PC samenstellen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: PC samenstellen

Bericht door Boldey » zo feb 12 2012 9:36 am

Zelf een PC samenstellen is hartstikke leuk, niet heel moeilijk en scheelt een hoop in de kosten. Een nadeel vind ik de afschrijving, als je over een aantal jaar een andere PC wil krijg je er vrijwel niks meer voor. Tenzij je dit systeem steeds uitbreidt natuurlijk. Dat vind ik wel een voordeel van een Mac, die zijn wel redelijk waardevast (op dit moment). Maar je zit dan wel weer vast aan een compleet nieuwe computer als je wil upgraden.

Boldey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Boldey » zo feb 12 2012 9:38 am

Ik werk overigens op een Dell U2312, een erg betaalbare IPS monitor voor zo'n 200 euro.

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo feb 12 2012 5:07 pm

Boldey schreef:Zelf een PC samenstellen is hartstikke leuk, niet heel moeilijk en scheelt een hoop in de kosten. Een nadeel vind ik de afschrijving, als je over een aantal jaar een andere PC wil krijg je er vrijwel niks meer voor. Tenzij je dit systeem steeds uitbreidt natuurlijk. Dat vind ik wel een voordeel van een Mac, die zijn wel redelijk waardevast (op dit moment). Maar je zit dan wel weer vast aan een compleet nieuwe computer als je wil upgraden.
Ik bekijk het anders. De snelste iMac met een i7 2600 processor, SSD en een HD (+ standaard 4GB geheugen) kost zo'n €2700. Voor minder dan €700 heb ik een 2600K, moederbord met uitgebreide overclock features, 4GB geheugen en een SSD die ik een oude kast inbouw en met mijn oude monitor gebruik. Die €2000 verschil krijg je alleen terug voor de iMac als je hem direct verkoopt zodra je hem binnen hebt.

Bij de goedkoopste iMac ligt dat gunstiger, maar die vind ik veel te langzaam.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » zo feb 12 2012 6:36 pm

En wat software betreft....... Ach laat maar. Je blijft altijd aanhangers van Mac houden en ook aanhangers van Windows.
Om met een bekend forumlid te spreken: je hebt mensen die Apple producten gebruiken en mensen die dat in de toekomst ook gaan doen :wink2:

Veel plezier met je zelfbouw, virusscanners en driver aanpassingen voor jouw specifieke hardware. Ik deed dat vroeger ook. (386 moederbord gekocht en mij pc eromheen gebouwd).
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

toepus
Forumlid
Forumlid

Bericht door toepus » zo feb 12 2012 6:51 pm

Ik ben tot de volgende configuratie gekomen:
De behuizing heb ik al. (zie in dit topic)

Moederbord:Asus P8P67 PRO (REV 3.1)
Voeding: CoolerMaster Silent Pro - 700 Watt
CPU: Intel Core i5 2500K Boxed
Geheugen: G.Skill Ripjaws 8GB(2x4GB) DDR3 1333MHz
Hard Disk: WD Caviar Gr WD20EARX, 2TB
SSD: OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 120GB
Videokaart: Asus EAH6870 DC/2DI2S/1GD5

Monitor: LG IPS235V-BN

Totaal: € 1.037,50

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Gr Toepus :mrgreen:
D3100
Sigma 70-200mm f2.8 APO IFII HSM ; Tamron 17-50mm f/2.8
SB-600

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » zo feb 12 2012 7:43 pm

Waarom een P8P67? Waarom niet gewoon een P8H67?

En dan die videokaart..... €220 euro?? Totale overkill voor een beetje fotobewerking.
Die openGL ondersteuning van PS is minimaal, daarvoor is zo'n kaart echt zonde.

Neem een P8H67-M Pro. En gebruik je onboard video.
Dat scheelt je bijna €300 euro.

Voor dat geld kan je er een I7 2700k in stoppen en wat extra geheugen.
of nog beter, je neemt een Dell u2410 ipv dat LG scherm.

Want je wil een computer voor fotobewerking, en je gaat dan met een of ander goedkoop monitortje werken.
Laatst gewijzigd door yzf1kr op zo feb 12 2012 7:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo feb 12 2012 7:46 pm

gvdnberg schreef:En wat software betreft....... Ach laat maar. Je blijft altijd aanhangers van Mac houden en ook aanhangers van Windows.
Om met een bekend forumlid te spreken: je hebt mensen die Apple producten gebruiken en mensen die dat in de toekomst ook gaan doen :wink2:

Veel plezier met je zelfbouw, virusscanners en driver aanpassingen voor jouw specifieke hardware. Ik deed dat vroeger ook. (386 moederbord gekocht en mij pc eromheen gebouwd).
En jij denkt dat er sinds 1985 niets meer veranderd is behalve Apple producten :lol: Maar goed, dan begrijp ik je stellingname wat beter :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 12 2012 8:22 pm

gvdnberg schreef:Om met een bekend forumlid te spreken: je hebt mensen die Apple producten gebruiken en mensen die dat in de toekomst ook gaan doen :wink2:
Mijn verzinsels verbouwen om Macs aan te prijzen? Het moet niet gekker worden! :shock: :shock: :shock:

Ik vind Macs prachtige dingen, en ik zou er best graag een willen hebben. Maar ik vind ze teveel geld kosten. Je betaalt teveel voor naam, stijl, uitstraling, materiaalgebruik, etc. Dingen die ik niet nodig heb en dus liever niet voor betaal. Ik kan zeker twee goede PC's kopen voor een beetje Mac. Beetje jammer, maar ik ben een beetje een minderheid aan het worden als je ziet hoeveel Macs er tegenwoordig zijn...

Zie even deze foto. Links ongeveer in het midden zit een paria. Een soort Asterix die vecht tegen de overheersing van...

Afbeelding
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

toepus
Forumlid
Forumlid

Bericht door toepus » zo feb 12 2012 8:24 pm

En dan die videokaart..... €220 euro?? Totale overkill voor een beetje fotobewerking.
Die openGL ondersteuning van PS is minimaal, daarvoor is zo'n kaart echt zonde.
Videokaart staat op pricewatch op 165 euro.
Neem een P8H67-M Pro. En gebruik je onboard video.
Dat scheelt je bijna €300 euro.
Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar mij hebben ze geadviseerd een ATX te nemen i.p.v. micro-ATX. Maakt dit verder niets uit? Ze passen beide in mn behuizing.
Want je wil een computer voor fotobewerking, en je gaat dan met een of ander goedkoop monitortje werken.
Dit scherm gekozen vanwege dat dit ook een IPS scherm is.

Ik zal bovenstaande nog eens doornemen en configuratie aanpassen. :wink:

Gr Toepus :mrgreen:
D3100
Sigma 70-200mm f2.8 APO IFII HSM ; Tamron 17-50mm f/2.8
SB-600

Mde
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mde » di feb 14 2012 10:32 pm

Hou rekening met de kosten van je software,150,- a 300,- voor een goed bewerkingspakket. Daarnog wat plugs e.d. bij... loopt snel op....Qua hardware specs heb je tegenwoordig snel de boel goed draaiende voor foto's.
http://studiomde.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di feb 14 2012 11:00 pm

toepus schreef:Dit scherm gekozen vanwege dat dit ook een IPS scherm is.
In IPS heb je verschillende kwaliteit schermen. Een beeldscherm moet je zien als de bepalende factor voor je beeldbewerking.
De eerder geadviseerde Dell U2410 is een prima scherm, of goedkoper de Dell U2412M.

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » wo feb 15 2012 9:29 am

Ik heb wel eens gehoord dat alle ips schermen bij LG gemaakt worden. Misschien is de Dell (overigens een prima scherm) ook bij LG gemaakt en is de kwaliteit vergelijkbaar met de LG. Heeft iemand een test gelezen over dit goedkopere scherm?
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo feb 15 2012 10:08 am

peterpj schreef:Ik heb wel eens gehoord dat alle ips schermen bij LG gemaakt worden. Misschien is de Dell (overigens een prima scherm) ook bij LG gemaakt en is de kwaliteit vergelijkbaar met de LG.
Misschien wel maar ik schat in dat de kwaliteit van een Nikon D800 toch wel beter is dan van een Nikon D3100 uit dezelfde fabriek ...
peterpj schreef:Heeft iemand een test gelezen over dit goedkopere scherm?
Voor uitgebreide schermtesten http://www.prad.de" onclick="window.open(this.href);return false;

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » wo feb 15 2012 2:30 pm

Dan is de LG IPS235V-BN te preferen boven de Dell U2410 deze wordt als BEFRIEDIGEND getest an de LG als Gut (zie Prad test)
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo feb 15 2012 3:43 pm

Heb je de tests inhoudelijk ook gelezen?

De U2410 scoort minder omdat de monitor niet goed handmatig te kalibreren is op de custom setting.
De fabrieksinstelling daarentegen is al erg goed, en als je die gebruik en verder via je OS kalibreert merk je er weinig van.
Vergelijk “Teil 7” bij de LG maar eens met “Teil 12” en “Teil 13” bij de Dell.

Verder zitten er wel een hoop verschillen in de monitors. De LG is 23”, 16:9, 1960*1080, de Dell is 24”, 16:10, 1960*1200.
De LG is heeft een normaal kleurbereik, en haalt 93% sRBG, de Dell is een Wide Gamut monitor met 100% sRGB en 97% Adobe RGB.

Kortom, de LG is geen slechte monitor voor normaal gebruik, maar voor foto’s stel je toch niet wat hogere eisen wbt kleurbereik en nauwkeurigheid. Daarin is de Dell een stukje beter. En die dik 11% meer pixels in verticale richting is ook erg handig voor foto’s.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”