objectieven d5100

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
brikysa

objectieven d5100

Bericht door brikysa » za feb 25 2012 11:51 am

hallo Allemaal,

Na mijn eerdere vraag over de autofocus op mijn D50 die mij nu al een tijdje parten speelt, nu maar mijzelf een "cadeautje"gegeven in de vorm van de D5100. Bij mijn vraag aan de verkoper of ik mijn oude lenzen kon gebruiken was het antwoord dat dit geen problemen zou geven. Dus helemaal blij en klaar om te gaan fotograferen maar de lenzen deden het niet, alleen maar handmatig. Niet handig dus,... ik heb de lenzen van sigma, de 18-55 3.5-5.6 en de 70-300 4.5-5.6 apo dg macro.
Nu was het antwoord dat ik dan nieuwe lenzen moest kopen omdat de AF niet werkt op de D5100 ( zou fijn geweest zijn als ze dit eerder even hadden gemeld :frown: )
Maar goed nu twijfel ik: overstappen naar de D90, maar dan heb ik wel een "oude"camera maar waar ik wel mijn oude lenzen op kan gebruiken. en dan over een tijdje nieuwe lenzen aanschaffen.
Of de d5100 houden maar met nieuwe lenzen en dan denk ik aan de nikon-af-s-55-300mm-f-4-5-5-6g-ed-vr-dx-hb-57 en de nikon 18-55 maar passen deze wel op de D5100? Want wat betekent de aanduiding FX- DX -ED HB nou precies? Ik weet dat ik op VR moet letten maar de rest van al die letters is mijn nog niet helemaal duidelijk.Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is geworden (lastig he al die beginners,... :lol:
En kan ik deze lenzen dan ook nog gebruiken als ik over een paar jaar misschien weer een nieuwe camera neem? of moet ik dan weer nieuwe kopen?

Alvast bedankt voor de reacties

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: objectieven d5100

Bericht door a vgastel » za feb 25 2012 1:01 pm

https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... bjectieven" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk deze eens rustig door.
De d90 is nog steeds tekoop is een goede keus ook voor de lenzen die je al hebt hier zit wel een motor in de body.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door breimer » za feb 25 2012 5:24 pm

vind dat de verkooper je verkeerd geinformeerd heeft!
en daarom ook jou tegemoed zou moeten komen! :idea:

omruilen voor een d90 die ongeveer even duur is, vind ik een serieuse optie. :!:
ik heb een d90 nu een jaar oud, een prima kamera!
die ook iets extra bied t.o.v. de d5100, en dan heb ik het niet alleen over de interne scherpstelmoter!

heb je hogere iso nodig?

indien van niet nodig, dan is m.i. de d90 een uitsekende kamera, die op termijn meer mogenlijkheden bied.
denk b.v. maar eens aan op afstand kunnen flitsen, wat met de d5100 niet kan.

kortom ga terug naar de winkel en start de discusie.

vr gr

Bert Harry

brikysa

Bericht door brikysa » za feb 25 2012 9:12 pm

bedankt voor de reacties heren,

ik heb al veel geleerd met het overzicht van de lenzen via de nikon site, bedankt.

Het is inderdaad geen probleem om de camera om te ruilen. Maar ik ben maar een hobby fotograaf( hoewel ik niet vind dat ik mezelf een 'fotograaf' mag noemen :P ) en ik gebruik de camera om zo mooi mogelijk foto's te maken van mijn dochter en dieren. Hoewel ik lang heb getwijfeld tussen de D90 en d5100 was voor mij de doorslag dat de D90 een "oud model" is en de techniek van de D5100 verder is... Op afstand flitsen is denk iets wat ik niet snel zal gaan missen, ik heb zelfs niet eens een externe flitser en mis die tot op dit moment ook nog niet echt.

Nu weet ik niet of de problemen ik ondervind met de AF met mijn D50 liggen aan de lenzen of de camera zelf. Maar kan je nieuwe lenzen van nikon G-type AF-s 55-300 ED-VR nu ook op de D50 gebruiken? Deze lens heeft dan denk ik mijn voorkeur omdat je hier ook telezoom mee hebt. Dan kan ik nog kijken of hiermee het probleem van mijn D50 opgelost is.

En filmen lijkt mij ook wel handig denk ik, nu switch ik nog regelmatig tussen camera en camcorder. Maar uit de testen kwam de D5100 toch ook als hele goede camera uit de bus?

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » za feb 25 2012 9:23 pm

Hoi,

De D5100 is een hele goede moderne camera, maar heeft geen interne motor voor autofocus (AF). Als je dus AF wilt, zul je lenzen moeten gebruiken die zelf een motor hebben. Bij Nikon heet dat AF-S. Als er AF-S op de lens staat, heeft ie een eigen scherpstelmotor en doet de AF het op jou D5100.

VR (vibratie reductie) van de lens is wel handig maar niet noodzakelijk hoor. Zeker niet voor lenzen tot 70mm.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za feb 25 2012 9:36 pm

brikysa schreef:Want wat betekent de aanduiding FX- DX -ED HB nou precies?
FX = Full Frame (dit zal je op een objectief niet vinden, objectieven zonder DX aanduiding zijn geschikt voor deze camera, objectieven met DX aanduiding ongeschikt (werkt wel, maar dat moet je niet willen)

DX = alleen geschikt voor crop (kleinere sensor)

ED = Speciaal glas in het objectief (trek je hier niks van aan, in mijn ogen is het meer marketing dan wat anders, net als nanocoating.)

HB = het begin van het typenummer van de zonnekap.

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » za feb 25 2012 10:11 pm

brikysa schreef: Maar kan je nieuwe lenzen van nikon G-type AF-s 55-300 ED-VR nu ook op de D50 gebruiken? Deze lens heeft dan denk ik mijn voorkeur omdat je hier ook telezoom mee hebt. Dan kan ik nog kijken of hiermee het probleem van mijn D50 opgelost is. ?
Ja, zonder meer. Een D50 kan dat allemaal.

heb je trouwens al geprobeerd de contacten van lens en camera schoon te maken? Veel verkeerde focus en soms een goede doet denken aan een slecht contact.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

breimer
Forumlid
Forumlid

Bericht door breimer » za feb 25 2012 11:01 pm

als je de d5100 houd,
moet je in objectieven gaan investeren.
En raad ik je de nikon af-s 18-105 vr aan.(rond de 200 euro)
betaalbaar, breed inzetbaar, en goede kwaliteit en scherpte. :idea:
het kan altijd beter, maar dat is dan ook vaak veel duurder.
zoek je meer tele dan is mijn advies of de nikon 70-300vr, of de tamron 70-300 ucb.
deze twee zijn gelijkwaardig en beide duidelijk beter dan de 55-300 vr van nikon.
met name de tamron kost iets van 320 euro en is nouwelijks duurder dan de 55-300 vr van nikon.
de 18-105 vr is goed als basis lens, de meer tele gebruik je er naast. :|

gr
Bert Harry

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”