filter tegen tegenlicht
filter tegen tegenlicht
ik maak meestal foto's buiten
en vaak bij evenementen enzo, heb ik heeeel veel tegenlicht
en vanuit een publiek kan je dan niet een betere plaats opzoeken
dus heb ik dan 2 keuzes
1. onderwerp goed belichten - lucht totaal uitgebrand
2. onderwerp onderbelichten, lucht mooier en dan moet ik het bijwerken met bv d-lighting van capture nx
Nu heb ik gelezen dat een GRADUAL FILTER dit probleem zo oplossen, maar als ik google dan krijg ik zoveel soorten filters dat ik niet weet wat een goede is of waar ik op moet letten
kan iemand een beetje wegwijs helpen, wan ik wil een goede fotograaf worden en niet een goede fotobewerker
en vaak bij evenementen enzo, heb ik heeeel veel tegenlicht
en vanuit een publiek kan je dan niet een betere plaats opzoeken
dus heb ik dan 2 keuzes
1. onderwerp goed belichten - lucht totaal uitgebrand
2. onderwerp onderbelichten, lucht mooier en dan moet ik het bijwerken met bv d-lighting van capture nx
Nu heb ik gelezen dat een GRADUAL FILTER dit probleem zo oplossen, maar als ik google dan krijg ik zoveel soorten filters dat ik niet weet wat een goede is of waar ik op moet letten
kan iemand een beetje wegwijs helpen, wan ik wil een goede fotograaf worden en niet een goede fotobewerker
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het beste is geen filter.
Zet daarom zo min mogelijk lucht op je opname.
Als het niet anders kan dan is zo'n gradual filter soms een uitkomst.
Hier een voorbeeld
http://www.cokin.com/kits.html
de 3 rechter zijn gradual. En met deze voorbeelden zou je kunnen kiezen tussen een blauwe, gele of paarse lucht. Niet doen, ga voor grijs.
Je moet beginnen met een kap voor je meest gebruikte objectief. Daar gaat een passend filter in en dan moet je het filter zo schuiven dat het de lucht bedekt.
Ik heb zelf wel ergens zo'n setje liggen en gebruik het al jaren niet meer. De geboden oplossing is slechts een theoretische oplossing. Want wanneer kom je nu in de praktijk een onderwerp tegen, waarbij de compositie zo is dat er echt een horizontale scheiding tussen lucht en onderwerp is. Vrijwel nooit. En dus heb ik heel veel foto's van m'n vriendin op het strand, waarbij de bovenste helft van haar gezicht veel donkerder is dan de onderste helft.
Ik werkte toen nog in de zwart wit doka, en met doordrukken kon je ook corrigeren.
Nu heb ik een digitale doka: Capture NX, soms zijn enkele U points al genoeg.
Als je een goede fotograaf wilt worden: geen filter en geen Capture. Hou er bij de compositie rekening mee.
Zet daarom zo min mogelijk lucht op je opname.
Als het niet anders kan dan is zo'n gradual filter soms een uitkomst.
Hier een voorbeeld
http://www.cokin.com/kits.html
de 3 rechter zijn gradual. En met deze voorbeelden zou je kunnen kiezen tussen een blauwe, gele of paarse lucht. Niet doen, ga voor grijs.
Je moet beginnen met een kap voor je meest gebruikte objectief. Daar gaat een passend filter in en dan moet je het filter zo schuiven dat het de lucht bedekt.
Ik heb zelf wel ergens zo'n setje liggen en gebruik het al jaren niet meer. De geboden oplossing is slechts een theoretische oplossing. Want wanneer kom je nu in de praktijk een onderwerp tegen, waarbij de compositie zo is dat er echt een horizontale scheiding tussen lucht en onderwerp is. Vrijwel nooit. En dus heb ik heel veel foto's van m'n vriendin op het strand, waarbij de bovenste helft van haar gezicht veel donkerder is dan de onderste helft.
Ik werkte toen nog in de zwart wit doka, en met doordrukken kon je ook corrigeren.
Nu heb ik een digitale doka: Capture NX, soms zijn enkele U points al genoeg.
Als je een goede fotograaf wilt worden: geen filter en geen Capture. Hou er bij de compositie rekening mee.
Bedankt voor de uitleg Hans
maar in sommige gavallen kan je het niet uit de weg gaan, bv bij TOTZ bij ons aan de vuurtoren kan dan niet als je in het publiek staat
bijgevoegde foto is zo'n voorbeeld van een goed belicht onderwerp en een kompleet uitgebrande lucht en hier sta je in het publiek en kan je het massale tegenlicht niet tegengaan

dit voorbeeld is het omgekeerde, onderbelicht en de lucht niet uitgebrand, na d-lighting is de foto vrij mooi van kleuren

Voorbeeld 3 is enkel een toepassing van d-lighting om het verschil aan te tonen, het is niet de beste foto, maar het verschil is wel duidelijk

En in deze gevallen dacht ik aan een gradual filter, of zijn er fotografische oplossing die ik niet ken en die uitvoerbaar zijn met een d-50
maar in sommige gavallen kan je het niet uit de weg gaan, bv bij TOTZ bij ons aan de vuurtoren kan dan niet als je in het publiek staat
bijgevoegde foto is zo'n voorbeeld van een goed belicht onderwerp en een kompleet uitgebrande lucht en hier sta je in het publiek en kan je het massale tegenlicht niet tegengaan

dit voorbeeld is het omgekeerde, onderbelicht en de lucht niet uitgebrand, na d-lighting is de foto vrij mooi van kleuren

Voorbeeld 3 is enkel een toepassing van d-lighting om het verschil aan te tonen, het is niet de beste foto, maar het verschil is wel duidelijk

En in deze gevallen dacht ik aan een gradual filter, of zijn er fotografische oplossing die ik niet ken en die uitvoerbaar zijn met een d-50
-
- Forumlid
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: di mei 29 2007 1:24 pm
- Locatie: Eanske
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Bij deze composities helpen een grijsfilter of gradueel grijsfilter niet. Zie ook het draadje Hooglichten.
Dit draadje kende ik al maar had ik niet veel aan dacht ikElRonno schreef:Bij deze composities helpen een grijsfilter of gradueel grijsfilter niet. Zie ook het draadje Hooglichten.
Die kan je toch niet zo aan vragen zonder opleiding en ervaringRoberto schreef:of een perskaart aanvragen
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Berichten: 3996
- Lid geworden op: vr mei 19 2006 10:04 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Haha 2 zielen 1 gedachten ik dacht ik ga hier een post plaatsen:yoyo schreef:Tadaaa....
Flits...!
Hoppa de oplossing:
FLITS !!

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk dat het inschakelen van D-Lighting op de nieuwe generatie DSLR standaard wordt.
De digitale spiegel reflexen zijn zo betaalbaar geworden, waardoor een veel groter publiek tot aanschaf zal (en is) overgaan. Fabrikanten zullen hier zeker op inspelen en veel van dit soort foefjes in hun camera’s inbouwen.
Gerrit
De digitale spiegel reflexen zijn zo betaalbaar geworden, waardoor een veel groter publiek tot aanschaf zal (en is) overgaan. Fabrikanten zullen hier zeker op inspelen en veel van dit soort foefjes in hun camera’s inbouwen.
Gerrit
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat vind ik een nou een van de bij-effecten van digitale fotografie: mensen maken zich er niet druk om een foto meteen goed te maken, we lossen het in de nabewerking wel op.... Een foto die in eerste instantie goed belicht is geeft nog steeds een een beter eindresultaat dan eentje die je later moet gaan optrekken. En in RAW heb je dan wel een extra stop in de highlights, daar ga je het in dit soort gevallen vaak niet mee redden.
Ik zou in dit geval idd belicht hebben op de lucht en ingeflitst hebben voor de voorgrond.
Ik zou in dit geval idd belicht hebben op de lucht en ingeflitst hebben voor de voorgrond.
Ben ik niet met je eens. Ik doe het met aktiefotografie namelijk wel gewoon zo. Het kost je een paar seconden om een meting te nemen van de voorgrond, vervolgens van de lucht en dan daar je instellingen op aan te passen. Ik zeg niet dat ik altijd exact goed belicht, maar ik probeer er wel zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen. Dan heb je namelijk de meeste ruimte in je nabewerking mocht het wel nodig zijn. Daarnaast scheelt het gewoon een hele hoop tijd als je veel foto's moet verwerken.harry bul schreef:je hebt niet altijd de tijd om goed te belichten en zeker niet bij paardesport of andere sporten als je eerst alles moet instellen is het moment voorbij.
Dat je niet mag of kunt flitsen is dan weer wel een geldige reden. Dan zit je gewoon met een beperking waar je omheen moet werken. Maar dat is iets anders dan er automatisch van uitgaan dat je het in je nabewerking wel weer corrigeert.