Studio Foto

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Qudajo

Re: Studio Foto

Bericht door Qudajo » vr mar 02 2012 4:53 pm

Hallo Jenttiny,

Je hebt inderdaad gelijk dat we aan de poses moeten werken ook JacTrum had dat al aangegeven maar ik stel het toch opprijs dat je het toch aan geeft.
Je moet weten dat ze niet een echt foto model is en dus het vak ook niet kent zoals een fotomodel het kent. alleen maar iemand die mij helpt omdat ik anders alleen maar zelfportretten kan maken en dat is nog beroerder kan ik je melden. :D
Zoals Tuihantie het verwoord klopt het wel, ik heb mijn handen vol aan de belichting en daardoor vergeet je dingen waaronder de poses.
Ik hoop er in de toekomst verbetering in aan te brengen, dus blijf gewoon eerlijk zeggen wat je er van vind.

Groetjes henri

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr mar 02 2012 9:51 pm

Nog een andere vraag.
Bij deze shoot had ik achter het model nog een lamp opgesteld om de achtergrond van licht naar donker te laten overlopen in een ronde vorm.
Ik heb hier met continulicht gewerk omdat wanneer ik deed flitsen ik de achtergrond compleet blauw flitste.
Het kleurverloop was dan weg.
Is met continulicht werken hier de beste oplossing of bestaat er nog een flits techniek waarmee het ook kan zonder het verloop op de achtergrond weg te flitsen?
Ja, dat kan met flitsers ook. Gewoon een laag vermogen instellen en zorgen dat je de lichtbundel smal maakt. Dat kan door de flitskop in te zoomen (bij een reportageflitser - de SB900 kan bijvoorbeeld tot 200mm inzoomen) of je zet een snoot op je flitser. En een snoot hoef je niet perse te kopen; ook een rol papier of een (lege :) )pringles bus kan als snoot fungeren. Daarnaast kun je ook de afstand tussen flitser en achtergrond nog veranderen om de grootte van de lichtvlek aan te passen.
Als je dit licht als eerste neerzet en je eenmaal de juiste grootte en sterkte van de lichtvlek hebt weten te creëeren dan kun je daarna de rest van je opstelling gaan maken. Zolang je de camera instellingen niet veranderd en er van de andere neer te zetten lichtbronnen geen licht op de achtergrond valt zal je lichtvlek/achtergrond dan gelijk blijven.

Ter illustratie twee verschillende voorbeelden waarbij ik de lichtvlek op de achtergrond met een speedlight met snoot heb gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr mar 02 2012 11:59 pm

Qudajo schreef: Leon,
Een reflectiescherm heb ik niet, wel een karton met daar overheen aluminiumfolie dat dienst doet als een soort reflectie scherm.
Daar zou het denk ik ook mee moeten lukken.
Een stuk karton met aluminiumfolie is IMO ook gewoon een reflectiescherm, piepschuim plaat van de bouwmarkt kan ook. Het hoeft allemaal niet ingewikkeld te zijn. Gewoon een hulpmiddel om wat licht te laten terugkomen. Een beetje slimme opstelling langs een witte muur kan ook.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » za mar 03 2012 12:10 am

Twee erg aardige foto's, die je hebt toegevoegd. De foto van de man vind ik het minst goed uitgelicht, omdat er een nare schaduw over de neus en ogen valt. De foto van de vrouw is een stuk beter. Niet alleen omdat ik het leuker vind om naar een vrouw te kijken dan naar een man, maar vooral omdat de uitlichting van het gezicht fraai is.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Qudajo

Bericht door Qudajo » ma mar 05 2012 1:33 pm

Weimaraner,

Dank voor de uitleg! het moeilijkste zal denk ik wel zijn om geen licht op de achtergrond te laten vallen als ik het model ook nog netjes belicht wil hebben.
Maar we gaan het gewoon proberen :mryellow:

Groetjes Henri

oud0001

Bericht door oud0001 » ma mar 05 2012 1:50 pm

Dat kan prima hoor. Als je met een sofbox als hoofdlicht werkt kun je weer een kroot zwart karton of iets dergelijks gebruiken om als een scherm naast de softbox te zetten aan de kant van je achtergrond zodat er geen licht op de achtergrond kan vallen. Een zwart scherm als het ware.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma mar 05 2012 8:07 pm

En je softbox of plu zo dicht mogelijk bij het model en tussen model en achtergrond juist zoveel mogelijk ruimte.
De foto van de man vind ik het minst goed uitgelicht, omdat er een nare schaduw over de neus en ogen valt.
Klopt, is iets dat ik ook later pas zag. Was toen nog een stukje minder ervaren dan nu :oops: Volgende keer het hoofdlicht van links laten komen om de schaduw op te lichten of de kale SB600 die links van het model stond op 8 uur zetten in plaats van iets over negen. Dat is ook het leuke van fotografie; je bent nooit uitgeleerd. :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”