zoeker
Re: zoeker
Ik snap er niets van; wat bedoel je precies?
Komt het beeld niet overeen met de gemaakte opname?
Staat er een strook aan de bovenkant van de zoeker meer of minder op?
Komt het beeld niet overeen met de gemaakte opname?
Staat er een strook aan de bovenkant van de zoeker meer of minder op?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Henk,
Enig verschil is gebruikelijk, dat heet het percentage zoeker-dekking.
Het verschil moet een randje zijn dat redelijk rondom het beeld verdeeld is.
Als dat niet zo is moet je contact opnemen met Nikon (dat kan op diverse manieren).
Groeten, Gijs
Enig verschil is gebruikelijk, dat heet het percentage zoeker-dekking.
Het verschil moet een randje zijn dat redelijk rondom het beeld verdeeld is.
Als dat niet zo is moet je contact opnemen met Nikon (dat kan op diverse manieren).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De D3100 heeft geen 100% zoekerbeeld. Heeft zelfs de D700 niet trouwens. De duurdere modellen binnen een serie hebben dat wel. De D7000 en D300s bijvoorbeeld beide wel.
Niets wat niet hoort dus. En geen reden om Nikon te bellen.
Niets wat niet hoort dus. En geen reden om Nikon te bellen.
Maar dan zou je denken dat het rondom is en niet alleen aan de bovenkant? Patrick
Vraag Henkie1959 is het veel het verschil

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik ga ervan uit dat dat niet het geval is. Ik denk dat ik daar ook gelijk in heb...Goodje schreef:Maar dan zou je denken dat het rondom is en niet alleen aan de bovenkant? Patrick
- Galloper
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Heb even snel een foto gemaakt met mijn D3100 als vergelijking.
Ik heb mijn (ikea) klok, boven, rechts en onder in de zoeker tegen de rand van m'n beeld (wat ik dan zie in de zoeker) aangesloten.
Op de foto zie je dus de extra ruimte die zowel boven, rechts, als onder.

DSC_0032 by LdeD, on Flickr
Mocht dit dus bij de topicstarter vergelijkbaar zijn is er niets om ongerust over te zijn. Mocht hij dus hele vreemde andere afwijkingen hebben zou ik wel even naar de camera laten kijken door iemand die er verstand van heeft.
Niemand gaan lopen mopperen over m'n witbalans of compositie hè, ik ken het hier al een beetje
Ik heb mijn (ikea) klok, boven, rechts en onder in de zoeker tegen de rand van m'n beeld (wat ik dan zie in de zoeker) aangesloten.
Op de foto zie je dus de extra ruimte die zowel boven, rechts, als onder.

DSC_0032 by LdeD, on Flickr
Mocht dit dus bij de topicstarter vergelijkbaar zijn is er niets om ongerust over te zijn. Mocht hij dus hele vreemde andere afwijkingen hebben zou ik wel even naar de camera laten kijken door iemand die er verstand van heeft.
Niemand gaan lopen mopperen over m'n witbalans of compositie hè, ik ken het hier al een beetje

- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Klopt dus aardig als je de specificaties bekijkt zie je
Beelddekking Circa 95% horizontaal en 95% verticaal
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Vind dit niet schokkend zou mij niet zijn opgevallen! 
OEPS niet opgelet sorry!

OEPS niet opgelet sorry!
Laatst gewijzigd door Goodje op do mar 08 2012 6:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Galloper is niet henkie1959 (de TS)
Hij laat enkel ter vergelijking voor de TS zien hoe t bij zijn D3100 is
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Galloper
- Forumlid
Juist!Amateurt schreef:Galloper is niet henkie1959 (de TS)
Heb de foto geplaatst voor henkie1959, als bij hem de afwijking het zelfde is is er niets aan de hand.
Weinig camera's hebben een 100% zoekerbeeld, integendeel.
Alleen professionele camera's als de F, F2 t/m F6 en de D3 en D4 hebben dat, wellicht ook de D1 en de D2.
Vroeger waren er zelfs camera's (niet bij Nikon) met een dekking van maar 91%....
"Niemand gaan lopen mopperen over m'n witbalans of compositie hè, ik ken het hier al een beetje..."
Ik zal niet mopperen over je witbalans of je compositie hoor, maar die klok, is die echt ovaal?
Alleen professionele camera's als de F, F2 t/m F6 en de D3 en D4 hebben dat, wellicht ook de D1 en de D2.
Vroeger waren er zelfs camera's (niet bij Nikon) met een dekking van maar 91%....
"Niemand gaan lopen mopperen over m'n witbalans of compositie hè, ik ken het hier al een beetje..."
Ik zal niet mopperen over je witbalans of je compositie hoor, maar die klok, is die echt ovaal?
- Galloper
- Forumlid
Op deze foto is inderdaad de klok ovaal. Klok hangt hoger dan ik met de D3100 sta. Zie de reflectie.emdeklerk schreef:Weinig camera's hebben een 100% zoekerbeeld, integendeel.
Klopt het als ik dan denk dat het perspectief niet klopt?

Als die klok hoger hangt dan jij zou hij platter worden weergegeven. Of liever gezegd: als een afgeplatte eivorm.
Maar hij is dus zijdelings "ingedrukt". Vraag me af hoe je dat voor elkaar krijgt...
De digitale fotografie heeft kennelijk nog veel geheimen voor me...
Maar hij is dus zijdelings "ingedrukt". Vraag me af hoe je dat voor elkaar krijgt...
De digitale fotografie heeft kennelijk nog veel geheimen voor me...