Ik heb zelf wel een D3000 maar ik gebruik hem nu niet meer en heb bovendien geen Nikon flitsers. Dus heb geen idee

Wendy, ik denk dat je bij het bruidspaar inderdaad moet aangeven dat dit je eerste bruiloft wordt en dat jouw reportage misschien niet hetzelfde zal ogen als dat van een professional, maar dat je zeker je best gaat doen om een mooie reeks indrukken te maken. Dan weet het paar waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Het is idd absoluut geen makkelijke tak van fotografie, héél anders dan in de studio en vergt veel inzet, voorbereiding en je moet heel toegeweid zijn.
Weet je, veel bruidsparen willen tegenwoordig, om verschillende redenen, geen (dure) professionele fotograaf meer. Het is ook maar net hoeveel waarde een stel hecht aan de foto's. Het ene paar wil een uitgebreide reportage met alle verplichte foto's van auto, boeket en familie, en een ander paar legt een stel wegwerp camera's neer voor de gasten.
Bij de D3000 krijg je al op 800 iso wat ruis-problemen. Dat is nog wel weg te werken met Topaz, Lightroom, etc. Maar dan zit je ook wel echt aan de maximale iso hoor, alles daarboven is een risico....
Een back-up camera moet je ook door en door kennen. Misschien is het een idee om je huidige camera als back-up te gaan gebruiken en een nieuwe aan te schaffen, als de financieen dat toelaten. Een D90 is nu prima betaalbaar, of als je iets meer wil, een D7000.