Moeilijke keuze D90 - D7000 of de D700

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Saturnus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Moeilijke keuze D90 - D7000 of de D700

Bericht door Saturnus » di feb 21 2012 3:22 pm

Hallo allemaal

Ten 1e: iedereen heeft gelijk, de een iets meer dan de ander :lol:
Maar zoals eerder gezegd, ik ben een ieder dankbaar voor de raadgevingen en inzet.

Wat ik wil is eerder gezegd; ik eigenlijk (weer) eens een goede macro gaan maken, buiten/binnen;
ik wil ook graag vogels fotograferen; woon in een vogels gebied. Mensen op afstand en af en toe een portret en af en toe een reportage; niet uit winst bejag. Puur uit lol.

Werken met weinig licht zal zeker voorkomen, zowel binnen als buiten. Dus een hoge iso (6400) is gewenst.

Dus DX & FX verhaal.

Ik vind de opmerking van "Amateurt" & Patrick een juiste. Met dat idee loop ik ook een tijdje rond.

En dan een D90 met 1 of 2 goede FX lenzen, een SB700 of 800 (dat laatste ivm mijn SB24 - loopt ook een topic over; dus daar ga ik hier niet verder op in) dat uitbouwen mbt de lenzen. KOmt er een moment, dat ik een prachtige D700 voor een hele nette prijs tegen kom; is hij voor mij. Voor hetzelfde geld komt hij niet, en
komt er een D700 S. Heb ik weer een keus; de D700 worden dan echt lager in prijs, of ik heb voldoende voor een nw.

Ik zag op dit forum een mooie D90, maar die was net verkocht; er komt vast wel een nieuwe aanbieding.

Dus dat wordt mijn besluit; lid worden van NCN, en een D90 te koop gevraagd - advertentie plaatsen.
Goed kijken naar een 80-200 VR f2.8 etc. en (schone) geduld hebben.

Het zou in mijn plaats niet wijs zijn om alles op alles te zetten, en nu persé een D700 voor (te) veel geld te kopen.

met vriendelijke groet

Saturnus
"....Ik zag net 2 fototoestellen, die een enorme klik samen hadden;...
..... bleken cameraatjes van elkaar te zijn "

Met vriendelijke groet
Saturnus

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 21 2012 3:33 pm

Bij vogels is een DX camera sowieso een voordeel.

Ik denk dat je het onderhand wel weet, toch? :mryellow:

En je hebt gelijk. Dit is een prima draadje geworden met veel mensen die zinvolle bijdragen hebben geleverd. Maar uiteindelijk is het aan jou de keuze te doen en te kijken waar jij het beste mee uit bent, nu en in de toekomst.

Sterkte bij je keuze. Ik denk dat je voldoende weet wat de voor- en nadelen zijn om een weloverwogen keuze te kunnen maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Saturnus
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Saturnus » di feb 21 2012 4:58 pm

Hoi Patrick ea

Een ieder bedankt voor zijn/haar positieve bijdrage om mij op het spoor te zetten;

het vast en zeker lukken nu ik een plan heb; en jullie hebben er een lid bij
Als jullie mij willen hebben; weet waar je aan begint...... :D

Groeten Saturnus

Met vriendelijke groet
Saturnus

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » di feb 21 2012 5:16 pm

Er staan twee D700 te koop (occasion) bij foto konijnenberg is misschien wat prijzig €1599,- pst. maar je krijgt daar wel weer garantie,dat moet je op marktplaats nog maar afwachten.
Doe je voordeel zou ik zeggen!

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » di feb 21 2012 5:39 pm

Saturnus schreef:
Wat ik wil is eerder gezegd; ik eigenlijk (weer) eens een goede macro gaan maken, buiten/binnen;
ik wil ook graag vogels fotograferen; woon in een vogels gebied. Mensen op afstand en (...)

Saturnus
Ik doe dat ook en juist daarom werk ik met DX. Dat is dan volgens mij toch echt de betere keus, helemaal als je vogels wilt gaan fotograferen! Want dan kom je met FX altijd millimeters te kort.

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » di feb 21 2012 5:55 pm

Ik heb al 5 jaar de D300 nog steeds een zeer fijne machine, daarvoor de S2 pro een S5 pro nog wat Compacts gehad etc.etc.,ik investeer nu liever in glas. Het is tenslotte de fotograaf die de foto maakt de body is slechts een stuk gereedschap en als je het gereedschap niet onder controle hebt ook al kost die € 5000 en meer,dan wordt het nul komma nul. Ik ben van mening dat je beter simpel kunt beginnen dan meteen het duurste van het duurste te willen en om teleurstellingen te voorkomen. Op die manier leer je jezelf sneller ontwikkelen zo simpel is dat.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 21 2012 6:02 pm

Je ontwikkelt jezelf niet sneller door minder goede spullen te kopen. Bij mij werkte het zelfs precies andersom. Ik vond dat ik mooie spullen "moest verdienen". En dus serieus leren omgaan met al het moois dat ik heb/had.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » di feb 21 2012 6:50 pm

Da's ook een manier,maar het lijkt mij logisch om eerst een goede basis kennis van fotografie te hebben en ik denk dat een heleboel enthousiastelingen te "zwaar " willen beginnen waardoor de techniek en de apparatuur te moeilijk blijkt en dan alles maar op de automaat uit te voeren. Ik zie dit soort dingen bij ons op de FC ook gebeuren da's dan weer zonde van het geld.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » di feb 21 2012 7:09 pm

Volgens mij is de bediening van een D300(s) en een D700 bijna gelijk en ontbreekt bij beiden de AUTO stand. :wink:
Dus een D300 of een D700 maakt weinig verschil. Verder zitten er bij een D300(s) niet onwijs veel meer mogelijkheden op de camera dan een D90/D7000.
Hoofdzakelijk is de bereikbaarheid van de verschillende optisch beter.
Bij een duurdere camera moet je eigenlijk wel zeker weten dat fotografie iets voor je is anders is het wel zonde om een dure camera achter in de kast te laten liggen.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » di feb 21 2012 7:18 pm

Ja,dat klopt allemaal maar TS wil een keuze maken tussen een D90 een D7000 en een D700 tussen deze camera's zit wel degelijk verschil en 2 v/d 3 hebben automaat aan boord.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » di feb 21 2012 7:27 pm

John Jansen schreef:Ja,dat klopt allemaal maar TS wil een keuze maken tussen een D90 een D7000 en een D700 tussen deze camera's zit wel degelijk verschil en 2 v/d 3 hebben automaat aan boord.
OK dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je TS een D300(s) wilde aanraden.

Verder begreep ik ook dat TS niet vreemd is met fotograferen en in het analoge tijdperk al met SLR camera's heeft gewerkt.
In dat geval kun je de AUTO stand wel overslaan denk ik.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » di feb 21 2012 8:38 pm

Ach, aan het begin gebruikte ik meestal stand P, soms A en heel soms M. Nu is t precies andersom.
Ben blij dat ik t zo rustig allemaal heb kunnen ontdekken.
Pretstanden heb ik nooit gebruikt, maar zaten ook niet in de weg.

Verstuurd met Tapatalk
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Saturnus
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Saturnus » wo feb 22 2012 10:15 pm

Hallo allemaal

Vandaag naar Konijnenberg geweest en het volgenden gekocht:

Een D90 , een Nikor AF-105 f2.8 G IF ED VR (De Marco was een wens) , een SB700 + 3 radiotriggers voor oa mijn SB24, een Manfrotte 55XDB/804 RC2 combi statief en een UV filter.....

Ik heb gekozen voor een nw.D90, omdat een nette 2e hands toch rond de € 450-550 kost. € 100-150 erbij en ik heb een nieuwe met garantie. Kan ik altijd mee terug gaan naar de winkel als ik iets niet begrijp of als er iets niet goed werkt. Het is immer m'n 1e digitale spiegel reflex. Snap ik het allemaal en vind ik het nog steeds leuk, dan kan ik een stapje hoger (fullframe)

Toen begon mijn vrouw toch wel een beetje bedenkelijk te kijken toen ik nog verlangend naar een 80-200 f2.8 keek.... :roll: .Grapje ! Dat werd te gortig. Dus die koop ik tzt 2e hands wel....

De bedoeling was om de D90 met een kit te 17-105 te kopen; maar die was er niet. Die ga ik eerst 2e hands kopen, om dan te sparen voor de 70/80 200 mm f2.8 . Dat wil ik uitbouwen met fullframe nikon lenzen,en als 't allemaal nog steeds bevalt, en kan er ook nog aardige foto's uit persen; dan ga ik ga ik denken aan een 2e hands D700. Tegen die tijd zullen ze wel aangenaam in prijs zijn gezakt, en heb je meer keus.

Konijnenberg had er inderdaad 2 staan; 1 hele nette, de ander zag er ook wel aardig uit, echter, € 1600 kon bruintje wel trekken, maar dan bleef er niet veel over om te trekken :(

Ik investeer wel eerst in goede lenzen, mocht 't om wat voor reden tegenvallen, wat ik niet verwacht, dan kan je goede lenzen beter verkopen dan doorsnee lenzen of een verouderde camera, toch?

en ik heb nog de oude lenzen v.d. f80, al weet ik niet of dat echt een succes wordt, maar we zien wel.

Met vriendelijke groet. en iedereen nogmaals bedankt !

Saturnus

Met vriendelijke groet
Saturnus

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo feb 22 2012 10:52 pm

Veel plezier met je aankoop!

RedHenk
Forumlid
Forumlid

Bericht door RedHenk » do feb 23 2012 9:23 am

Ik heb het idee dat je een goede beslissing heb genomen en een perfect setje hebt aangeschaft.
plezier er mee.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”