Studio Foto

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Qudajo

Studio Foto

Bericht door Qudajo » wo feb 29 2012 10:13 am

Weer eens een poging gedaan met het laatste commetaar nog in mijn achterhoofd.
Laat maar horen wat jullie er van vinden.

1.

Afbeelding

Iso 200, 1/60 f3,2

Groet Henri

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Studio Foto

Bericht door weimaraner » wo feb 29 2012 9:39 pm

Het idee is goed - hoofdlicht en haarlicht, maar ik had het hoofdlicht iets hoger geplaatst (en dan iets naar beneden gericht).
Het licht dat je nu als hoofdlicht hebt gebruikt (en links van de camera staat) staat volgens mij op ooghoogte of zelfs iets lager; dat geeft m.i. een wat onnatuurlijk licht.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » wo feb 29 2012 11:08 pm

Ik heb op zich niet zo veel aan te merken op de belichting, omdat ik die ondergeschikt vind aan de pose van het model. Met een mooie meid heb ik graag oogcontact, ook bij het maken van een foto. En dat ontbreekt hier volledig. Jammer, maar een nieuwe poging waard toch?
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Qudajo

Bericht door Qudajo » do mar 01 2012 5:26 pm

Hoi Weimaraner,

Het klopt wat je zegt van het licht.
Het hoofdlicht staat inderdaad een iets onder de ogen en een klein beetje omhoog gericht.
Ik had dit gedaan om niet teveel schaduwen te krijgen maar het moet natuurlijk ook niet onnatuurlijk worden.
Ik ga bij de volgende het hoofdlich hoger plaatsen eb wat na beneden richten.
Dank je voor het advies dat stel ik zeer op prijs.

Groet Henri

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » do mar 01 2012 5:31 pm

Eigenlijk gewoon eens met beide heren hierboven.
Wbt de belichting kun je hardere schaduwen nog oplossen door een tweede flitser heel laag de plaatsen (en met een diffuser erop) en dan omhoog, of het model, als het meer over portret gaat, een reflectie-scherm vast te laten houden.
Wat ik goed vond werken, ook een tip van Weimaraner, is de zogenaamde schelp-verlichting. Google maar eens op 'clamshell lighting'.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Qudajo

Bericht door Qudajo » do mar 01 2012 5:47 pm

Hallo JacTrum,

Ook ik heb graag oogcontact met een mooie meid, bij het foto`s maken en ondanks dat het op deze foto niet te zien is zijn er in deze shoot ook foto`s met oogcontact gemaakt.
Ik denk dat het ook een kwestie van smaak wat iemand wel en niet mooi vind en ik waardeer u mening daar in.
Persoonlijk vind ik het ook mooi als men niet in de camera kijkt vandaar mijn keuze voor deze foto.
Met goed advies is alles een nieuwe poging waard, bijdeze:

2.

Afbeelding

Groet Henri

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » do mar 01 2012 6:35 pm

Beter, lekkere scherptediepte ook. Ook hier staat het hoofdlicht nog niet echt hoog maar al iets hoger dan bij de eerste foto en daardoor, en door de pose, is dit gewoon een erg prettig portret om naar te kijken. Als ik overigens naar de reflectie in de ogen kijk is je hoofdlicht een vrij grote plu of octabox. Daardoor zul je niet snel harde schaduwen krijgen dus hoger zetten hoeft geen probleem te zijn - gewoon lekker blijven experimenteren dus. :)

Qudajo

Bericht door Qudajo » do mar 01 2012 6:36 pm

Hoi Dreamlogic,

Het is een een methode waar ik al eens eerder over gelezen heb maar nog nooit heb toegepast.
Bij de volgende keer maar eens proberen.
Dank je voor de tip.

Groet Henri

oud0001

Bericht door oud0001 » vr mar 02 2012 1:10 pm

Dreamlogic schreef:Eigenlijk gewoon eens met beide heren hierboven.
Wbt de belichting kun je hardere schaduwen nog oplossen door een tweede flitser heel laag de plaatsen (en met een diffuser erop) en dan omhoog, of het model, als het meer over portret gaat, een reflectie-scherm vast te laten houden.
Wat ik goed vond werken, ook een tip van Weimaraner, is de zogenaamde schelp-verlichting. Google maar eens op 'clamshell lighting'.

Dat kun je natuurlijk doen maar, mensen nemen vormen waar door de aanwezigheid van schaduw.
Als je alle schaduw wegflitst krijg je een plat beeld en haal je alle vormen er uit.
Dat zie ik bij foto 2 al gebeuren. De vormen verdwijnen uit het gezicht.
Misschien i.p.v. nog meer licht toevoegen eerst meer wegnemen.
Je gebruikt een hoofdlicht links en een 2e rechts. Dan maak je het plat als ze een gelijk vermogen aan licht geven.
Maak het 2e licht minder b.v. 1 stop. Je zult dan meer vorm in het gezicht terug zien.
Dat vind ik persoonlijk iets mooier. Natuurlijk is dat ook smaakgebonden. :wink:

Erich Snijder
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Erich Snijder » vr mar 02 2012 1:37 pm

Tuihanti schreef:
Dreamlogic schreef:Eigenlijk gewoon eens met beide heren hierboven.

Dat kun je natuurlijk doen maar, mensen nemen vormen waar door de aanwezigheid van schaduw.
Als je alle schaduw wegflitst krijg je een plat beeld en haal je alle vormen er uit.
Dat zie ik bij foto 2 al gebeuren. De vormen verdwijnen uit het gezicht.
Misschien i.p.v. nog meer licht toevoegen eerst meer wegnemen.
Je gebruikt een hoofdlicht links en een 2e rechts. Dan maak je het plat als ze een gelijk vermogen aan licht geven.
Maak het 2e licht minder b.v. 1 stop. Je zult dan meer vorm in het gezicht terug zien.
Dat vind ik persoonlijk iets mooier. Natuurlijk is dat ook smaakgebonden. :wink:
Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Het is altijd veel prettiger kijken en ook mooier om de 2 lichtbronnen ongelijk te zetten.
Ga daar maar eens mee spelen en dan kijken wat eruit komt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr mar 02 2012 1:47 pm

Of nog simpeler één hoofdlicht, en aan de andere kant een reflectiescherm.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr mar 02 2012 2:59 pm

Wat ik een beetje mis in de foto's, en dan laat ik de belichting even voor wat het is omdat daar al door anderen meer dan genoeg gezegd is, de pose.
De overigens mooie dame heeft klaarblijkelijk wat moeite met poseren.
In een eerdere shoot van dit model heb ik dat ook al aangegeven dat de pose beter moet en kan IMO.
Het lijkt er op dat ze graag gefotografeerd wil worden, maar ze heeft nog wat moeite met het aannemen van diverse poses.
Daar ligt dan IMO in deze fase ook wat werk voor de fotograaf.
Veel foto's bekijken van anderen die je mooi vind geeft vaak al een richting hoe je een model kunt plaatsen.
Als je voorts wat complimenten geeft aan je model, en er tegen blijft praten en coachen, dan groei je haast als vanzelf naar betere foto's waarbij het zelfvertrouwen van je model en van jezelf toeneemt.
Schrijf gewoon wat poses op, of maak een schetsje, je hebt een begin en bouw dan je ideeen/fantasie verder uit.
Nu zie ik qua pose helaas niet echt veel verbetering tov van de eerdere shoot.

Succes.
Vrgr
Tiny

oud0001

Bericht door oud0001 » vr mar 02 2012 3:36 pm

Ik ben het met je eens dat de pose mooier kan maar, misschien is het goed eerst de technische kant er goed in te krijgen en dan pas te gaan kijken naar de pose, die deels ook afhangt van het model.
Een model die niet gewend is te modeleren of zich opgelaten voelt zal nooit een perfecte pose aan nemen. Dat is logisch.
Dat komt wel als de TS niet meer zo intensief aan het licht hoeft te werken.
Dan kan deze zich ook beter op de pose en andere details concentreren.

Een reflectiescherm i.p.v. een 2e licht kan idd ook prima. Kost ook nog eens geen bal.

Waar ik veel van heb geleerd is een ontzettend 2 uur saai joesoep filmpje.
De fotograaf Joey Quintero, legt haarfijn uit hoe je een mooie belichting kunt maken in de studio maar, ook buiten.
Het is een saai gebeuren maar, aantekeningen maken en wat hij vertelt over ratio gaat je heel erg helpen.
Dat heeft mij ook goed geholpen. :wink:

http://youtu.be/-ibFanS5GC4?hd=1 Het filmpje.

Qudajo

Bericht door Qudajo » vr mar 02 2012 4:37 pm

Thuihantie,

Het klopt dat ik met allebei de lichten het zelfde vermogen had ingesteld.
Je verhaal klinkt dan ook wel logisch om een licht minder vermogen te geven zodat er meer schaduwen in het gezicht komen.

Leon,

Een reflectiescherm heb ik niet, wel een karton met daar overheen aluminiumfolie dat dienst doet als een soort reflectie scherm.
Daar zou het denk ik ook mee moeten lukken.

Nog een andere vraag.
Bij deze shoot had ik achter het model nog een lamp opgesteld om de achtergrond van licht naar donker te laten overlopen in een ronde vorm.
Ik heb hier met continulicht gewerk omdat wanneer ik deed flitsen ik de achtergrond compleet blauw flitste.
Het kleurverloop was dan weg.
Is met continulicht werken hier de beste oplossing of bestaat er nog een flits techniek waarmee het ook kan zonder het verloop op de achtergrond weg te flitsen?

Bedankt voor de tips we gaan er mee aan het werk.

Groet Henri

Qudajo

Bericht door Qudajo » vr mar 02 2012 4:41 pm

Thanks voor het filmpje! ik heb de pen en het papier al klaar liggen :D

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”