Standen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Dd5000

Standen

Bericht door Dd5000 » di feb 21 2012 11:00 pm

Hallo,

Ik heb een vraagje omtrent de standen van de Camera (ik heb een D5000)
Ik fotografeer nu in auto en in de A stand, mijn vraag is, is het goed om in de A te fotografen, dus zelf het diafragma regelen, of kan ik beter met een andere instelling fotograferen?

Groet,

Devon

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Standen

Bericht door Bob42 » wo feb 22 2012 12:16 am

A is prima. Je kunt een groot of klein diafragma kiezen afhankelijk van de gewenste scherptediepte en/ of je kunt een diafragma kiezen waarbij je lens het best presteert (zie photozone).
Je camera kiest de bijbehorende sluitertijd. Als die niet naar je zin is kun je alsnog een ander diafragma kiezen of je ISO aanpassen. In ieder geval heb je in de A-stand veel meer controle over je camera dan in de volautomatische stand.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 22 2012 12:24 am

Ik schiet meer dan 90% van mijn foto's in de A-stand. Is een prima en logische stand. Het scheelt natuurlijk dat ik niet eens een auto-stand op mijn D300s heb, maar zelfs al zou deze erop zitten, dan nog zou ik er niet voor kiezen. Ik doe het liever zelf fout of goed.

De M stand gebruik ik indien nodig ook. Dat is meestal als ik flits, soms als ik een constante belichting wil in een omgeving met constante lichtomstandigheden. De S stand, heel, heel soms bij sport. De P stand gebruik ik nooit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Dd5000

Bericht door Dd5000 » wo feb 22 2012 4:19 pm

bedankt dan voortaan alleen de A

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 22 2012 4:43 pm

Dd5000 schreef:bedankt dan voortaan alleen de A
Zou ik niet doen. Je moet kiezen wat het beste werkt voor jou. Niet wat wij zeggen te gebruiken. Dat dat stand A wordt zou me natuurlijk niet verbazen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Dd5000

Bericht door Dd5000 » wo feb 22 2012 4:46 pm

daar fotografeer ik nu al bijna alleen maar in, soms toch wel in auto :D

iJoost

Bericht door iJoost » wo feb 22 2012 6:44 pm

Leer ze alle vier kennen, dan kun je zelf bepalen welke je onder welke omstandigheden nodig hebt. En dan is er vast ook eentje die je het meest gebruikt. Maar ze zitten er alle vier op om dat ze "anders" zijn, niet "beter". ;-)

Dd5000

Bericht door Dd5000 » wo feb 22 2012 6:46 pm

slim,bedankt

iJoost

Bericht door iJoost » wo feb 22 2012 7:04 pm

Nou zoooo slim is dat nu ook weer niet...

Als er een beste was geweest, dan had Nikon er geen knoppen voor hoeven maken. ;-)

Wel gek is dat de vraag welke de "beste" instelling is (zonder een nadere toelichting voor welk doel of welke omstandigheden) zo vaak gesteld wordt. En het enthousiasme waarmee iedereen dan onmiddellijk zijn/haar eigen voorkeur naar voren schuift is ook, ehm... opmerkelijk.

Maar goed... Voor alle zoekenden, hier zijn ze. De magic settings:

http://bythom.com/magicsettings.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » do feb 23 2012 2:57 pm

iJoost schreef:Nou zoooo slim is dat nu ook weer niet...

Als er een beste was geweest, dan had Nikon er geen knoppen voor hoeven maken. ;-)

Wel gek is dat de vraag welke de "beste" instelling is (zonder een nadere toelichting voor welk doel of welke omstandigheden) zo vaak gesteld wordt. En het enthousiasme waarmee iedereen dan onmiddellijk zijn/haar eigen voorkeur naar voren schuift is ook, ehm... opmerkelijk.

Maar goed... Voor alle zoekenden, hier zijn ze. De magic settings:

http://bythom.com/magicsettings.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat artikel zegt bijna niets over de exposure settings, behalve dat je de automaatstand alleen gebruikt als je de camera uit handen geef aan een ander om een foto van je te maken. En verder :
"if you've got some background in photography then you'll know that Aperture-priority is the usual choice, because it impacts focus decisions."
Wat ik al zei dus. Niets opmerkelijks aan.
Zelf werk ik ook veel in de M-stand trouwens, maar dat heeft met mijn soort fotografie te maken.

Dd5000

Bericht door Dd5000 » do feb 23 2012 6:39 pm

En wat is u Soort fotografie

Ik fotografeer veel natuur en architectuur, en daarnaast ook wel eens mensen en dieren.

iJoost

Bericht door iJoost » do feb 23 2012 7:20 pm

Bob42 schreef:
iJoost schreef:Maar goed... Voor alle zoekenden, hier zijn ze. De magic settings:

Dat artikel zegt bijna niets over de exposure settings,
Klopt. Ik probeerde ook helemaal geen antwoord te geven op de vraag of M, A, S of P het beste is. ;-)

Het artikel legt uit waarom op die vraag geen zinnig antwoord mogelijk is. Een klein stukje hieruit (maar lees vooral de rest ook):
The truth of the matter is that there are no magic settings. None. Nada. Zilch. Don't exist. Indeed, DSLR users gravitate towards such cameras because they want to take control over what the camera does and doesn't do. And that takes thought and study to master, not a file with suggested settings from someone...

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » do feb 23 2012 7:26 pm

Dat gaat over alle mogelijke settingen behalve M,A,S,P. Wat hij daarover zegt heb ik al aangehaald. En daar ging de vraag over.
Maar als er zo gemeen hatelijk wordt gereageerd op een antwoord, omdat iemand vindt dat de vragensteller het allemaal zelf maar moet uitzoeken, dan zal ik geen vragen meer beantwoorden. Zoek het inderdaad zelf maar uit. Er lopen wel meer draadjes uit de hand hier door dit soort " bijdragen" en ik heb daar geen zin in.

iJoost

Bericht door iJoost » vr feb 24 2012 1:38 pm

Het gaat daar over alle mogelijke instellingen. Inclusief M, A, S en P. Er is geen beste, betere of slechtere. Ze hebben elk hun nut. Daarom heeft Nikon die knoppen er op gezet. ;-)

Een veel zinvollere vraag dan "wat is de beste?" zou zijn "wat zijn de verschillen?". Maar als je die zo algemeen gaat stellen dan krijg je tien tegen een een RTFM als antwoord.

En terecht. Je hebt immers een spiegelreflex camera gekocht. Als je er niet in wilt verdiepen dan had je beter een andere camera kunnen kopen. Dan worden je foto's veel mooier.

Maar als je er wel in wilt verdiepen dan kom je bij vragen als "onder omstandigheden zus en zo met een bedoeling dit of dat, welke mode zouden jullie dan gebruiken? en waarom?" En dat zijn beslist wel zinvolle vragen. Daar krijg je ook heel andere antwoorden op... als alleen maar "ik gebruik altijd deze".

Maar goed, dit voert veel te ver. Alles wat ik wilde was vragensteller helpen ontdekken dat de instellingen op zijn/haar spiegelreflex-camera niet "beter" of "slechter" zijn maar "anders". En dat die duur betaalde spiegelreflex camera zo duur is juist omdat je al die instellingen kunt gebruiken. Zonde om te denken dat er standen zijn die je beter niet kunt gebruiken. En de prijs die je voor al die mogelijkheden betaald is dat je je erin zult moeten verdiepen...

Je foto's worden niet vanzelf beter door een duurdere camera te gebruiken. Eerder omgekeerd als je dit niet begrijpt. ;-)

P.S. Topic starter ging overigens net de goede kant op:
En wat is u Soort fotografie

Ik fotografeer veel natuur en architectuur, en daarnaast ook wel eens mensen en dieren.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”