Hallo Huib,
Kijk ook eens in dit draadje:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 18&t=35533
Een remote is misschien normaal wel handig maar het is 's avonds tijdens de parades druk, heel erg druk. Ik denk dat de mensen weinig rekening zullen houden met het feit dat jij er een statief neerzet. Iedereen wil vooraan staan. Een betere optie is dan een monopod voor deze toepassing. De mensen nemen hun posities al in ruim een half uur voor aanvang van de parade. Je moet dan wel vooraan staan want anders heeft het nog weinig zin met monopod.
De parade is dynamisch dus je hebt een redelijk snelle sluitertijd nodig, veel lichtjes en hij wordt vanaf de daken met schijnwerpers verlicht. Stel je daar niet al teveel van voor. Het is zeker geen daglicht! Zeg maar een redelijk verlichtte winkelstraat op koopavond, daar kun je gelijk een beetje oefenen voor wat betreft instellingen en kun je het resultaat vooraf nog beoordelen
De straat van de parade is niet breed dus je kunt heel goed uit de voeten met de 18-105. Waarschijnlijk zal dit de enige lens zijn die je gebruikt.
Voor wat betreft de parade (wij waren daar november 2010) ik had toen net een D3100 en relatief weinig ervaring en toen ook niet meer als het opklapflitsertje en deze schiet wel te kort. Maar met de kennis van nu zou ik het best zonder flitser kunnen redden. Nu zou ik 's avonds de iso op schroeven naar ik zo inschat 1600-2200 voor daar, sluitertijd 125/160, diafragma zo tussen de 3,5-5,6 (avond) want je hebt nog wel een beetje scherptediepte nodig. Wij zijn er 5 dagen geweest en hebben 4 parades meegemaakt
Voor het maken van avondplaatjes van het kasteel is een statief wel makkelijker dan een monopod. Je moet dan wel tot sluitingstijd in het park blijven, dus wanneer de meeste mensen vertrekken dan zijn de straten redelijk leeg.
Ik weet niet waar je overnacht in een echt Disney hotel of een van de vele andere hotels rondom het park. Wanneer je in een Disney hotel slaapt mag je namelijk 's morgens twee uur eerder het park op en dan is het ook nog betrekkelijk rustig voor opnames.
Ik wens je in ieder geval heel veel plezier.