PC samenstellen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Re: PC samenstellen

Bericht door John Jansen » do feb 09 2012 7:33 pm

Een aantal jaren geleden overgestapt van PC naar Mac nooit meer anders tegenwoordig werk ik met zowel Met mac pro's als met de grote jongens,stil,probleemloos,geen vastlopers meer door die ellendige beveiligingprogramma's en super snel ook de glansscherm thuis in combinatie met daglicht lampen PERFECT.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » do feb 09 2012 7:52 pm

Koop de snelste processor en het grootste geheugen dat je voor je geld kunt krijgen.
Suggestie:
PC met Intel Core i7 2600 en 8 GB geheugen: € 899
En dus géén Mac want dan betaal je voor deze specs het drievoudige.
Vergeet ook die achterhaalde verhalen over vastlopen en virussen: verleden tijd.

Geef geld uit voor een ECHT goed scherm. Eizo

Drikus70
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Drikus70 » do feb 09 2012 8:43 pm

Als je Photoshop CS5 gebruikt voor fotobewerking kan een goede grafische kaart toch enig voordeel hebben tov goedkopere on-board kaarten.
Photoshop kan namelijk gebruik maken van de rekenkracht van de grafische kaart.
De kaart moet dan OpenGL 2.0 en Shader Model 3.0 ondersteunen.
(http://www.adobe.com/products/photoshop/tech-specs.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Kortom ook niet teveel bezuinigen hierop.

Als beeldscherm is zeker een uitvoering aan te bevelen met een zogenaamd IPS paneel.
IPS geeft een veel betere kleurweergave vergeleken met de goedkopere beeldschermen met een TN paneel.

toepus
Forumlid
Forumlid

Bericht door toepus » do feb 09 2012 9:05 pm

Ik dank jullie voor de vele reacties. :P Als ik alles heb doorgenomen zal ik een beslissing nemen. Ik wil niks overhaasten en alles eens goed doorlezen en opzoeken. (ben ik wel ff zoet mee)
Wel wil ik even wat kwijt aan de Mac-fans. Kun je deze systemen later ook nog up-graden? :roll: En kun je hier ook Windows7 op draaien?

Gr Toepus :mrgreen:
D3100
Sigma 70-200mm f2.8 APO IFII HSM ; Tamron 17-50mm f/2.8
SB-600

Steven

Bericht door Steven » do feb 09 2012 9:13 pm

toepus schreef:Ik dank jullie voor de vele reacties. :P Als ik alles heb doorgenomen zal ik een beslissing nemen. Ik wil niks overhaasten en alles eens goed doorlezen en opzoeken. (ben ik wel ff zoet mee)
Wel wil ik even wat kwijt aan de Mac-fans. Kun je deze systemen later ook nog up-graden? :roll: En kun je hier ook Windows7 op draaien?

Upgraden naderhand is niet mogelijk met een iMac (wel eventueel extra geheugen plaatsen) Windows 7 draaid op een Mac maar dan kun je net zo goed een PC kopen omdat je dan geen gebruik maakt van de Apple experience :mrgreen: :wink2:

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do feb 09 2012 9:18 pm

toepus schreef:En kun je hier ook Windows7 op draaien?
Yup, en dan worden ze nog eens stukken sneller van ook. :mrgreen:

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do feb 09 2012 9:27 pm

toepus schreef:Ik dank jullie voor de vele reacties. :P Als ik alles heb doorgenomen zal ik een beslissing nemen. Ik wil niks overhaasten en alles eens goed doorlezen en opzoeken. (ben ik wel ff zoet mee)

Ga ook langs een fatsoenlijke computerwinkel en laat je informeren, want, sorry dat ik het zeg, in dit topic staat ook een hoop flauwekul.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do feb 09 2012 9:34 pm

Tom schreef:
RVK schreef:
Geld valt uit te sparen op de kast/voeding,
>....... (wat moet je met 12gig, sorry hoor...) ....<.
Photoshoppen, scannen, DVD's rippen, muziek luisteren, email, internetten, DVD schrijven.
Allemaal op hetzelfde moment.....
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do feb 09 2012 9:43 pm

ArjanL schreef:Photoshoppen, scannen, DVD's rippen, muziek luisteren, email, internetten, DVD schrijven.
Allemaal op hetzelfde moment.....
Om gek van te worden !

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do feb 09 2012 9:50 pm

Patrick schreef:Een goed paneel is belangrijk. Kost wel meer dan een standaard monitor. Dit model van Dell (de U2410) is een van de populairste modellen. Erg goede prijs-prestatieverhouding.
Uh, een prima scherm maar ik zou 'm nooit direct bij Dell kopen, te duur. Ik heb de mijne voor € 399 bij Dunnet gekocht, is inmiddels € 425 daar dus even shoppen is raadzaam.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » vr feb 10 2012 10:55 am

Zoals eerder gezegd het ligt eraan wat je met je computer gaat doen, alleen fotobewerking en dergelijke of ook dingen als HDR en panorama.

Daarom een testje gedaan om te laten zien wat het verschil in geheugen kan betekenen

Input in APP, 13 x 120 MB aan foto's, tempfiles en schrijven naar (SSD) harde schijf.

A). Toegekend geheugen 2.3 GB (dit is ongeveer wat beschikbaar is bij 32 bits besturing en 4 GB
geheugen) Resultaat voor de stitch 104 seconden, de harde schijf wordt de gehele tijd gebruikt

B). Toegekend geheugen 4 GB, resultaat 94 seconden, harde schijf wordt regelmatig gebruik

C), Toegekend geheugen 6 GB, resultaat 62 seconden, harde schijf vrijwel niet gebruikt

D). Toegekend geheugen 8 GB, resultaat 58 seconden, harde schijf alleen gebruikt voor opslaan
resultaat

E). Toegekend geheugen 20 GB, resultaat 58 seconden, en alleen opslaan

Er is dus veel te winnen en dan is dit nog niet een echt groot panorama, ik maak nu pano's van 3 x 36 opnamen van ieder 60 MB.

Verder voor het geld hoef je het ook niet te laten b.v. even gezocht op internet, Informatique Corsair Valuepack 2 x 4 GB voor EUR 40,= totaal, dus op een budget van EUR 800,= geen probleem

In de toekomst zullen bestanden alleen maar groter worden, denk aan D800, dus waarom niet gelijk 64 bit en meer geheugen.

Voor de monitor kijk toch ook naar kalibreren, je zult verbaasd zijn over soms het verschil in kleur voor en na kalibreren

Veel succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Goodje

Bericht door Goodje » vr feb 10 2012 12:57 pm

Tom schreef:

Ga ook langs een fatsoenlijke computerwinkel en laat je informeren, want, sorry dat ik het zeg, in dit topic staat ook een hoop flauwekul.
Maar over flauwekul gesproken!
Maar hoe weet je dat dan, dat het fatsoenlijke computerwinkel is en dat je de juiste vrouw / man te pakken heb, want daar zitten minstens zoveel kletsers tussen als op een forum :ugeek:

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr feb 10 2012 6:59 pm

Goodje schreef:
Tom schreef:

Maar over flauwekul gesproken!
Maar hoe weet je dat dan, dat het fatsoenlijke computerwinkel is en dat je de juiste vrouw / man te pakken heb, want daar zitten minstens zoveel kletsers tussen als op een forum :ugeek:
Je moet wat.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr feb 10 2012 7:15 pm

Tom schreef:...Je moet wat.
Maar je hoeft voor je voorgaande - ongetwijfeld diep inhoudelijke bijdrage- niet lappen tekst te herhalen. :evil:

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » vr feb 10 2012 7:53 pm

Kortom, je kunt dagen achtereen filosoferen over de omptimale samenstelling van je Windows computer, terwijl je bij de goedkoopste Mac al een optimaal afgestemd systeem hebt waar veel profs al jaren mee werken.
(beetje gechargeerd, maar het komt er wel op neer!)

Succes met je keuze!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”