Oefenen macrolens

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
GeRu Reptiles

Oefenen macrolens

Bericht door GeRu Reptiles » zo feb 26 2012 11:18 am

Sinds kort hebben we een Nikon AF-S 60 mm F/2.8 G ED Micro Nikkor. Deze hebben we o.a. om onze reptielen te fotograferen.

Hieronder twee foto's die met dit objectief gemaakt zijn:

Vuurbuikpad (Bombina orientalis)
Afbeelding

Luipaardgekko (Eublepharis macularius)
Afbeelding

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Oefenen macrolens

Bericht door emdeklerk » zo feb 26 2012 11:39 am

Valt niet zo veel meer te oefenen, zo te zien...

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pacha » zo feb 26 2012 1:09 pm

Valt best mee.
De belangrijke exif gegevens in de foto intact laten, of deze onderaan de foto zetten,
kan door de wol geverfde macro/close-up beoefenaars, helpen om gericht advies te geven.
Het zijn soms subtiele nuances in de camera instellingen, die een goede foto, nog beter maken.

Jullie foto's staan onder foto beoordelingen, ik ga ervan uit dat jullie een oordeel verlangen,
al was het maar om jullie visie op het onderwerp te toetsen, aan iemand anders visie.
't is vaak een kwestie van persoonlijke smaak.

Als jullie mij toestaan, geef ik mijn visie op de foto's, uiteraard voor wat deze waard is.

Foto1

't is een goeie foto.
Mijn advies:
1- het beestje zit naar mijn gevoel wat krap in het beeld,
rechts boven had ik graag wat meer ruimte gezien, en ook rechts in de kijkrichting van het beestje had ik graag wat meer kijkruimte gezien.
2- De scherpte zit goed op het oog, prima.
Persoonlijk had ik graag wat meer scherptediepte gezien, zodat ook de rug volledig scherp is.

Foto 2

Vanuit macro standpunt gezien, is dit de beste foto van de twee, naar mijn gevoel.
De scherpte zit prima.
Mooie, rustige achtergrond.
Er staat niks te veel op de foto, minder is vaak meer, zeker in macro fotografie.

Vanuit mij eigen macro beoefening, zou ik adviseren om nog meer scherptediepte in het onderwerp te leggen.
Ik weet het, voor een aantal macro fanaten, kan het nooit scherp genoeg zijn.
Het zou naar mijn gevoel echter fijn zijn, indien ook de neus, en nog wat meer van het lichaam, scherp in beeld zijn.
Is uiteraard persoonlijke voorkeur.
In dit verband had een kleiner diafragma meer scherptediepte gegeven,
uiteraard indien het gebruik ervan, in de gegeven omstandigheden mogelijk/ wenselijk was geweest.
Vermits er geen gegevens in de foto zitten, aangaande het gebruikte diafragma, kan hierover niets gezegd worden.

Mogelijk hebben jullie een andere visie in deze, is prima.
Zie bovenstaande zeker niet als kritiek, laat het een toetssteen zijn aan een 'andere' visie.

Besluit: doe er mee verder, jullie zijn op de goeie weg.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » zo feb 26 2012 4:35 pm

Diafragma tussen de F14 en F16 doet wonderen,voor de rest weinig op aan te merken,
probeer nog wat meer met belichting te werken,bijv. een klein led lampje of een spiegeltje (Licht afbuigen),
houd dan wel de WB in de gaten. Ik weet het het zijn dieren en dan is belichting vaak erg storend voor de beesten, maar toch het kan de foto maken.

GeRu Reptiles

Oefenen macrolens

Bericht door GeRu Reptiles » zo feb 26 2012 8:45 pm

Dank jullie wel voor jullie opmerkingen wat wij zeker niet zien als kritiek (@pacha).

We hebben de lens nog maar een paar dagen in huis en heli's gewoon proberen en oefenen. We zullen in de toekomst meer foto's plaatsen met daarbij tips en trucs van anderen in het achterhoofd houdende!

GeRu Reptiles

wim hoppenbrouwers
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door wim hoppenbrouwers » ma feb 27 2012 11:07 am

Foto 2 is wel erg mooi. je hebt mij aangestoken met de macrolens. Dus schaf ik er ook maar eentje aan. :D

p.s. namens mijn vrouw bedankt.
Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2

GeRu Reptiles

Oefenen macrolens

Bericht door GeRu Reptiles » ma feb 27 2012 7:11 pm

wim hoppenbrouwers schreef:Foto 2 is wel erg mooi. je hebt mij aangestoken met de macrolens. Dus schaf ik er ook maar eentje aan. :D

p.s. namens mijn vrouw bedankt.

Graag gedaan! Heb je ook reptielen of wil je andere macrofoto's maken?

GeRu Reptiles

D.A. Versluis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door D.A. Versluis » zo mar 04 2012 11:46 pm

Heel mooie opnames zeker als je de lens pas hebt Zelf heb ik ook de 60 mm en fotografeeer meestal met minimaal f 9 of f11 .
zie mijn plaatjes hier op de site . Verder ben ik het met wat hier boven staat helemaal eens . gr D A V ersluis .

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”