wat kan nikon wat metz niet kan?

Discussies over flitsers
mmuetst

Re: wat kan nikon wat metz niet kan?

Bericht door mmuetst » zo mar 04 2012 2:18 pm

Je wilt eigenlijk een flitser van een oud vrouwtje die altijd in der tasje heeft gezeten :D Ik heb zelf in het begin van mijn strobist fotografie zeer veel plezier gehad van de SB28 (en dat van een Canon gebruiker) deze is wel een paar keer met plu en al omgewaaid en deed het daarna nog prima. Ik heb verschillende merken flitsers getest en bezit zelf zowel Nissin als Canon flitsers. Nu zijn die Nissin flitsers prima, maar ik ben bang dat bij een val van een statief de Nissin eerder uit elkaar spat dan een Nikon of Canon flitser. Wel vind ik de extra invul flitser van de Nissin erg handig (Metz heeft deze optie ook bij sommige modellen).

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo mar 04 2012 5:37 pm

We hebben het er ooit over gehad wat de Nikon-flitsers tov de Metz wel of niet kan.
De uitkomst daarvan was, dat de Metz flitser niet kan stroboscopisch kan flitsen.
Verder kan hij gewoon Off-camera aangestuurd worden in de commanderstand en in de TTL stand.
De bouw is iid lichter dan de Nikon flitsers, maar ik hoor nergens klachten over het te heet worden van de Metz flitsers, en hoor dat wel regelmatig van de Nikon-flitsers.
Meteen hierachter wil ik wel opmerken dat de gebruiker wellicht de oorzaak kan zijn van dit euvel.
Toevallig heb ik afgelopen week weer eens wat gespeeld met vallende waterdruppels, en ik heb me wat afgeschoten, geen centje pijn met mijn Metz flitser vwb het heet worden.

Vrgr
Tiny

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo mar 11 2012 11:52 am

De uitkomst daarvan was, dat de Metz flitser niet kan stroboscopisch kan flitsen
Dus als je een duurdere flitser hebt zo als sb600- 800-900 dan zal dit wel gaan.
Afbeelding
Sommige flitsers hebben de mogelijkheid tot
zogenaamd high speed flitsen, maar dat is anders dan stroboscopisch
flitsen. Dit is namelijk het flitsen met een snelle sluitertijd (korter dan
de synchronisatietijd van je flitser, dus bijvoorbeeld 1/500 seconde of heb ik het verkeerd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo mar 11 2012 5:18 pm

Wat jij aangeeft Bert is de FP instelling die sommige camera's als mogelijkheid hebben.
Het stroboscopisch flitsen is meerdere flitsontladingen per opname, waardoor je een bepaalde beweging in een aantal fases vastlegd.
Omdat ik niet beschik over de kennis van de Nikon flitsers kan ik het niet tonen.
Wel staat een en ander beschreven in de handboekjes, maar dan gaat het over het gebruik van de interne flitser, maar dat weet je wel.
Wellicht iemand die de juiste kennis hierover wel in huis heeft.

Vrgr
Tiny

fonzie2405

Bericht door fonzie2405 » vr apr 13 2012 10:02 am

Ik zat met hetzelfde dilemma. Wilde een goede flitser bij mijn D5000. Had de keuze beperkt tussen de SB700 en de SB910 en toen kwam er iemand met de Metz 58 AF-2. Scheelde toch zo'n € 100,- met de SB910 en biedt nagenoeg dezelfde functionaliteit. Firmware update-able, aansluiting voor powerpack, draadloos flitsen mogelijk, en een klein invulflitsertje onder de hoofdflitser. De SB910 wordt weer geleverd met wat extra accessoires en heeft een eenvoudiger bediening.
Ben toch voor de Metz gegaan en heb er nog geen spijt van gehad, richtgetal is veel hoger en die extra invulflits waren doorslaggevend.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » vr apr 13 2012 10:10 am

goede keus zeker voor het prijs verschil alleen al.
Veel plezier er mee.
down load de pdf van deze flits is makkelijker te lezen op je beeld scherm :wink2:
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 13 2012 11:00 am

fonzie2405 schreef:Ben toch voor de Metz gegaan en heb er nog geen spijt van gehad, richtgetal is veel hoger en die extra invulflits waren doorslaggevend.
Controleer dat richtgetal nog maar eens. De SB910 is niet uitzonderlijk krachtig, maar Nikon specificeert z'n flitsers anders dan Metz. Ze ontlopen elkaar niet zo veel wat flitskracht betreft!

Het is echt niet zo dat de ene iets van 36 is en de andere 58...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr apr 13 2012 3:23 pm

fonzie2405 schreef: Ben toch voor de Metz gegaan en heb er nog geen spijt van gehad, richtgetal is veel hoger en die extra invulflits waren doorslaggevend.
Dat hogere richtgetal van de Metz 58-AF2 t.o.v. de Nikon SB910 is maar betrekkelijk. Metz geeft de richtgetallen namelijk op voor 100 ISO en 105mm, terwijl Nikon dat opgeeft voor 100 ISO en 35mm.
Bij 35mm is het richtgetal voor de SB910: 34 en voor de Metz: 35.
Jur

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » vr apr 13 2012 8:01 pm

Mosterd na de maaltijd, maar ik heb nu bijna 2 jaar een Metz 48 Af-1.
Prima flitser, maar heb eerlijk gezegd geen vergelijkingsmateriaal.
Het enige dat ik wel weet, is dat de schoen van de metz van kunststof is, en die van Nikon zijn van metaal.
Dat zou een probleem kunnen worden op de langere duur. (maar na 2 jaar licht gebruik geen problemen)

sianradavi
Clublid
Clublid

Bericht door sianradavi » ma apr 30 2012 7:45 am

hoi aan allen
veel gepraat , veel geroep maar hier een site die professioneel vergelijkt .http://speedlights.net/2010/12/21/nikon ... Conclusion" onclick="window.open(this.href);return false;

natuurlijk een nikon als voorbeeld genomen ,maar er staan nog meer goede reviews op

groeten van sianradavi

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”