filter tegen tegenlicht

Discussies over filters
joerig1970

filter tegen tegenlicht

Bericht door joerig1970 » di jul 24 2007 5:49 am

ik maak meestal foto's buiten

en vaak bij evenementen enzo, heb ik heeeel veel tegenlicht
en vanuit een publiek kan je dan niet een betere plaats opzoeken

dus heb ik dan 2 keuzes
1. onderwerp goed belichten - lucht totaal uitgebrand
2. onderwerp onderbelichten, lucht mooier en dan moet ik het bijwerken met bv d-lighting van capture nx

Nu heb ik gelezen dat een GRADUAL FILTER dit probleem zo oplossen, maar als ik google dan krijg ik zoveel soorten filters dat ik niet weet wat een goede is of waar ik op moet letten

kan iemand een beetje wegwijs helpen, wan ik wil een goede fotograaf worden en niet een goede fotobewerker

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jul 24 2007 7:31 am

Het beste is geen filter.

Zet daarom zo min mogelijk lucht op je opname.

Als het niet anders kan dan is zo'n gradual filter soms een uitkomst.

Hier een voorbeeld

http://www.cokin.com/kits.html

de 3 rechter zijn gradual. En met deze voorbeelden zou je kunnen kiezen tussen een blauwe, gele of paarse lucht. Niet doen, ga voor grijs.

Je moet beginnen met een kap voor je meest gebruikte objectief. Daar gaat een passend filter in en dan moet je het filter zo schuiven dat het de lucht bedekt.

Ik heb zelf wel ergens zo'n setje liggen en gebruik het al jaren niet meer. De geboden oplossing is slechts een theoretische oplossing. Want wanneer kom je nu in de praktijk een onderwerp tegen, waarbij de compositie zo is dat er echt een horizontale scheiding tussen lucht en onderwerp is. Vrijwel nooit. En dus heb ik heel veel foto's van m'n vriendin op het strand, waarbij de bovenste helft van haar gezicht veel donkerder is dan de onderste helft.

Ik werkte toen nog in de zwart wit doka, en met doordrukken kon je ook corrigeren.
Nu heb ik een digitale doka: Capture NX, soms zijn enkele U points al genoeg.

Als je een goede fotograaf wilt worden: geen filter en geen Capture. Hou er bij de compositie rekening mee.

joerig1970

Bericht door joerig1970 » di jul 24 2007 9:08 pm

Bedankt voor de uitleg Hans

maar in sommige gavallen kan je het niet uit de weg gaan, bv bij TOTZ bij ons aan de vuurtoren kan dan niet als je in het publiek staat

bijgevoegde foto is zo'n voorbeeld van een goed belicht onderwerp en een kompleet uitgebrande lucht en hier sta je in het publiek en kan je het massale tegenlicht niet tegengaan
Afbeelding

dit voorbeeld is het omgekeerde, onderbelicht en de lucht niet uitgebrand, na d-lighting is de foto vrij mooi van kleuren
Afbeelding

Voorbeeld 3 is enkel een toepassing van d-lighting om het verschil aan te tonen, het is niet de beste foto, maar het verschil is wel duidelijk
Afbeelding

En in deze gevallen dacht ik aan een gradual filter, of zijn er fotografische oplossing die ik niet ken en die uitvoerbaar zijn met een d-50

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » di jul 24 2007 9:46 pm

Bij deze composities helpen een grijsfilter of gradueel grijsfilter niet. Zie ook het draadje Hooglichten.

yoyo

Bericht door yoyo » di jul 24 2007 10:06 pm

Tadaaa....

Flits...! :D

Roberto

Bericht door Roberto » di jul 24 2007 11:36 pm

pciessies... of een perskaart aanvragen! kost wel wat, maar dan geldt: ontdek je plekje... 8)

joerig1970

Bericht door joerig1970 » di jul 24 2007 11:41 pm

ElRonno schreef:Bij deze composities helpen een grijsfilter of gradueel grijsfilter niet. Zie ook het draadje Hooglichten.
Dit draadje kende ik al maar had ik niet veel aan dacht ik
Roberto schreef:of een perskaart aanvragen
Die kan je toch niet zo aan vragen zonder opleiding en ervaring

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo jul 25 2007 8:46 am

yoyo schreef:Tadaaa....

Flits...! :D
Haha 2 zielen 1 gedachten ik dacht ik ga hier een post plaatsen:

Hoppa de oplossing:

FLITS !! :P
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

GdP

Bericht door GdP » wo jul 25 2007 9:28 am

Ik denk dat het inschakelen van D-Lighting op de nieuwe generatie DSLR standaard wordt.
De digitale spiegel reflexen zijn zo betaalbaar geworden, waardoor een veel groter publiek tot aanschaf zal (en is) overgaan. Fabrikanten zullen hier zeker op inspelen en veel van dit soort foefjes in hun camera’s inbouwen.

Gerrit

harry bul

Bericht door harry bul » wo jul 25 2007 10:50 am

Nef/Raw gaan fotograferen joerig dan is er nog veel te doen met uitgebeten luchten heb dat zelf ook regelmatig maar dan bij paardesport fotografie springen/dressuur.
maak me er niet zo druk meer om los dat later in Bibble Pro wel op.

Harry

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jul 25 2007 10:54 am

3 dezelfde gedachten

invul-flits i-DDL

Rogier

Bericht door Rogier » wo jul 25 2007 10:58 am

Dat vind ik een nou een van de bij-effecten van digitale fotografie: mensen maken zich er niet druk om een foto meteen goed te maken, we lossen het in de nabewerking wel op.... Een foto die in eerste instantie goed belicht is geeft nog steeds een een beter eindresultaat dan eentje die je later moet gaan optrekken. En in RAW heb je dan wel een extra stop in de highlights, daar ga je het in dit soort gevallen vaak niet mee redden.

Ik zou in dit geval idd belicht hebben op de lucht en ingeflitst hebben voor de voorgrond.

harry bul

Bericht door harry bul » wo jul 25 2007 11:33 am

Dacht het wel Rogier wat dat redden betreft je hebt niet altijd de tijd om goed te belichten en zeker niet bij paardesport of andere sporten als je eerst alles moet instellen is het moment voorbij.
En bij paardesport mag ik beslist geen flits gebruiken....
Harry

Rogier

Bericht door Rogier » wo jul 25 2007 11:54 am

harry bul schreef:je hebt niet altijd de tijd om goed te belichten en zeker niet bij paardesport of andere sporten als je eerst alles moet instellen is het moment voorbij.
Ben ik niet met je eens. Ik doe het met aktiefotografie namelijk wel gewoon zo. Het kost je een paar seconden om een meting te nemen van de voorgrond, vervolgens van de lucht en dan daar je instellingen op aan te passen. Ik zeg niet dat ik altijd exact goed belicht, maar ik probeer er wel zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen. Dan heb je namelijk de meeste ruimte in je nabewerking mocht het wel nodig zijn. Daarnaast scheelt het gewoon een hele hoop tijd als je veel foto's moet verwerken.

Dat je niet mag of kunt flitsen is dan weer wel een geldige reden. Dan zit je gewoon met een beperking waar je omheen moet werken. Maar dat is iets anders dan er automatisch van uitgaan dat je het in je nabewerking wel weer corrigeert.

Rogier

Bericht door Rogier » wo jul 25 2007 12:00 pm

Voorbeeldje van afgelopen weekend. Met de lichtmeting van de camera was de lucht uitgebeten. Ik heb de lichtmeting handmatig ingesteld zodat deze goed was voor de lucht, en ingeflits om de voorgrond op te lichten.

Afbeelding

En de renner stond echt niet voor me te poseren ;)

Plaats reactie

Terug naar “Filters”