Om te beginnen is het goed om te weten dat het in in principe in Nederland zonder vergunning verboden is om te fotograferen uit "luchtvaartuigen". Dit geldt niet voor lijnvluchten. Zie Besluit Luchtfotografie
HIER.
Ik heb in het verleden enkele keren in opdracht wat luchtfoto's gemaakt. Enkele adviezen:
1. plan de vlucht, rekening houdend met de plaats van het object en de meest gunstige zonnestand (i.v.m. schaduwen).
2. voer de vlucht alleen uit bij zeer goede weersomstandigheden (liefst volle zon, geen nevel; in vliegertaal "kastelenweer"). Vliegen is duur!!
3. vlieg bij voorkeur in een hoogdekker als een Cessna 172, waarbij je in de lucht een raampje omhoog kunt doen; vanaf de plaats achter de vlieger kun je dan prima foto's maken zonder hinderlijke vlekken en reflecties van het raam. Bij een laagdekker (zoals een Piper Arrow e.d.) zit altijd de vleugel in de weg.
4. doe de camerariem om je nek ter voorkoming van een ongewenste "camera drop"
5. gebruik korte sluitertijden; ten minste 1/500 sec ter voorkoming van bewegingsonscherpte en probeer zoveel mogelijk contact met het vliegtuigframe te voorkomen.
6. een korte tele (bijvoorbeeld 85mm of 105mm op FX formaat) is vaak een goede keus. Met een groothoekiger objectief zit vrijwel altijd een deel van het vliegtuig in de weg.
7. houdt rekening met de minimum vlieghoogten; ten minste 500 ft (150m) boven grond of water en boven bebouwde kommen 1000 ft (300m) boven het hoogste obstakel binnen een straal van 600m.
Een mij bekende luchtfotograaf werkte vrijwel uitsluitend bij zonnig weer op 100 ISO film (kleurnegatief) met de vaste instelling 1/500 sec op f/8.
Ik zou VR uitzetten of eventueel op Normaal; zeker niet op Actief.
Een paar oude plaatjes, gemaakt met Nikon FM, Nikkor Ais /2.0 85mm op Fuji 100 ISO; 1/500 sec op f/8