Erasmusbrug

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
wouterboon

Erasmusbrug

Bericht door wouterboon » ma jul 23 2007 10:17 pm

1) Erasmusbrug bij Nacht
Afbeelding

D80 op 400ISO, 18mm, F/14, 4 sec.

Graag commentaar, sta ik uiteraard voor open.

Was eigenlijk gewoon een test voor mezelf of ik nu eindelijk foto's kon plaatsen. Duurde even, want ik moest eerst een Yahoo acount aanmaken en deze foto uploaden (op dit tijdstip is het druk op de digi snelweg...).

Groet,

Wouter

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jul 23 2007 10:21 pm

Hoi Wouter,

heel aardig gelukt voor een test toch?

Waarom heb je f14 gebruikt, op bijv. f5.6 of f8 is de 18-70 toch op z'n best?

Niettemin, mooie foto!

Groet

Skippy

wouterboon

Bericht door wouterboon » ma jul 23 2007 10:25 pm

Tja, dat weet ik eigenlijk ook niet... Was meer een gelukje denk ik dat ie zo goed gelukt is (ik ben er erg tevreden mee, ik laat hem op groot formaat afdrukken). Wat het optimale diafragma voor de 18-70 is, weet ik eigenlijk niet.

In ieder geval dank voor het compliment.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma jul 23 2007 10:34 pm

Ik vind het een heel fraaie foto. Het zwart van de lucht is ook echt mooi zwart en de autolampen staan er ook fraai op.

Wat zijn overigens die witte spikkels op het voetpad ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jul 23 2007 10:48 pm

wouterboon schreef:Wat het optimale diafragma voor de 18-70 is, weet ik eigenlijk niet.
Wouter,

zoals ik al schreef :wink: is dat f5.6 of f8.

Groet

Skippy

alfa156

Bericht door alfa156 » ma jul 23 2007 10:49 pm

Mooie foto hoor. Ik had die spikkels misschien weggewerkt.
@Skippy, is het niet zo dat met een hoger f-getal de verlichting meer als een ster wordt ipv een bolletje?

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jul 23 2007 10:54 pm

alfa156 schreef:@Skippy, is het niet zo dat met een hoger f-getal de verlichting meer als een ster wordt ipv een bolletje?
Ongetwijfeld zal een ander diafragma gevolgen hebben hiervoor maar mijn tip voor f5.6 of f8 is bedoeld om primair een scherpe foto te krijgen.
En om in dit soort situaties te expirementeren met sluitertijd én diafragma.

En wellicht dan ook nog ik Nef te schieten ...

Maar het mooie resultaat van Wouter blijft staan!

Groet

Skippy

Fee66

Bericht door Fee66 » ma jul 23 2007 11:18 pm

Skippy schreef:Hoi Wouter,

heel aardig gelukt voor een test toch?

Waarom heb je f14 gebruikt, op bijv. f5.6 of f8 is de 18-70 toch op z'n best?

Niettemin, mooie foto!

Groet

Skippy

:lol: :lol: :lol: geloof het maar, skippy heeft gelijk.

Wel een mooie foto.

GdP

Bericht door GdP » ma jul 23 2007 11:19 pm

Bij dit soort foto’s kies ik vaak voor het kleinste diafragma. f/16 of zelfs f/22. Alle lampen krijgen dan een leuk stereffect. Maar even goed ook bv. f/8.
Voor dat je hem laat afdrukken, zou ik eerst nog eens kijken wat het effect wordt wanneer je de donkere delen wat oplicht.
De witte stippen laten zitten. Dat zijn leuke reflecties.
Een foto wat zondermeer een geslaagde proef mag worden genoemd.

Gerrit

Roberto

Bericht door Roberto » ma jul 23 2007 11:58 pm

mooie foto wouter! fijn dat je hebt ontdekt hoe je foto online moet zetten! de spikkels kenmerken het asfalt! top!

mzzl

Robbert

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » di jul 24 2007 4:20 am

mooi dan weet ik dat ook weer thankzz skippy

joerig1970

Bericht door joerig1970 » di jul 24 2007 4:28 am

Heel Mooie foto wouter

jammer zijn er bij ons in de buurt niet zon brugge die ook nog 's nachts zo mooi verlicht zijn

rik6230

Bericht door rik6230 » di jul 24 2007 5:02 am

[quote="Skippy
Ongetwijfeld zal een ander diafragma gevolgen hebben hiervoor maar mijn tip voor f5.6 of f8 is bedoeld om primair een scherpe foto te krijgen.
En om in dit soort situaties te expirementeren met sluitertijd én diafragma.

Groet

Skippy[/quote]

Mooie foto. De opmerking van Skippy kan ik niet helemaal plaatsen. Ik begrijp dat dit objectief het beste presteert tussen 5.6 en 8. Echter ik denk dat je dan een totaal andere foto krijgt. Deze foto is niet op oneindig scherpgesteld. ( Was dat wel het geval zou de opmerking van Skippy, hout snijden) Een diafragma van 5.6 zou een heel andere DOF hebben opgeleverd dus ook een totaal andere foto. Voor mij bepaalt de keuze van het diafragma, in de meeste gevallen, de sfeer van de foto. Hieraan moet je naar mijn mening geen concessies doen.

groet,
Rik

wouterboon

Bericht door wouterboon » di jul 24 2007 8:48 am

Hallo Allemaal,

Leuk al die reacties! Blij dat de foto zo in de smaak valt! Die spikkels zijn inderdaad reflecties van het asfalt; ik vind dat wel wat hebben. Wat voor mijzelf deze foto zo bijzonder maakt zijn de donkere kleuren en de lijnen die erin zitten (beetje architectonisch, maar ja, ik werk dan ook in de bouw...)

En het diafragma heb ik idd niet bewust gekozen, maar op advies van mijn broer wel klein gehouden, omdat je dan meer DOF zou krijgen.

Anyway, de foto is gelukt.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jul 24 2007 9:32 am

Idd die witte stippels zitten daar gewoon in het voetpad verwerkt op de erasmusbrug (het zijn glasdeeltjes).

Ik zou voor nachtfotografie geen 5,6 gebruiken (dat doe je ook niet bij landschappen ook al is de lens dan op z'n scherpst). Ik gebruik voor nachtfotografie meestal zo tussen de f/8 en f/11 en ISO zo laag mogelijk, omdat bij langere sluitertijden de ruis nog meer wordt en als je cam die functie heeft (mijn D50 wel) ruisonderdrukking aanzetten, hou er dan wel rekening mee dat het opslaan van de foto minstens net zo lang duurt als de gebruikte sluitertijd. Een andere optie voor nachtfotografie is in RAW fotograferen, zodat je in PS de WB kan aanpassen zodat het geheel er volgens de realiteit uitziet.

Desalniettemin is dit een geslaagde test, ik vind persoonlijk de donkere achtegrond wat minder, misschien toch de sluitertijd nog een paar seconden langer. Na het verkleinen had je de foto voor het mooie eigenlijk ook nog een tikkeltje moeten verscherpen.

Leuk detail:

Het gebouw helemaal rechts in beeld is het hotel met de uitstekende 16e verdieping zoals hier gepost is: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=4121 ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”