Advies gevraagd. Flitser.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Advies gevraagd. Flitser.

Bericht door Dreamlogic » vr jan 27 2012 6:38 pm

Dat van CLS en D3000 wist ik zelf niet...geldt dat niet alleen voor wireless/remote flitsen met een SB700/900?
Ik heb zelf wel een D3000 maar ik gebruik hem nu niet meer en heb bovendien geen Nikon flitsers. Dus heb geen idee ;)

Wendy, ik denk dat je bij het bruidspaar inderdaad moet aangeven dat dit je eerste bruiloft wordt en dat jouw reportage misschien niet hetzelfde zal ogen als dat van een professional, maar dat je zeker je best gaat doen om een mooie reeks indrukken te maken. Dan weet het paar waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Het is idd absoluut geen makkelijke tak van fotografie, héél anders dan in de studio en vergt veel inzet, voorbereiding en je moet heel toegeweid zijn.

Weet je, veel bruidsparen willen tegenwoordig, om verschillende redenen, geen (dure) professionele fotograaf meer. Het is ook maar net hoeveel waarde een stel hecht aan de foto's. Het ene paar wil een uitgebreide reportage met alle verplichte foto's van auto, boeket en familie, en een ander paar legt een stel wegwerp camera's neer voor de gasten.

Bij de D3000 krijg je al op 800 iso wat ruis-problemen. Dat is nog wel weg te werken met Topaz, Lightroom, etc. Maar dan zit je ook wel echt aan de maximale iso hoor, alles daarboven is een risico....

Een back-up camera moet je ook door en door kennen. Misschien is het een idee om je huidige camera als back-up te gaan gebruiken en een nieuwe aan te schaffen, als de financieen dat toelaten. Een D90 is nu prima betaalbaar, of als je iets meer wil, een D7000.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » vr jan 27 2012 7:00 pm

zie pag 162 tot166 eens nikon d3000
Hier een video over cls bij nikon
http://pf.nl/8735/totale-controle-over- ... nikon-cls/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr jan 27 2012 7:22 pm

Remco v/d Sanden schreef:Over het CLS systeem van Nikon hoef je niet meteen na te denken want je D3000 ondersteund dat niet.
De D3000 ondersteunt wel degelijk het CLS (CVS) systeem, alleen kun je de ingebouwde flitser niet als commander gebruiken. Zie blz. 162 e.v. van de gebruiksaanwijzing.
Jur

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » vr jan 27 2012 8:34 pm

Jur schreef:
De D3000 ondersteunt wel degelijk het CLS (CVS) systeem, alleen kun je de ingebouwde flitser niet als commander gebruiken. Zie blz. 162 e.v. van de gebruiksaanwijzing.
Heb toevallig geen boekje van die body hier liggen ;)

Mmhh, wat je zegt klinkt tegenstrijdig. De D3000 zelf ondersteund geen mogelijkheid tot direct gebruik van het CLS systeem, alleen met gebruik van een losse opzet flitser welke het ondersteund of een SU-800 kan je met de D3000 gebruik maken van het CLS systeem. Met alleen de camera kan je geen CLS bedrijven omdat hij het gewoonweg niet heeft, de externe flitsers en SU-800 kunnen het wel.

Maar ja, mijn Nikon "Ondersteund" ook het gebruik van een statief, alleen moet je dat er wel los bijkopen ;)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za jan 28 2012 10:04 am

Remco v/d Sanden schreef: Mmhh, wat je zegt klinkt tegenstrijdig. De D3000 zelf ondersteund geen mogelijkheid tot direct gebruik van het CLS systeem, alleen met gebruik van een losse opzet flitser welke het ondersteund of een SU-800 kan je met de D3000 gebruik maken van het CLS systeem. Met alleen de camera kan je geen CLS bedrijven omdat hij het gewoonweg niet heeft, de externe flitsers en SU-800 kunnen het wel.
In deze redenering zouden ook de D3, D3s, D3x en D4 het CLS-systeem niet ondersteunen! Het CLS-systeem bestaat uit meer dan de commander (al of niet ingebouwd); denk bijvoorbeeld aan de communicatie tussen flitser en camera m.b.t. de flitssturing. Functies zoals FV-lock maken eveneens deel uit van het CLS-systeem.
Jur

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » za jan 28 2012 8:51 pm

Wednys schreef:
Dreamlogic schreef:Hoi Wendy,

Het fotograferen van bruiloften is een pittige tak van sport.
De D3000 is een prima camera, maar bedenk wat je gaat doen als je camera er plotseling mee ophoud tijdens de dag zelfs. Tip dus: zorg voor een back-up camera.
Daar heb ik inderdaad aan gedacht. Bedankt voor de tip!
Een maatje met vergelijkbare en uitwisselbare apparatuur is wellicht zelfs beter. In elk geval is het handig als je niet als enige de foto's maakt (je bent ook kennis = gast, neem ik aan).
Wednys schreef:
Dreamlogic schreef:Verder zul je bij een bruiloft te maken krijgen met veel verschillende licht-omstandigheden, bewegende mensen en zowel van dichtbij als veraf moeten fotograferen. Vooral bij hoge iso-waardes heb je weinig aan de D3000, je zult aardig wat ruis krijgen, maar je zult toch ook de bewegingen vast willen leggen (vandaar de hoge iso, je moet een snelle sluitertijd kunnen genereren). Houd daar dus rekening mee.
Ook is de 18-55mm niet de meest geweldige lens, maar voor buitenfoto's zal die wel voldoen.
Hoe de Tamron het binnen doet weet ik niet. Ik denk dat je meer zou hebben aan een lichtsterke lens in dit soort omstandigheden.
Welk type camera zou jij adviseren voor mij?
En als ik een lens zou aanschaffen voor mijn D3000 wat zou je mij dan adviseren?
Camera is afhankelijk van je budget. Een D7000 is prachtig, een D5100 heeft dezelfde sensor. Of een D300(s), evt. tweedehands. Een D3100 is ws. niet zoveel anders dan je D3000. Ik zou als lens een 35/1.8 DX AF-S adviseren. Niet te duur, lichtsterk en goed voor close-ups op DX. Of een 17-50à 55/2.8 zoom (zoek types op het forum)
Wednys schreef:
Dreamlogic schreef:Flitsen kun je het beste doen met een opzet-flitser zoals Nikon's SB900. Deze werkt goed samen met jouw camera en is voorzien van Nikon's zgn. Creative Lighting System. Van te voren zou ik me wel goed verdiepen in de werking van je flitser in samenwerking met je camera. Je wil op de trouwerij zelf niet te veel aanrommelen en het is zonde als de foto's niet uitpakken zoals bedoelt.
Breng ook het bruidspaar op de hoogte dat dit je eerste bruiloft is, dan kunnen ze daar rekening mee houden.

Succes!
Ik heb ze inderdaad verteld dat ik dit nog nooit heb gedaan. En ik me er eerst in zou willen verdiepen voor ik een besluit zou nemen ja of nee te zeggen.
Vandaar dat ik me nu wil verdiepen in flitsers en eventueel een andere lens extra erbij.
Het zou inderdaag verschrikkelijk zijn als ik de dag zelf sta te stuntelen!! Mocht ik ja zeggen.

Sorry voor de vele vragen. Maar wil me zo goed mogelijk laten adviseren voor ik de keuze maak en een aanschaf ga doen!
Bottom line: zoek nog iemand om mee te doen. Liever dat dan van alles aan te schaffen, behalve idd wellicht een goede flitser. In het draadje genoemde flitsers zijn prima, bedenk wel of je ook in staand formaat via het plafond wil kunnen flitsen ( dan moet je een draaibaar en kantelbare flitskop hebben).

Succes!

Henk ( in analoge tijd ook wel eens een paar bruiloften van vrienden succesvol geschoten maar idd liefst niet alleen).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo jan 29 2012 7:35 pm

Wednys schreef:Mijn vraag aan jullie is welke flitser zou ik moeten aanschaffen om binnen goede foto's te kunnen maken.
En zijn zulke flitsers (naar oefenen en inlezen) makkelijk te begrijpen/gebruiken? Graag jullie advies.

Groeten Wendy.
Wendy,

Dit misschien iets voor je?
Nikon Speedlight SB-600 (nooit gebruikt), incl originele tas en 3 flash bouncers. Vraagprijs: € 160, -
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =5&t=37315
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Wednys
Forumlid
Forumlid

Bericht door Wednys » vr feb 03 2012 1:00 pm

Bedankt voor jullie reakties!
Ik heb inmiddels een flitser de SB-700 aangeschaft.
En ga me nog even goed met jullie tips bezig houden.
Waarschijnlijk ga ik ook nog een flits cursus volgen.
Maar eerst maar eens kijken of ik het begrijp als ik de handleiding door heb genomen.
Ik heb nog geen defintitieve keuze gemaakt.
Maar ben blij dat iedereen me van de tips heeft voorzien.

evertfoto

Bericht door evertfoto » vr feb 03 2012 1:29 pm

Toch even tegen beter weten in hierop reageren.
Huwelijksfotografie is een VAK apart en de reden dat er aan een kennis of vriend(in) gevraagd wordt dit te doen is meestal een financiele.
Een VAKman(vrouw) lost nogal wat en dit geld wil men liever besteden aan een feest.
Als huwelijksfotograaf dien je zonder meer je camera en vooral je flitser te kunnen bedienen zoals het moet. Je krijgt immers maar 1 keer de gelegenheid om het goed te doen.
Zoals Gijs al opmerkte is het een erg vermoeiende zenuwen-zaak. Maar dit mag je nooit laten zien aan de aanwezigen. :wink:
Gelukkig voor jou zijn het kennissen en geen vrienden, want als het mis gaat zijn het je vrienden niet meer.
Klinkt allemaal niet erg positief, maar ik zie om me heen te veel rotzooi gemaakt worden door ondeskundige "fotografen".
Toch wens ik je veel succes en vooral je flitser onder de knie gaan krijgen.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » vr feb 03 2012 1:36 pm

Maar aan de andere kant....ook de tussen haakjes de betere fotografen zijn ooit moeten beginnen.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » za feb 04 2012 12:53 pm

Ik denk als je je echt wilt gaan toeleggen op het fotograferen van bruiloften dat je een lange weg te gaan hebt.
Je kunt cursussen en workshops volgen, maar het beste is toch om een aantal keer mee te gaan lopen met een ervaren fotograaf die jou het ook graag wil leren. En daarnaast zou je veel kunnen oefenen op kennissen (of onbekenden via advertenties) die het goed vinden dat je hun bruiloft als praktijk-opdracht gebruikt zonder een vergoeding te vragen (of als ze het aanbieden kun je reiskosten-vergoeding accepteren). Sommige mensen vinden een amateur/hobby-fotograaf prima als officiele fotograaf; beter is nog als er tijdens de praktijk een ervaren fotograaf bij is. Het lijkt mij erg stressen en daarom doe ik zelf alleen zogenaamde 'love-shoots' en trouwfoto's op lokatie, niet de hele reportage.
Veel stellen vinden het tegenwoordig niet meer nodig om een 'echte' fotograaf te vragen, want met een compactje of een Iphone maak je tegenwoordig ook prachtige foto's, net zo mooi denkt men dan wel eens. Geen professionele kwaliteit, maar wat maakt dat uit? Het ene stel hecht nu eenmaal meer waarde aan de foto's dan het andere stel.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

blackMTF

Bericht door blackMTF » zo feb 05 2012 12:39 pm

Misschien nog een paar praktische tips en adviezen doen los van het hele flitsverhaal? Want waar moet je beginnen toch? Gewoon maar raak schieten en kijken waar het schip strand? Ik neem aan dat je hierover toch aan het nadenken bent. En als je dat niet aan het doen bent zou ik maar snel beginnen! Hoe ga je het een en ander aanpakken? Ga in ieder geval nooit naar de bruiloft toe met de insteek: ik laat het allemaal op me afkomen. Stel je pro-aktief op en probeer in te schatten wat er in een bepaalde situatie gaat gebeuren voordat het gebeurt is.

Van een bruiloftreportage heeft het bruidspaar vaak eigen wensen en verwachtingen. Vraag of het mogelijk is om nog een keer rond de tafel zitten met elkaar om te bespreken of er nog specifieke wensen zijn. Die moet je sowieso inwilligen. Probeer vooraf een aantal scenario's na te lopen waar je bij wilt zijn. Geef aan hoe je die wilt gaan fotograferen. Door op de achtergrond aanwezig te zijn of door even momenten te pakken waarop je het bruidspaar vraagt om te poseren. Het kan allemaal. Misschien vind het bruidspaar het juist vervelend als je erg aanwezig bent als fotograaf. Hopelijk niet want het gaat erom dat jij voor hun een mooie reportage kan maken. Misschien geven ze carte blanche. Misschien is het dan verstandig om op voorhand een aantal eigen iedeeen te hebben, zodat je daarop kunt ingaan.

Ook loopt er ook altijd een familielid of goede vriend van het bruidspaar rond die in de gaten houdt of dat de huwelijksdag volgens het draaiboek verloopt. Misschien heeft hij of zij ideeen die je aanspreken of kunnen helpen. En misschien kan hij/zij een plek in het schema vrijmaken voor je om even alleen met het bruidspaar een of meerdere fotoshoots te doen. Als hij/zij dat niet kan probeer het toch af te dwingen. Meestal lukt het wel want iedereen snapt dat een fotoshoot er nu eenmaal bijhoort.

Ook niet onbelangrijk: er zijn altijd standaard sleutelmomenten en lokaties waar je gewoon gebruik van moet maken. Die kun je vast ook zelf wel bedenken. Het draaiboek is daarom echt belangrijk en probeer het draaiboek te visualiseren en die momenten in je op te slaan. Zorg dat je er dan op de dag zelf op tijd bij bent. Of nog beter vraag een kopie van het draaiboek. Meestal gaat het om het aankleden van de bruid, de aankomst bij het stadhuis, taart, ja-woord, toost, bruidsmeisjes, noem maar op.

En aangezien jij als eerste fotograaf dadelijk daar gaat rondlopen, mag je je ook best brutaal opstellen. Dus positioneer jezelf steeds zo dat je een goede compositie kunt maken. Soms moet je je nou eenmaal voor de gasten positioneren of andere dingen doen die je normaal niet zo snel zo doen.
Zoals al eerder aangegeven bruidsfotografie is een vakgebied waar je je moet inleven en door ervaring steeds beter en handiger in wordt.

Veel succes ermee!

Met vriendelijke groet,

blackMTF

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”