Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Bericht door Patrick » ma mar 05 2012 12:27 am

Ik blijf het een ramp vinden om mijn GPS vast te schroeven op de daarvoor bestemde ingang linksvoor op mijn D700 en eerder de D300s. Dat lukt vrijwel niet. En zit het ding eens min of meer vast, dan is loshalen weer erg lastig... :roll:

Hoe ervaren jullie dit? Is er een trucje voor of zo?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

luc
Forumlid
Forumlid

Re: Schroefdraad GPS/afstandbediening: wat een ramp!

Bericht door luc » ma mar 05 2012 7:00 am

Ik heb meer een probleem mee dat wanneer hij vast zit hij vaak vanzelf weer los komt.

Gebruik een GPS op mijn D700 en dan komt heel makkelijk de stekker los.

Heb al geprobeerd om een heel klein druppeltje zachte loctite (wel eerst goed laten drogen voor je hem er terug indraait) achter de eerste gang draad op het stekkertje te doen en dat helpt wel even tegen het loskomen.

Je kunt met een stukje doorgeknipte post elastiek de moer makkelijker en vast en los draaien maar het blijft een gepiel.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » ma mar 05 2012 8:24 am

Ik heb dezelfde ervaring met de D700
Dat is gewoon een .... oplossing.
Wil je eens lens wisselen dan zit je duim weer klem tussen het stekkertje en het objectief.
In tegenstelling tot Luc lijkt het bij mij wel of de stekker van de GP1 steeds vaster gaat zitten.
En wel zodanig dat ik eerst het objectief eraf haal alvorens dat "pokke-moertje " kan losdraaien.

de_Jezus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door de_Jezus » ma mar 05 2012 8:55 am

Geen probleem mee!!

Toppertje de GP-1 :D :D
"You miss 100% of the shots you don't take." By Wayne Gretzky

lotjeman61
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door lotjeman61 » ma mar 05 2012 9:34 am

over welke GPS praten we dan?
Wilde zelf ook een aanschaffen namelijk maar weet nog niet welke.
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma mar 05 2012 10:31 am

Patrick schreef:Ik blijf het een ramp vinden om mijn GPS vast te schroeven op de daarvoor bestemde ingang linksvoor op mijn D700 en eerder de D300s. Dat lukt vrijwel niet. En zit het ding eens min of meer vast, dan is loshalen weer erg lastig... :roll:

Hoe ervaren jullie dit? Is er een trucje voor of zo?
Ik had een Dawn versie 2 op de D3X. Ding liet ik altijd zitten: er zit een doorgeluste 10-pins aansluiting bovenop die gewoon werkt. Als ik de flitsschoen nodig had bungelde het ding gewoon los aan die aansluiing: nooit losgekomen.

Waarom zou je hem los willen halen?
Willem.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 05 2012 10:48 am

Ik heb een van de simpelste DawnTech's. Geen doorlussen mogelijk derhalve. Helaas.

Ik zal vanavond eens kijken hoe het lukt met mijn MC-36 afstandbediening. Als het daar wel soepel me lukt ligt het wat mij betreft vooral aan het merk en type van de accessoire.

Aan de andere kant; het blijft wel een piel-oplossing met schroefdraad. Ik had liever een soort bajonet-oplossing gezien.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rjmulder » ma mar 05 2012 10:24 pm

GPS heb ik niet maar de MC-30 gaat zonder problemen het kabeltje van de remote trigger set (China spul) gaat veel lastiger.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door hans1956 » di mar 06 2012 9:22 am

Patrick schreef:Ik heb een van de simpelste DawnTech's. Geen doorlussen mogelijk derhalve. Helaas.

Ik zal vanavond eens kijken hoe het lukt met mijn MC-36 afstandbediening. Als het daar wel soepel me lukt ligt het wat mij betreft vooral aan het merk en type van de accessoire.

Aan de andere kant; het blijft wel een piel-oplossing met schroefdraad. Ik had liever een soort bajonet-oplossing gezien.
MC-36 afstandbediening geen probleem met de Dawn di-GPS Pro wel. Het zelfde gepiel tot gevolg :twisted:
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 06 2012 10:51 am

Gisterenavond niet bij m'n camera geweest. Mijn testje van de MC-36 dus nog niet uitgevoerd... :oops:

Dank Hans voor het bevestigen van mijn probleem.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » di mar 06 2012 11:05 am

Ik ervaar dat het de ene keer makkelijker gaat dan de andere keer.
Omdat mijn GPS er eentje met een doorlusbare poort is, heb ik hem er tegenwoordig vast op zitten. (Met het kastje zelf aan de draagband van de camera.)
De afstandsbediening heb ik er doorgaans zo kort op zitten dat ik niet de moeite neem om hem vast te draaien.
Ik ervaar trouwens weinig verschil met het bevestigen van mijn Nikon AB of mijn Phottix AB.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mar 06 2012 11:50 am

rjmulder schreef:GPS heb ik niet maar de MC-30 gaat zonder problemen het kabeltje van de remote trigger set (China spul) gaat veel lastiger.
Ik heb hier een Chinese MC-30. Kostte iets van € 3,50 of zo inclusief verzending (hoe kan het voor die prijs uit China :lol: ).
Past perfect, geen problemen met vast- en losschroeven. Ook niet met het stekkertje erin stoppen en er weer uithalen.
Stekkertje erin, het vastzetmoertje zit er dan zodanig recht voor dat ik met één vinger het moertje zonder kracht kan verder draaien net voordat het aan het eind vast zit. Dan met twee vingers het moertje het laatste stukje wat steviger vastzetten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik voor een man kleine en dunne handen / vingers heb (Veel vrouwen hebben grotere handen dan ik). Misschien scheelt dat. Iemand met dikke knoestige handen / vingers zal er wellicht wat meer problemen mee hebben.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mar 08 2012 11:04 am

Gisterenavond even geprobeerd met de MC-36. De echte.dus. Ik heb geen hele dikke vingers, maar ik krijg 'm bijna niet vastgedraaid...

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: Schroefdraad GPS/ simpelste

Bericht door gijs sandberg » do mar 08 2012 12:56 pm

Beste Patrick,

Het is of je door de hond of de kat gebeten wilt worden.
-Origineel Nikon werkt (natuurlijk) altijd soepeler.
-wees blij dat er alternatieven zijn op Nikon's GPS-1.
-zonder schroefdraad hoor ik je van geruime afstand jammerklachten uiten.
-denk maar aan de tijd voordat Nikon een schroefdraad op de flits (PC) aansluiting introduceerde (of was je toen nog niet geboren? :) )
Je had mij (en vele anderen) toen kunnen horen vloeken. Amerikanen verklaarden de afkorting als "Poor Connection"

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » do mar 08 2012 5:45 pm

Patrick schreef:Gisterenavond even geprobeerd met de MC-36. De echte.dus. Ik heb geen hele dikke vingers, maar ik krijg 'm bijna niet vastgedraaid...

Simpele truc: leg de body op haar rug een een hij draait vlot en soepel vast.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”