Laat maar horen wat jullie er van vinden.
1.

Iso 200, 1/60 f3,2
Groet Henri

Dreamlogic schreef:Eigenlijk gewoon eens met beide heren hierboven.
Wbt de belichting kun je hardere schaduwen nog oplossen door een tweede flitser heel laag de plaatsen (en met een diffuser erop) en dan omhoog, of het model, als het meer over portret gaat, een reflectie-scherm vast te laten houden.
Wat ik goed vond werken, ook een tip van Weimaraner, is de zogenaamde schelp-verlichting. Google maar eens op 'clamshell lighting'.

Ik sluit me hier helemaal bij aan.Tuihanti schreef:Dreamlogic schreef:Eigenlijk gewoon eens met beide heren hierboven.
Wbt de belichting kun je hardere schaduwen nog oplossen door een tweede flitser heel laag de plaatsen (en met een diffuser erop) en dan omhoog, of het model, als het meer over portret gaat, een reflectie-scherm vast te laten houden.
Wat ik goed vond werken, ook een tip van Weimaraner, is de zogenaamde schelp-verlichting. Google maar eens op 'clamshell lighting'.
Dat kun je natuurlijk doen maar, mensen nemen vormen waar door de aanwezigheid van schaduw.
Als je alle schaduw wegflitst krijg je een plat beeld en haal je alle vormen er uit.
Dat zie ik bij foto 2 al gebeuren. De vormen verdwijnen uit het gezicht.
Misschien i.p.v. nog meer licht toevoegen eerst meer wegnemen.
Je gebruikt een hoofdlicht links en een 2e rechts. Dan maak je het plat als ze een gelijk vermogen aan licht geven.
Maak het 2e licht minder b.v. 1 stop. Je zult dan meer vorm in het gezicht terug zien.
Dat vind ik persoonlijk iets mooier. Natuurlijk is dat ook smaakgebonden. :wink: