef ik eerlijk toe dat ik deze foto qua belichting nog "platter" vind dan de eerste, vandaar dat ik uiteindelijk voor foto 1 gekozen heb als beoordeling, omdat die naar mijn mening de beste belichting had van de hele serie.

Afbeelding

Nikon D90 + AFS Nikkor 50mm 1.8G
F16, sluitertijd 1/125

edit Fotoverscherping toegevoegd en foto's genummerd
Laatst gewijzigd door Theemuts op zo feb 05 2012 11:04 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Portret

Bericht door Skippy » zo feb 05 2012 10:39 am

Goede poging, ik mis wel helderheid en scherpte. Valt in de nabewerking wel wat aan te doen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 05 2012 11:12 am

Met licht spelen is vooral kijken en ontdekken wat het licht doet. In dit geval vind ik de uitlichting op het model minder goed gekozen bij deze pose.

Het gezicht is net een klein beetje gedraaid, zodanig dat haar rechterwang (vanuit de kijker gezien, links) een groter / prominenter deel van het gezicht wordt, dan de andere wang. Door het hoofdlicht vanuit de linkerkant te laten komen, en schaduwen rechts te laten lopen, wordt dat meer prominente deel van het gezicht optisch gezien nog prominenter, krijgt het nog meer aandacht. De wang voor de kijker rechts, wat al een kleiner deel is, wordt optisch gezien nog smaller gemaakt door de schaduw van de neus, en de weglopende schaduw bij de ronding van de wang.

Je krijgt op die manier optisch gezien een heel sterk asymmetrisch gezicht.
Maar ook de blote schouder en arm links wordt op deze wijze erg dominant flink wat "forser".

Door bij deze pose het hoofdlicht precies van de andere kant, de rechterkant te laten komen en de richting van de schaduw links te laten lopen, wordt de kleinere wang voluit verlicht, zonder schaduw. Dat wordt op die wijze optisch gezien wat "groter". De meer prominente wang aan de linkerkant krijgt wat schaduw van de neus, en een schaduw loopt in de ronding van de wang uiterst links. Op die wijze wordt de wang optisch gezien kleiner gemaakt.
Linker en rechterkant in de vorm van het gezicht komen op die wijze veel meer in evenwicht.

Maar ook de blote arm en schouder krijgen een schaduw in de ronding naar links, maakt het dominante lichaamsdeel kleiner, waardoor het minder op de voorgrond gaat treden. Door de schaduw krijgt het tevens "vorm", een ronding, niet meer een "platte" arm.
De voorkant van het model (borsten) krijgen meer licht, en daarmee meer accent, tezamen met de minder prominente arm beter in evenwicht. (Je zou het model ook een betere houding moeten laten aannemen, schouders iets naar achteren. Nu "hangt" ze een beetje en zie je de schouder achter de arm uitkomen).

Op die manier gebruik je licht om vorm te geven aan gezicht en lichaam, feitelijk sterk vergelijkbaar met wat visagisten doen met make-up om de minder aantrekkelijke delen van een gezicht te "corrigeren". Een brede neus wordt "smaller" gemaakt door de zijkanten iets donkerder te maken.
Een fotograaf corrigeert de vormen van het model met het licht "per pose" om tot een meer evenwichtig geheel te komen.

Probeer het eens, je zult zien dat het werkt.

F16 zou ik vermijden om te gebruiken.
Scherpte is niet meer optimaal, en je verliest tevens op separatie van toonwaarden op detailniveau (zgn. microcontrast).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo feb 05 2012 2:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

blackMTF

Bericht door blackMTF » zo feb 05 2012 1:05 pm

Iets wat men wel eens onderschat is het kader. Ik zie dat je er aandacht aan hebt besteed. Is altijd goed. Maar het maakt het totaalplaatje nogal zwaar die grote zwarte omlijsting deze keer. Probeer dat mee te nemen bij een serieus portretje.

Verder de pose is wat gewoontjes. Misschien de bedoeling een luchtige shoot. Het model heeft de uitstraling mee. Mooie sprekende ogen. Kleding en, sieraden en make up mooi verzorgd. Alleen de losse haren op de schouders storen een beetje. Kleinigheidje.

Als aanvulling op Léon en kijkend naar wat je met dit mooie model kunt bereiken zou ik misschien wat meer contrast in licht en donker willen inbrengen. Om een wat spannender plaatje te krijgen. Dus je bent nog niet klaar. Pak die camera!

Met vriendelijke groet,

blackMTF

Theemuts

Bericht door Theemuts » zo feb 05 2012 10:52 pm

Bedankt voor de reacties :)

Wat betreft de scherpte; ik heb sterk het vermoeden dat dit ligt aan de website waar ik mijn foto's upload. Momenteel doe ik het via tinypic.com Suggesties voor een betere/andere website?
De foto's zijn namelijk op mijn computer altijd vele male scherper dan als ze eenmaal hier op het forum staan..

Ik zal even wat achtergrondinformatie geven mbt de foto (#1):
Het model? Dat ben ik zelf 8)
Ik heb zelf de belichting ingesteld en de camera ingesteld; mijn man heeft uiteindelijk het knopje ingedrukt. (na uiteraard uitleg over de focuspunten ed)
Ik heb meerdere foto's van deze sessie uiteraard, maar vond persoonlijk deze wel t meest geschikt om te plaatsen.
Qua poses was t voor mij erg lastig, aangezien ik geen feedback kreeg van "de fotograaf", maar gelukkig heb ik jullie nog! ;)
Ik zal een volgende keer meer mijn best doen om wat rechterop te staan en zodanig te poseren dat het licht beter valt. Dat lijkt mij namelijk wat makkkelijker dan na elke pose het licht bij te stellen van positie.
Uiteraard is het makkelijker om zelf iemand te fotograferen, maar ik vond het juist wel leuk om zelf eens aan de andere kant van de camera te staan :D

Ik neem jullie feedback in elk geval zeker mee de volgende keer!

@Leon: Bedankt voor je uitgebreide reactie, hier heb ik wat aan :)

@BlackMTF: Bedankt, ik zal eens wat proberen mbt een nieuw kader; zie toegevoegde foto in openingspost :)

blackMTF

Bericht door blackMTF » ma feb 06 2012 11:58 am

Misschien dat iemand op dit forum je het een en ander kan uitleggen hoe je het beste je foto's kan verkleinen, uploaden en posten. Het zijn meestal kleine dingen waar je op moet letten om de kwaliteit van de foto te behouden. Met name dat de scherpte achteruitgaat als de foto eenmaal op het forum is geplaatst is een vaak gehoorde klacht. Hoe dat precies zit of waar dat door komt weet ik eigenlijk ook niet. Maar er zijn op dit forum een aantal zeer deskundigen op dit gebied die hopelijk middels een berichtje kunnen reageren.

Wat betreft je foto's ik vind ze echt niet slecht gelukt. Leuk zoals verschillende poses op verschillende manieren kunnen werken. De eerste foto wat ingetogen en neutraler. Terwijl de tweede pose iets interessants in beeld brengt om naar te kijken. Erg leuk gedaan. Kader is ook veel beter maar ja dat was dan ook mijn mening.

Met vriendelijke groet,

blackMTF

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » wo feb 08 2012 1:29 am

Je eerste foto is netjes, de tweede vind ik persoonlijk een veel betere foto, pakkender en minder "netjes". Mooie blik. Kaders hou ik niet zo van, bij de tweede foto valt het wel mee. Ze zijn ook een tikkeltje te donker.
Ik zet ze op flickr en maak ze 1200px aan de lange zijde. Hier op het forum mogen ze maar 1024 zijn. Na het verkleinen in photoshop gebruik ik een onscherp masker met tussen de 60 en 100 %, 0,7 pixels en een drempel van 6. Daarna kies "opslaan voor web", die maakt er 72dpi van met een sRGB kleurprofiel. Er zijn nog wel betere manieren met tussenstappen in het verkleinen en verscherpen, maar dit werkt voor mij.
Kun je iets meer vertellen over je lichtopstelling?
En verder kun je misschien je camera "tethered" gebruiken, daar gebruik ik sofortbild voor, maar die is alleen voor mac. Maar dat werk heel goed voor zelfportretten. Kun je op je computer je camera bedienen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”