Bericht
door pacha » zo feb 26 2012 1:09 pm
Valt best mee.
De belangrijke exif gegevens in de foto intact laten, of deze onderaan de foto zetten,
kan door de wol geverfde macro/close-up beoefenaars, helpen om gericht advies te geven.
Het zijn soms subtiele nuances in de camera instellingen, die een goede foto, nog beter maken.
Jullie foto's staan onder foto beoordelingen, ik ga ervan uit dat jullie een oordeel verlangen,
al was het maar om jullie visie op het onderwerp te toetsen, aan iemand anders visie.
't is vaak een kwestie van persoonlijke smaak.
Als jullie mij toestaan, geef ik mijn visie op de foto's, uiteraard voor wat deze waard is.
Foto1
't is een goeie foto.
Mijn advies:
1- het beestje zit naar mijn gevoel wat krap in het beeld,
rechts boven had ik graag wat meer ruimte gezien, en ook rechts in de kijkrichting van het beestje had ik graag wat meer kijkruimte gezien.
2- De scherpte zit goed op het oog, prima.
Persoonlijk had ik graag wat meer scherptediepte gezien, zodat ook de rug volledig scherp is.
Foto 2
Vanuit macro standpunt gezien, is dit de beste foto van de twee, naar mijn gevoel.
De scherpte zit prima.
Mooie, rustige achtergrond.
Er staat niks te veel op de foto, minder is vaak meer, zeker in macro fotografie.
Vanuit mij eigen macro beoefening, zou ik adviseren om nog meer scherptediepte in het onderwerp te leggen.
Ik weet het, voor een aantal macro fanaten, kan het nooit scherp genoeg zijn.
Het zou naar mijn gevoel echter fijn zijn, indien ook de neus, en nog wat meer van het lichaam, scherp in beeld zijn.
Is uiteraard persoonlijke voorkeur.
In dit verband had een kleiner diafragma meer scherptediepte gegeven,
uiteraard indien het gebruik ervan, in de gegeven omstandigheden mogelijk/ wenselijk was geweest.
Vermits er geen gegevens in de foto zitten, aangaande het gebruikte diafragma, kan hierover niets gezegd worden.
Mogelijk hebben jullie een andere visie in deze, is prima.
Zie bovenstaande zeker niet als kritiek, laat het een toetssteen zijn aan een 'andere' visie.
Besluit: doe er mee verder, jullie zijn op de goeie weg.