nikon 14-24mm f 2.8 scherptediepte

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Steven

Re: nikon 14-24mm f 2.8 scherptediepte

Bericht door Steven » vr mar 02 2012 9:46 pm

Gobert schreef:Edit.
Dit snap ik niet.
Dat je een lens met een knopje kunt limiteren van bv 1,8 meter tot oneindig zorgt voor een snellere focus omdat de lens alleen binnen dat bereik hoeft te zoeken naar focus. Dit houd dan ook in dat alles dichterbij dan het door jouw gekozen bereik uit focus is. Zet de lens dan op FULL of hoe de functie ook mag heten bij Samyang? Ook de werking van een dergelijke knop is voor elk objectief eender. Mits aanwezig uiteraard.
George

Hij bedoelt de af limiter die je op de pro-teles aantreft. Maar dat is voor dit objectief niet aan de orde.[/quote]

Precies, heeft voor de 14-24 geen toepassing maar naar ik begrijp bij de TS zijn Samyang wel.

george013

Bericht door george013 » vr mar 02 2012 10:23 pm

Ik raak helemaal confuus.
@Gobert,
Ik ken de AF-limiter op een lens niet. Ben het nooit tegen gekomen. Zou ook niet kunnen bedenken hoe een AF-limiter op een lens zoe moeten werken waar het AF-gebeuren in de camera plaats vindt. Ik weet het niet, ben benieuwd naar een verklaring.

Een beetje neusen op het net leert mij dat het een focus-limiter is, en dat kan voor mij in de lens zitten.

Neemt niet weg dat de vraagstelling van TS en de antwoorden mij heel erg doen duizelen.

George

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » vr mar 02 2012 10:38 pm

george013 schreef:Ik raak helemaal confuus.
@Gobert,
Ik ken de AF-limiter op een lens niet. Ben het nooit tegen gekomen. Zou ook niet kunnen bedenken hoe een AF-limiter op een lens zoe moeten werken waar het AF-gebeuren in de camera plaats vindt. Ik weet het niet, ben benieuwd naar een verklaring.

Een beetje neusen op het net leert mij dat het een focus-limiter is, en dat kan voor mij in de lens zitten.

Neemt niet weg dat de vraagstelling van TS en de antwoorden mij heel erg doen duizelen.

George

Focus limiter, AF limiter. Je stelt daarmee de AF open voor het hele bereik of voor een deel van het scherpstelbereik waardoor de AF sneller is.
Maar we dwalen af. Dat Chinese ding kent geen AF.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

george013

Bericht door george013 » vr mar 02 2012 10:58 pm

Ik ben helemaal in de war door die antwoorden op een eenvoudige vraag.
Als ik het goed heb begrepen is het een limitering van de scherpstelmotor in de lens waardor de bewegingstijd wodt verkort. Zonder uitleg blijft het voor mij gissen.
Heeft iig niets met scherptediepte te maken.
Bedankt.
George

Steven

Bericht door Steven » vr mar 02 2012 11:02 pm

Gobert schreef:
george013 schreef:Ik raak helemaal confuus.
@Gobert,

George

Focus limiter, AF limiter. Je stelt daarmee de AF open voor het hele bereik of voor een deel van het scherpstelbereik waardoor de AF sneller is.

Maar we dwalen af. Dat Chinese ding kent geen AF.
Dan heb ik het verkeert begrepen door de 2e vraag (6e reactie) van de TS waar ik dacht te begrijpen dat hij het over een AF begrenser had. Ik weet niet welke samyang objectieven deze wel of niet hebben.

Steven

Bericht door Steven » vr mar 02 2012 11:04 pm

george013 schreef:Ik ben helemaal in de war door die antwoorden op een eenvoudige vraag.
Als ik het goed heb begrepen is het een limitering van de scherpstelmotor in de lens waardor de bewegingstijd wodt verkort. Zonder uitleg blijft het voor mij gissen.
Heeft iig niets met scherptediepte te maken.
Bedankt.
George
Klopt is een begrenser van het focusgebied en heeft dus in zekere zin wel invloed op de DOF. Maar goed, de TS heeft de lens inmiddels in het veiling topic aangeboden en gaat een 14-24 kopen.

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » za mar 03 2012 9:59 pm

Heerlijke lens weinig vervorming op 14 en makkelijk in batch van NX te corrigeren Scherpte is dan na correctie stukken beter dan de Samyang.

Wat ik bedoelde over de met de vraag aan bgin van het topic is misschien duidelijker als je ook de test lees op http://www.photozone.de/canon-eos/533-s ... f28eosapsc met het iets onlogisch scherpstellen van de Samyang
Upon first contact you will experience two immediate drawbacks - the lens does not offer AF nor any "native" coupling apart from the Canon EF-compatible mount. Consequently you have to focus manually either by checking the viewfinder image or by using Live-View. You may think that focusing should be a non-issue but we struggled at first during our field tests. Infinity focus is actually way "beyond" infinity - at least on our test sample. Consequently the initial field attempts were pretty bad but during our 2nd session we used settings at slightly less than 2m (which is a good idea anyway) for wide, open scenes and the results improved drastically.
de schaal verdeling van de Samyang loopt ook door tot 2 en 3 meter en dan pas oneindig
De nikon gaat na 1 meter al op oneindig
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

george013

Bericht door george013 » za mar 03 2012 10:27 pm

Het is een manuele lens. Zelf scherpstellen en dan vertrouwen op wat je camera zegt..
Je hebt het over een schaalverdeling, neem aan dat je scherptediepteverloop bedoelt, gerelateerd aan de afstand en diafragma..
De Samyang heeft er een, de Nikon niet.
Of ik zie het niet, of ik begrijp het niet of alle twee.
George

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo mar 04 2012 5:28 am

Vrijwel niet één modern Nikon-objectief heeft een scherptediepteschaal.
Vandaar dat er van de objectieven die ik in bezit heb een scherptedieptetabel is afgedrukt in de handleiding van het betreffende objectief. Dat stukje drukwerk dat er bij zat in de verpakking.
Overigens is 14mm altijd 14mm, dus de scherptediepte van de Samyang is hetzelfde als van de Nikon op 14mm.

Dat de afstandschaal van de Samyang ook aanduidingen heeft voor 2 en 3 meter en de Nikon alleen de 1 meter aangeeft zal te maken hebben met de slag van de scherpstelring. Bij het ene objectief heb je een scherpstelslag van bijna 360graden, bij het andere een van 45graden. Hoe ruimer de slag, hoe meer ruimte voor aanduidingen... Maar je hebt helemaal gelijk: Nikon is tegenwoordig uitermate karig met wat in het venstertje van een AF-objectief af te lezen is. Een oude klacht, die door Nikon maar niet gehonoreerd wordt.

Hoe en waarom een mogelijke focus-limiter in dit verhaal is gekomen snap ik ook niet...

Steven

Bericht door Steven » zo mar 04 2012 6:18 am

emdeklerk schreef:
Hoe en waarom een mogelijke focus-limiter in dit verhaal is gekomen snap ik ook niet...
Dat is mijn schuld, had het verkeerd begrepen :?

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”