luchtfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Klaas1
Clublid
Clublid

luchtfotografie

Bericht door Klaas1 » do feb 16 2012 12:51 pm

Luitjes,
Ik heb van een goede kennis het verzoek gekregen de lucht in mee te gaan om bepaalde lokaties te fotograferen. :D
Onderstaand staat de apparatuur die mij ter beschikking staat.
Ik heb echter met luchtfotografie geen enkele ervaring en mijn vragen zijn dan ook:
1. Wat ik het beste gebruiken kan aan glaswerk
2. vwb de VR-objectieven: VR aan of uit?
Zelf denk ik AAN en dan Aktief. Klopt dat?
3 Hoge sluitertijden gebruiken? Of diafragmavoorkeuze en dan de Camera de rest laten bepalen?
Ik zal niet door een open deur fotograferen (daar begin ik voor geen goud aan) en dus vanachter het raam.
Wie heeft er voor mij bruikbare adviezen?
groeten
Klaas,
Ermelo
D 700 + MB-D10 + DR-5 + 14-24 mm 2.8 G ED + 24-70 mm 2.8 + 70-200 2.8 VR II + TC20-EIII + AF-S 200-400 mm 1:4 G II ED + 50mm AF-S 1:1.4 G + 105mm 2.8 Micro VR + SB900 + FEISOL CT-3471 + GITZO BALHOOFD + GITZO GM 5561T

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: luchtfotografie

Bericht door Léon Obers » do feb 16 2012 1:23 pm

Het lijkt me dat het vrij goed zelf te beredeneren is waar je op moet letten.
Met gebruik van wellicht een lang brandpunt is VR in het voordeel in de beweging van jezelf. Of het vliegtuigje waar je inzit veel beweegt hangt af van de weersomstandigheden. Is het rustig weer lijkt me een "actieve" instelling van de VR niet echt noodzakelijk. In het andere geval misschien wel.
Bij gebruik van een langer brandpunt heb je sowieso kortere sluitertijden nodig dan bij een kort brandpunt. Dan nog een veilige tijd nemen i.v.m. de algemene beweging van het vliegtuigje. Beter een erg korte sluitertijd met meer open diafragma, dan een meer trage sluitertijd en diafragma geknepen. Een kleine diafragma-opening heb je helemaal niet nodig voor scherptediepte. Afstanden en hoogtes zijn zodanig dat je altijd op "oneindig" zit, en met volle opening daarbij altijd al binnen de scherptediepte zal zitten.

Alleen dat fotograferen door een raam heen zal je behoorlijk opbreken in de kwaliteit die je overhoudt.
Gebruik dan in ieder geval een rubber zonnekap, waarbij je de camera met die zonnekap tegen het raam aanzit, zodanig dat de rubberen rand van de zonnekap rondom afsluit met het raam. Op die manier sluit je reflecties in het raam uit.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » do feb 16 2012 2:30 pm

Om te beginnen is het goed om te weten dat het in in principe in Nederland zonder vergunning verboden is om te fotograferen uit "luchtvaartuigen". Dit geldt niet voor lijnvluchten. Zie Besluit Luchtfotografie HIER.

Ik heb in het verleden enkele keren in opdracht wat luchtfoto's gemaakt. Enkele adviezen:
1. plan de vlucht, rekening houdend met de plaats van het object en de meest gunstige zonnestand (i.v.m. schaduwen).
2. voer de vlucht alleen uit bij zeer goede weersomstandigheden (liefst volle zon, geen nevel; in vliegertaal "kastelenweer"). Vliegen is duur!!
3. vlieg bij voorkeur in een hoogdekker als een Cessna 172, waarbij je in de lucht een raampje omhoog kunt doen; vanaf de plaats achter de vlieger kun je dan prima foto's maken zonder hinderlijke vlekken en reflecties van het raam. Bij een laagdekker (zoals een Piper Arrow e.d.) zit altijd de vleugel in de weg.
4. doe de camerariem om je nek ter voorkoming van een ongewenste "camera drop" :shock:
5. gebruik korte sluitertijden; ten minste 1/500 sec ter voorkoming van bewegingsonscherpte en probeer zoveel mogelijk contact met het vliegtuigframe te voorkomen.
6. een korte tele (bijvoorbeeld 85mm of 105mm op FX formaat) is vaak een goede keus. Met een groothoekiger objectief zit vrijwel altijd een deel van het vliegtuig in de weg.
7. houdt rekening met de minimum vlieghoogten; ten minste 500 ft (150m) boven grond of water en boven bebouwde kommen 1000 ft (300m) boven het hoogste obstakel binnen een straal van 600m.

Een mij bekende luchtfotograaf werkte vrijwel uitsluitend bij zonnig weer op 100 ISO film (kleurnegatief) met de vaste instelling 1/500 sec op f/8.
Ik zou VR uitzetten of eventueel op Normaal; zeker niet op Actief.

Een paar oude plaatjes, gemaakt met Nikon FM, Nikkor Ais /2.0 85mm op Fuji 100 ISO; 1/500 sec op f/8
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jur

Klaas1
Clublid
Clublid

Bericht door Klaas1 » do feb 16 2012 3:16 pm

Léon en Jur,
beiden bedankt voor de respons; hier kan ik wat mee.
Ter aanvulling: ik kan kiezen uit een Beachcraft of en Chesna. Vraag me niet naar het type vliegtuig. :roll: Beiden zijn privébezit van goede kennissen. Een echt Luxe-probleem dus :lol: ~
Klaas
Ermelo
D 700 + MB-D10 + DR-5 + 14-24 mm 2.8 G ED + 24-70 mm 2.8 + 70-200 2.8 VR II + TC20-EIII + AF-S 200-400 mm 1:4 G II ED + 50mm AF-S 1:1.4 G + 105mm 2.8 Micro VR + SB900 + FEISOL CT-3471 + GITZO BALHOOFD + GITZO GM 5561T

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do feb 16 2012 3:27 pm

Klaas1 schreef:Léon en Jur,
beiden bedankt voor de respons; hier kan ik wat mee.
Ter aanvulling: ik kan kiezen uit een Beachcraft of en Chesna. Vraag me niet naar het type vliegtuig. :roll: Beiden zijn privébezit van goede kennissen. Een echt Luxe-probleem dus :lol: ~
Klaas
Ermelo
Klaas,

Ik zou de Cessna kiezen; een Beechcraft is een laagdekker, waarbij de vleugel voor fotografie behoorlijk in de weg zit. In een Cessna 172 kun je meestal ook het raam in de linkerdeur naar omhoog open zetten; in een Beechcraft moet je door het (gebogen) glas fotograferen.

Cessna 172
Afbeelding

Beechcraft Bonanza
Afbeelding
Jur

whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door whoami » vr feb 17 2012 9:25 am

22 jaar geleden toen ik nog bij de luchtmacht zat vloog ik vaak mee in een heli, de alouette 3 'the grasshopper'
Heel veel glas tot de bodem dus ideaal.

Ik maakte daarbij gebruik van iso 100 film, f8, een snelle sluiter tussen 1/500 en 1/1000 (hoger ging mijn minolta toen niet)

foto's waren goed scherp. Wel merkte ik op dat er af en toe een spiegeling was van het glas. Ik had toen geen pola filter. Neem hem dus voor de zekerheid mee.

VR had ik toen niet maar denk met een snelle sluiter dat dat ook niet nodig is,.

Veel plezier.
Anoop

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr feb 17 2012 9:49 am

Nu zit ik op mijn werk, maar kom zsm terug met info.
Een collega van mijn broer maakt luchtopnames voor rijkwaterstaat, en heeft een mooie site waar je uit de foto's wat exif kunt halen.

Tot later.
vrgr
Tiny

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo feb 19 2012 6:51 pm

Zoals beloofd terug met wat info.
Echter moet ik constateren dat de site van de door mij beoogde fotograaf Joop van Houdt, geen of weinig toegevoegde waarde heeft op wat al is geschreven door iedereen.
Toch wil ik je de link niet onthouden.
http://defotograaf.eu/blog/category/luchtfotografie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vrgr
Tiny

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 19 2012 7:12 pm

Geen tip meer m.b.t. het fotograferen zelf, maar wil jullie nog wel een link geven naar een luchtfotograaf die de moeite waard is om zijn "kunstzinnige" benadering van zij onderwerpen. http://www.flyingcamera.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » ma feb 20 2012 9:08 pm

Ik vind dat de belangrijkste tips wel gegeven zijn. Ik heb vele duizenden luchtfoto's gemaakt en ik heb op die manier zelfs mijn vliegbrevet gehaald. Als vliegtuig is de Cessna 150 (tweezitter) of 172 (vierzitter) het handigste. Daarvan kan het linkerraampje open, op de manier zoals dat bij een Citroen eend gebeurde: klipje onder los en de helft van het raampje naar boven klappen. Door de wind blijft het vanzelf naar boven staan. Dat betekent dat de piloot vanaf de rechterstoel moet vliegen. Dat is niet logisch, dus dat moet je tevoren goed afspreken. Spreek vooraf met de piloot ook af dat je aangeeft wanneer je gaat fotograferen, dan kan hij de kist op zijn kant gooien. Ik geef altijd met mijn duimen aan of ik recht vooruit wil of op zijn kant rond een onderwerp. Fotografeer met het licht mee en niet te veel in de verte. Dus liever neer beneden, dan heb je het minste last van heiigheid. Heel veel succes en vooral veel plezier!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo feb 22 2012 7:26 pm

Een tip kan ik denk ik nog wel meegeven.
Toen ik een aantal jaren geleden een dagvluchtje in een Cessna van mijn vrouw kreeg, zat zij te filmen.
Ze werd hartstikke ziek, doordat ze niet meekeek waar het vliegtuig naar toe vloog.
Je orientatie is weg.
Geregeld kijken naar de vliegroute, en niet continue door je zoeker kijken dus.
En voor alle duidelijkheid, het lag NIET aan mij dat ze ziek werd. :lol:
Dat lok ik liever niet uit in een vliegtuig. :lol:

Vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”