Portretfotografie

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Portretfotografie

Bericht door jan » do feb 02 2012 1:58 am

1 februari 2012 de 3e avond portretfotografie gehad en als model mijn dochter meegenomen. Zij heeft genoten van deze avond zo ik ook.
Hieronder enkele resulaten van een mooie avond.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Portretfotografie

Bericht door jettiny » do feb 02 2012 7:30 am

Prachtige serie Jan, proficiat. :D
Het zit nu goed zo te zien met je D7000.
Je dochter vind het keileuk zo te zien.
Hele leuke poses gekozen.
Foto's komen op mijn scherm wel een beetje aan de lichte kant over.
Iets meer verschil tussen het licht links en rechts maken, had wellicht iets beter geweest.
Nu is dat iets te vlak.

Vrgr
Tiny

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » do feb 02 2012 9:53 am

Een hele mooie serie van een jonge dame die er overduidelijk zin in heeft ,mooie natuurlijke compo's , chapeau!!!
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do feb 02 2012 10:17 am

Leuke serie.

Omdat hij in beoordeling staat toch een tipje voor de volgende keer:
Let op je reflectiescherm (of 2e lamp), dit staat nu net een beetje te ver naar achter waardoor haar linker oor veel witter/lichter is als haar linker oog.
Vooral bij foto 1 en 4 is het erg zichtbaar, maar ook op de andere foto’s is het wel iets aanwezig.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » do feb 02 2012 4:08 pm

Dank jullie voor de reacties.

Het is voor mij meer het terug krijgen van vertrouwen in de D7000. Hij is op de valreep van 2011 voor een 2e keer terug geweest naar NSP en opnieuw gejusteerd, etc. En sindsdien zijn de scherpstelproblemen voorbij. Heb half januari voor het eerst weer foto's gemaakt samen met en op uitnodiging van 2 forumleden (weet niet of ze hun naam hier vermeld willen hebben) en die gaven ook goede resultaten. Nu maakt 1 zwaluw nog geen zomer maar met nu deze portret avond en beelden en dan zaterdag nog de Loonse en Drunense Duinen en als dat ook nog goed is dan ga ik ervan uit dat de scherpstel problematiek nu geschiedenis is Dikke streep erdoor en fotograferen. Eindelijk.
Jan

flitslicht

Bericht door flitslicht » do feb 02 2012 4:57 pm

Wat heb je hier gedaan, jan? Overbelicht en toen aan de knoppen zitten draaien? Geen wasmiddelreclame :wink:

Afbeelding

Dan is dit wel heel wat beter:

Afbeelding

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » za feb 04 2012 7:16 pm

Jan,
Het is een leuke serie geworden.
Wat mij als beginner opviel is de handen op foto 5 wel heel 'wit' zijn.

Ik ben ook vanwege de kleding van je model er niet helemaal over uit vwb de achtergronden die je hebt gebruikt.

grtn,

Frans

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za feb 04 2012 8:13 pm

Heb je toevallig in de nabewerking ook iets met de huid gedaan? Die komt mij heel erg zacht en egaal over.
Ben ook wel benieuwd wat je als ondergrond hebt gebruikt - ik vind dat spiegelende wel wat hebben.

Verder complimenten aan jou maar ook zeker aan je dochter. Veel afwisselende maar vooral ook leuke en spontane poses - je kan zien dat ze er plezier in heeft.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo feb 05 2012 8:38 pm

weimaraner schreef:Heb je toevallig in de nabewerking ook iets met de huid gedaan? Die komt mij heel erg zacht en egaal over.
Ben ook wel benieuwd wat je als ondergrond hebt gebruikt - ik vind dat spiegelende wel wat hebben.

Verder complimenten aan jou maar ook zeker aan je dochter. Veel afwisselende maar vooral ook leuke en spontane poses - je kan zien dat ze er plezier in heeft.
Hallo Raoul,

Ik gebruik, behalve ViewNX geen verdere nabewerkingssoftware.
Voor wat betreft de ondergrond het is een witte vloercoating. Voor alle duidelijkheid het is een professionele studio alwaar de cursus portretfotografie werd gegeven. Tijdens 1 van de avonden moesten wij als cursisten een model meenemen en konden we gebruik maken van de faciliteiten aldaar aanwezig. En dus was een glanzende vloer inbegrepen. De cursus werd gegeven door Joop Luimes te Epe. Hij deelt deze studio (studio24 te Epe) samen met Martin Hoogeboom. Beide zijn beroepsfotograaf waarbij Joop Luimes ook nog docent is aan de fotovakschool te Apeldoorn.

Mijn dochter (11 jaar) glunderde bij het compliment. Namens haar bedankt.
Laatst gewijzigd door jan op zo feb 05 2012 11:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan

Theemuts

Bericht door Theemuts » zo feb 05 2012 11:15 pm

Dit is de eerste keer dat ik zelf een beoordeling geef in dit forumonderdeel.
Zelf ben ik ook nogal zoekend naar de juiste opstelling voor portretfotografie, dus ik weet hoe lastig het kan zijn!

Als eerste wil ik even zeggen dat je een hele leuke dochter hebt! Ze lijkt het erg naar haar zin te hebben voor de camera :D
Wat betreft de belichting zou ik inderdaad ook zeggen dat het hoofdlicht iets te hard staat waardoor de rechterkant van haar gezicht wat overbelicht raakt.
Wel jammer van zo'n mooi gezicht, want je mist daardoor toch wat "gezichtskenmerken".

Wat betreft de achtergrond vind ik persoonlijk de zwarte achtergrond niet mooi bij de kleding van je dochter. Ze draagt een mooie kleurrijke top met een print en persoonlijk vind ik de achtergrond daarbij te druk ivm dat de achtergrond ook enigszins een printje heeft.

Wat betreft de huid van je dochter waar een van mijn voorgangers het over had; als dit niet nabewerkt is dan ben ik jaloers! ;)

De reflecterende ondergrond is leuk, dat geeft het totaalplaatje een mooi effect!
Voor degene die vroegen hoe je dit kunt bereiken even een tipje; Je kunt dit effect ook heel makkelijk bereiken door een transparante, glanzende pvc-plaat op de ondergrond te leggen :) Deze zijn bij diverse plastic-bedrijven te bestellen in diverse maten (vaak tot een formaat van max 2mx1m)

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo feb 05 2012 11:41 pm

@ Frans Heinsbroek, Theemuts; Voor wat betreft de achtergronden die had ik niet voor het kiezen. Er waren voor de 4 cursisten 3 opstellingen gemaakt waarin we moesten fotograferen. Hiervan was 1 setting wit en de andere 2 donker.

@ Frans Heinsbroek: voor wat betreft die witte handen. Ze zat al in deze pose dus er zal enig bloed uitgelopen zijn doro deze gespannen houding.

Voor wat betreft belichting. Niet elke pose is uitgemeten met een belichtingsmeter. Dit is waarschijnlijk de reden dat sommige foto's misschien iets meer/minder licht hebben wanneer alles zou zijn gemeten.

Voor wat betreft de glanzende vloer. Daar zijn ook witte PVC-folies voor in de handel. Bijvoorbeeld http://www.kunststofshop.nl/index.php?i ... 36&lang=NL
Jan

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » ma feb 06 2012 8:07 pm

Ik dacht al dat er weinig keus was mbt de achtergronden. Kan het zijn dat de handen wat wit of witter lijken door reflectie ?

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » ma feb 06 2012 10:37 pm

Jan, ik heb deze serie vanavond al voor de zoveelste keer bekeken. Ik wilde er steeds wat commentaar bij zetten, maar ik wist niet precies wat. Toch probeer ik het nu maar.
Dat je een leuke dochter hebt hebben er al meer verteld :-) Waar ik vooral mee zit is met de onnatuurlijk gladde huid en de kleur ervan. Ik vind die onnatuurlijk en gewoon niet mooi, maar ik weet niet hoe het komt. Het heeft in elk geval niets met de vloer ofzo te maken. Ik ben wel erg benieuwd hoe het komt, maar daar zul jij me waarschijnlijk ook niet zo mee kunnen helpen. Iemand een suggestie? En wat zei de studiofotograaf van deze serie?
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

flitslicht

Bericht door flitslicht » di feb 07 2012 11:15 am

Dat is overbelichting waardoor de kanalen gaan clippen en daarna repareren door de exposure slider terug te brengen. Helaas zit er dan in de geclipte delen geen detail meer waardoor het erg plat wordt. Wel jammer, verder leuke foto's.

oud0001

Bericht door oud0001 » di feb 07 2012 12:58 pm

Ik vind het en leuke shoot.
Dat overbelichte heb ik ook wel eens. Je kijkt op je camera display en dan ziet het er goed uit. Op de pc zie je dan later dat het overbelicht is.. Ik heb maar een Gossen meter gekocht om dat op te lossen, die komt vandaag binnen.
Een externe meter is dan misschien toch een goede investering.

Ik zou de shoot een keer opnieuw gaan maken. Ze is maar 1 keer 11 jaar.

Verder gewoon een leuke shoot met een stralend model. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”