UV filter

Discussies over filters
MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma jul 02 2007 9:02 am

ElRonno schreef:Zonnekap of niet, verzekering of niet... ik moet met mijn camera nogal eens door menigten dringen en mijn UV'tjes hebben daarbij nogal wat vette vingers, ellebogen, suikerspinnen en druppelende ijsjes te verduren. Zo'n glaasje boen ik daarna rustig schoon, dat doe ik liever niet met lenzen. Dus ze blijven erop, ook al hebben ze optische nadelen.
Helemaal mee eens! Het gaat mij niet om de beschadigingen (heb ik in 10 jaar nog geen enkele keer gehad). Wel om het poetswerk. Met filter ervoor kan ik alle vingers en hondenlikken er zonder veel risico weer afvegen. Uiteraard voorzichtig, maar mocht er toch een kras ontstaan is de schade beperkt. Ik kan me niet voorstellen dat een verzekering zoiets zal dekken. Heb met mijn 17-55/2.8 al eens vastgesteld dat je het verschil met/zonder vooral merkt in lage contrasten met weinig licht. Dan heeft de AF van mijn D200 wat meer moeite met zoeken. Mocht zich dat voordoen dan schroef de filters er gewoon even af, maar meestal doet het AF-assist licht van de SB-800 al wonderen...

Groeten,
Marnix
Zeer tevreden Nikon NC-filter gebruiker.
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » ma jul 02 2007 8:00 pm

Het moeten nogal heftige situaties zijn willen de natte neuzen en ellebogen tot voorbij je zonnekap raken :shock:
Ook tegen stoten is de zonnekap volgens mij een vele malen betere "shockabsorber" dan een filtertje.
In een regenachtige omgeving is je UV (of NC) filter juist een nadeel; de vertekening en schittering van de druppels (alsook hondenkwijl en alle voorgenoemde natte zaken) tekenen zich op je opname aanzienlijk duidelijker af dan wanneer hetzelfde vuiltje op het voorste element zit. Schoonmaken van je objectief of een voorzetfilter is toch geen verschil? Volgens mij is het glas en/of de coating van een filter niet harder of beter dan dat van je objectief?
Heb zelf net bij NOB een verzekering voor mijn spulletjes afgesloten, lijkt mij een heel wat betere bescherming van miijn investering 8)
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

John Sentani

Bericht door John Sentani » ma jul 02 2007 8:26 pm

Het moeten nogal heftige situaties zijn willen de natte neuzen en ellebogen tot voorbij je zonnekap raken
In de volksmond noemen we die situaties "Kinderen"

theodoor64

echt niet leuk............................................

Bericht door theodoor64 » ma jul 02 2007 10:39 pm

Ik stel een vraag over een UV filter, serieus bedoelt, maar wat een lading rotzooi komt daar overheen zeg. Sorry voor diegene die een goed en bruikbaar antwoord geeft, ik kan daar echt iets mee, bedankt.
De helft van de berichten heeft niets met de vraag te maken.
Heren moderators wellicht is hier iets aan te doen want mij boeit het niet echt, ik zoek de bruikbare antwoorden wel, maar ik kan me voorstellen dat er anderen aan zijn die zich daaraan ergeren.
Ik ben ook lid van het forum van de palmclub daar worden dergelijke berichten direct gewist.
Als de heren of dames, weet ik niet lollig willen doen vraag prive e-mailadressen of telefoonnummers en vervuil een forum er niet mee.
Dit is de enige reactie die ik geef, mijn e-mailadres is bekend daar geeft ik wel antwoord.

Groet Theo

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » ma jul 02 2007 10:56 pm

Theodoor, je hebt helemaal gelijk, ik erger me er ook groen en geel aan maar de moderators doen er niks aan. maar de moderators doen meestal niks. Het komt er dus op neer: wen er aan of ga naar een ander forum (niet rot bedoelt)
Laatst gewijzigd door olle_griese op di jul 03 2007 7:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » ma jul 02 2007 11:16 pm

Om de leesbaarheid te vergroten, zijn er diverse berichten verwijderd, die niks met het onderwerp te maken hadden en beter thuis horen in de coffee corner.

GdP

Bericht door GdP » ma jul 02 2007 11:18 pm

ElRonno schreef:Zonnekap of niet, verzekering of niet... ik moet met mijn camera nogal eens door menigten dringen en mijn UV'tjes hebben daarbij nogal wat vette vingers, ellebogen, suikerspinnen en druppelende ijsjes te verduren. Zo'n glaasje boen ik daarna rustig schoon, dat doe ik liever niet met lenzen. Dus ze blijven erop, ook al hebben ze optische nadelen.
Ik gebruik uitsluitend Nikon filters. Ik heb ze nog nooit als nadelig ervaren. Dat komt misschien omdat ik nog analoog fotografeer. Hier hebben filters zo hun eigen voordelen.
Maar al die filters zijn met een digitale camera niet meer nodig.
Alleen een polarisatiefilter heeft grote voordelen. Ook op een digitale camera.

Gerrit

theodoor64

Bericht door theodoor64 » di jul 03 2007 5:26 pm

Dan rijst bij mij de vraag wat is of doet een polarisatiefilter?

GdP

Bericht door GdP » di jul 03 2007 6:06 pm

theodoor64 schreef:Dan rijst bij mij de vraag wat is of doet een polarisatiefilter?
Een polarisatiefilter wordt in de eerste plaats gebruikt om spiegelingen in ruiten e.d. te onderdrukken.
Maar het is ook zeer bruikbaar bij landschapfotografie. Hij verhoogt het contrast in de foto zolang je maar dwars op de zonrichting fotografeert.

Gerrit

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » vr jul 20 2007 9:43 pm

Even een update. Gisteravond bij een gezellig feestje geweest. Mijn filter (en de rest van de camera en mijzelf ook, ja) is achtereenvolgens besmeurd met klodders lampenolie, schuim, babyolie en zweet. :shock:

De wolken zilverkleurige snippers konden gelukkig minder kwaad. Tja, vooraan willen staan heeft zo zijn prijs. Maar tussendoor durf ik dat filter wel even met mijn ranzige T-shirt schoon te boenen, dat zou ik met een naakte lens niet snel doen. :?

GdP

Bericht door GdP » vr jul 20 2007 9:58 pm

ElRonno schreef:
Even een update. Gisteravond bij een gezellig feestje geweest. Mijn filter (en de rest van de camera en mijzelf ook, ja) is achtereenvolgens besmeurd met klodders lampenolie, schuim, babyolie en zweet. :shock:

De wolken zilverkleurige snippers konden gelukkig minder kwaad. Tja, vooraan willen staan heeft zo zijn prijs. Maar tussendoor durf ik dat filter wel even met mijn ranzige T-shirt schoon te boenen, dat zou ik met een naakte lens niet snel doen. :?

En je had nog wel een Nikon in je handen? :(

Dat ze daar al geen ontzag voor hebben. :cry:

Wat een rommel! :(

Nu, daar had ik anders wel even stevig in gegrepen. :evil:

Ik bedoel natuurlijk niet in die rommel! :oops:

Gerrit

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » vr jul 20 2007 9:59 pm

ElRonno schreef:Even een update. Gisteravond bij een gezellig feestje geweest. Mijn filter (en de rest van de camera en mijzelf ook, ja) is achtereenvolgens besmeurd met klodders lampenolie, schuim, babyolie en zweet. :shock:
Ronno,
Dat lijkt op een feestje waarvan wij allemaal wel heel graag enkele beelden zouden willen zien... 8)

Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » za jul 21 2007 1:00 pm

FOTOOS!!! FOTOOS!!
Kom op Ronno, laat je gaan!! :mrgreen:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » za jul 21 2007 1:47 pm

Hahaha, helaas zit dat er even niet in, afspraken met mijn opdrachtgever weetjewel.

Plaats reactie

Terug naar “Filters”