PC samenstellen
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: PC samenstellen
je hebt me overtuigd.
)

Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
Na vele reviews te hebben doorgespit ben ik tot de volgende samenstelling van de pc gekomen. Ik wil alles inbouwen in mn eigen Thermaltake behuizing. (zie vooraan in dit topic)
Moederbord:Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
Voeding: Corsair Builder CX500 V2
CPU: Intel Core i5 2500K Boxed
Geheugen: Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9 (2x 8gb)
Hard Disk: Seagate Barracuda ST1000DM003 , 1TB
SSD: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
DVD drive: Sony Optiarc AD-7280S Zwart
Koeler CPU:Scythe Mugen 2 Rev. B
Videokaart: Asus ENGTX550 Ti/DI/1GD5
Monitor: Dell Ultrasharp U2412M (IPS)
Verder zou ik nog wat tips willen hebben over de videokaart, koeler CPU en monitor.
Heeft deze videokaart meerwaarde t.o.v. met de op dit moederbord aanwezige GPU? M.a.w. is deze wel nodig?
Is een CPU-koeler echt nodig?
Monitor: Is de beeldverhouding 16:10 van dit scherm wel ok? Heeft dit alleen maar effect met afspelen films? (zwarte balken) Bij fotobewerking totaal geen invloed?
Toepus :mrgreen:
Moederbord:Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
Voeding: Corsair Builder CX500 V2
CPU: Intel Core i5 2500K Boxed
Geheugen: Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9 (2x 8gb)
Hard Disk: Seagate Barracuda ST1000DM003 , 1TB
SSD: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
DVD drive: Sony Optiarc AD-7280S Zwart
Koeler CPU:Scythe Mugen 2 Rev. B
Videokaart: Asus ENGTX550 Ti/DI/1GD5
Monitor: Dell Ultrasharp U2412M (IPS)
Verder zou ik nog wat tips willen hebben over de videokaart, koeler CPU en monitor.
Heeft deze videokaart meerwaarde t.o.v. met de op dit moederbord aanwezige GPU? M.a.w. is deze wel nodig?
Is een CPU-koeler echt nodig?
Monitor: Is de beeldverhouding 16:10 van dit scherm wel ok? Heeft dit alleen maar effect met afspelen films? (zwarte balken) Bij fotobewerking totaal geen invloed?
Toepus :mrgreen:
D3100
Sigma 70-200mm f2.8 APO IFII HSM ; Tamron 17-50mm f/2.8
SB-600
SB-600
-
- Forumlid
Ziet er keurig uit. Tweakers heeft net een lijst neergezet met hun eigen ideale PC voor fotobewerking. Moet je zeker ook even bekijken. http://tweakers.net/reviews/2512/6/twea ... ie-pc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
CPU koeler is echt een must. De CPU wordt echt loei heet bij volle belasting. Fatsoenlijke koeling voorkomt dat je vastlopers en andere nog grotere problemen krijgt. Moet je echt niet op gaan bezuinigen.
Videokaart is niet persé nodig, sommige programma's die met video werken hebben er wel wat aan. Kun je ook altijd later nog inbouwen natuurlijk dus ik zou eigenlijk beginnen zonder.
16:10 werkt prima voor foto's hoor. Meestal staan je tools aan de zijkant bij beeldbewerking dus wat extra breedte is alleen maar makkelijk.
CPU koeler is echt een must. De CPU wordt echt loei heet bij volle belasting. Fatsoenlijke koeling voorkomt dat je vastlopers en andere nog grotere problemen krijgt. Moet je echt niet op gaan bezuinigen.
Videokaart is niet persé nodig, sommige programma's die met video werken hebben er wel wat aan. Kun je ook altijd later nog inbouwen natuurlijk dus ik zou eigenlijk beginnen zonder.
16:10 werkt prima voor foto's hoor. Meestal staan je tools aan de zijkant bij beeldbewerking dus wat extra breedte is alleen maar makkelijk.
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/
Hier had ik al een gedeelte vanaf gekekenZiet er keurig uit. Tweakers heeft net een lijst neergezet met hun eigen ideale PC voor fotobewerking. Moet je zeker ook even bekijken. http://tweakers.net/reviews/2512/6/twea" onclick="window.open(this.href);return false; ... ie-pc.html

D3100
SB-600
SB-600
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
@Toepus
heb je je systeem al gekocht / samengebouwd?
Ik ben benieuwd hoe ie bevalt en wat je ervaring is.
Gr Dirk
heb je je systeem al gekocht / samengebouwd?
Ik ben benieuwd hoe ie bevalt en wat je ervaring is.
Gr Dirk
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
IAMsterdam schreef:Ziet er keurig uit. Tweakers heeft net een lijst neergezet met hun eigen ideale PC voor fotobewerking. Moet je zeker ook even bekijken. http://tweakers.net/reviews/2512/6/twea ... ie-pc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat van de videokaart klopt niet, je kunt speciale kaarten krijgen die onder Lightroom en Photoshop een enorme versnelling betekenen.
Dat zijn de zgn NVIDIA Quadro kaarten, die zijn allesbehalve goedkoop en absoluut ongeschikt om spelletjes te spelen.
En zonder CPU koeler doet je systeem het gewwoon niet, binnen enkele seconden is je processor intern verbrand.
Tegenwoordig hebben ze mooie gesloten waterkoel systemen. Die houden het hoofd van je procerssor aardig koel.
Voor wat het geheugen betreft kun je beter kiezen voor 4 x 4 dan 2 x 8
@Drikus70
@JanR
Tips of goed advies over waterkoeling zijn zeer welkom. Ik heb inmiddels al ik weetniethoeveel artikelen en filmpjes hierover bekeken.
Wat is bijvoorbeeld een save en goed waterkoelsysteem?
Ik heb nog niets besteld, ben gisteren begonnen om de oude componenten uit mijn Tharmaltake Xaser II 5000 (zie foto in dit topic) te halen. Wil de kast gaan modden. Ik denk dat ik daar nog even mee bezig ben. :mrgreen:heb je je systeem al gekocht / samengebouwd?
Ik ben benieuwd hoe ie bevalt en wat je ervaring is
@JanR
Hier heb ik zeker ook aan gedacht, ik durf dit eigenlijk niet goed. Ik denk altijd: wat als deze gaat lekken!!!Tegenwoordig hebben ze mooie gesloten waterkoel systemen
Tips of goed advies over waterkoeling zijn zeer welkom. Ik heb inmiddels al ik weetniethoeveel artikelen en filmpjes hierover bekeken.
Wat is bijvoorbeeld een save en goed waterkoelsysteem?
D3100
SB-600
SB-600
-
- Forumlid
Hier lopen de meningen nog wel over uiteen. Er zijn maar een beperkt aantal bewerkingen waarbij Photoshop en Lightroom de GPU kunnen gebruiken. Als ik het lijstje zie wordt ik daar niet erg warm van:JanR schreef: Dat van de videokaart klopt niet, je kunt speciale kaarten krijgen die onder Lightroom en Photoshop een enorme versnelling betekenen.
Dat zijn de zgn NVIDIA Quadro kaarten, die zijn allesbehalve goedkoop en absoluut ongeschikt om spelletjes te spelen.
http://helpx.adobe.com/photoshop/kb/gpu ... oshop.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mocht je dat toch belangrijk vinden dan is het maar de vraag of je niet net zo goed een reguliere kaart kan kopen met Open GL. Goede test staat hier:
http://www.cgchannel.com/2011/03/review ... e-suite-5/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeker als je een beetje op je budget aan het letten bent zou ik de videokaart lekker even laten en anders een relatief goedkope keuze maken.
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Inderdaad, het zijn vooral de grafische toepassingen waar de videokaart gebruikt worden.
Voor fotoberwerking is de toegevoegde waarde vooralsnog beperkt.
Voor fotoberwerking is de toegevoegde waarde vooralsnog beperkt.
Vergeet niet dat de core i5 2500k een geïntegreerde GPU heeft. Dus een extra videokaart is niet zo snel nodig, tenzij je de nieuwste games op hoge specs wilt draaien.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)
-
- Forumlid
Trouwens, wil je gebruik maken van de video acceleratie, dan moet je wel een nVidia chip hebben, en geen ATI (zoals bij een Apple).
De berichten van Adobe zijn trouwens wat tegenstrijdig, in hun FAQ zeggen ze wel ATI te ondersteunen, maar in hun promotiefilmpjes en keynotes zeggen ze ATI niet (volledig) te ondersteunen.
http://helpx.adobe.com/ph...hotoshop-cs6-gpu-faq.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De berichten van Adobe zijn trouwens wat tegenstrijdig, in hun FAQ zeggen ze wel ATI te ondersteunen, maar in hun promotiefilmpjes en keynotes zeggen ze ATI niet (volledig) te ondersteunen.
http://helpx.adobe.com/ph...hotoshop-cs6-gpu-faq.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Paar dagen geleden de boot-disk van mijn desktop gecrasht. Zit nu te denken om maar meteen een nieuwe PC samen te stellen. Ook in het achterhoofd dat er wellicht een keer een D800 bijkomt welke veel geheugen en processorkracht vraagt. Diverse van de eerder hier genoemde componenten zat ik ook aan te denken. Het snelste is niet nodig, maar met een goede prijs/prestatie verhouding.
Processor dacht ik aan de Intel i5 2500
Heb ook nog even gekeken naar de nieuwe 22nm i5 3550 Ivy Bridge processor, maar temperatuur is daarbij een stuk hoger. Biedt verder weinig extra. Ik kies dan liever voor safe wat zich reeds heeft bewezen.
http://nl.hardware.info/reviews/2678/33 ... mperaturen" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat koeling betreft, is het dan verder nog zinvol om koeling en processor apart aan te schaffen, in de zin dat je een forser model koeling kunt kiezen die beter voldoet, of is een boxed combinatie van processor inclusief standaard koeler (i5 2500K) voldoende?
Zit verder te denken aan twee SSD's buiten de opslag van data om.
Één SSD voor het OS (Windows 7 - 64 bits) + evt. swapfiles, en één SSD nog eens apart voor de cache van andere programma's. Plus het in eerste instantie snel wegschrijven van veel "werk"data in batch.
Hoeveel ruimte heeft een OS tegenwoordig nodig met geïnstalleerde programma's zodat een keus van 2x 60 Gb voor die twee taken wellicht meer dan voldoende is, of zou één van de twee SSD's nog baat hebben met 120Gb
Welke merken zijn dan een goede keus? (Zie ook opmerking hierna mbt RAM geheugen Corsair).
Verder lees ik hier dat je beter 4x4Gb RAM geheugen erin kunt stoppen dan 2x8Gb, maar wordt niet opgegeven waarom die keus beter zou zijn. Misschien betere verdeling (meer oppervlak) voor koeling van het geheugen?
Ik zat aan geheugen in ieder geval te denken aan modules van Corsair. Als er iets is hebben ze een uitstekende garantie en service. (Heb ik in het verleden reeds ervaren).
Koeling, iets van 500 Watt van CoolerMaster of de door Tweakers voorgestelde Corsair.
Het bij Tweakers voorgestelde Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 moederbord lijkt me ook prima, met 4x ATA 600 aansluitingen (en een aantal ATA 300). Diverse andere moederborden hebben slechts twee SATA 600 aansluitingen.
Videokaart, wil ik een type met passieve koeling. Heb ik er nu ook inzitten (met Ati chipset) en bevalt me uitstekend. Of de chipset dan van Ati moet zijn of van Nvidea, is dan nog om te overwegen. Er hoeven geen spellen op gespeeld te worden, maar 1080p filmpjes soepel draaien, is toch wel aangenaam. Ik weet niet of dat nog wel met een passieve koeling kan. Twee monitoren aansluiten ook, die perse apart gekalibreerd moeten kunnen worden (niet één setting voor beide monitoren). Met de Ati in mijn oude PC gaat dat in ieder geval. Bij oude videokaarten in het verleden van Matrox ben ik daar wel eens mee in de mist gegaan en kon ik alsnog een tweede videokaart erbij stoppen.
EDIT: Ik zie dat het Gigabyte moederbord al video aan boord heeft. Kijken of we daar toch nog een fatsoenlijke kaart aan toe moeten voegen.
Dit zijn zo'n beetje de belangrijkste onderdelen. De rest is minder belangrijk om er diep op in te gaan.
Nog dingen over het hoofd gezien?
Processor dacht ik aan de Intel i5 2500
Heb ook nog even gekeken naar de nieuwe 22nm i5 3550 Ivy Bridge processor, maar temperatuur is daarbij een stuk hoger. Biedt verder weinig extra. Ik kies dan liever voor safe wat zich reeds heeft bewezen.
http://nl.hardware.info/reviews/2678/33 ... mperaturen" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat koeling betreft, is het dan verder nog zinvol om koeling en processor apart aan te schaffen, in de zin dat je een forser model koeling kunt kiezen die beter voldoet, of is een boxed combinatie van processor inclusief standaard koeler (i5 2500K) voldoende?
Zit verder te denken aan twee SSD's buiten de opslag van data om.
Één SSD voor het OS (Windows 7 - 64 bits) + evt. swapfiles, en één SSD nog eens apart voor de cache van andere programma's. Plus het in eerste instantie snel wegschrijven van veel "werk"data in batch.
Hoeveel ruimte heeft een OS tegenwoordig nodig met geïnstalleerde programma's zodat een keus van 2x 60 Gb voor die twee taken wellicht meer dan voldoende is, of zou één van de twee SSD's nog baat hebben met 120Gb
Welke merken zijn dan een goede keus? (Zie ook opmerking hierna mbt RAM geheugen Corsair).
Verder lees ik hier dat je beter 4x4Gb RAM geheugen erin kunt stoppen dan 2x8Gb, maar wordt niet opgegeven waarom die keus beter zou zijn. Misschien betere verdeling (meer oppervlak) voor koeling van het geheugen?
Ik zat aan geheugen in ieder geval te denken aan modules van Corsair. Als er iets is hebben ze een uitstekende garantie en service. (Heb ik in het verleden reeds ervaren).
Koeling, iets van 500 Watt van CoolerMaster of de door Tweakers voorgestelde Corsair.
Het bij Tweakers voorgestelde Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 moederbord lijkt me ook prima, met 4x ATA 600 aansluitingen (en een aantal ATA 300). Diverse andere moederborden hebben slechts twee SATA 600 aansluitingen.
Videokaart, wil ik een type met passieve koeling. Heb ik er nu ook inzitten (met Ati chipset) en bevalt me uitstekend. Of de chipset dan van Ati moet zijn of van Nvidea, is dan nog om te overwegen. Er hoeven geen spellen op gespeeld te worden, maar 1080p filmpjes soepel draaien, is toch wel aangenaam. Ik weet niet of dat nog wel met een passieve koeling kan. Twee monitoren aansluiten ook, die perse apart gekalibreerd moeten kunnen worden (niet één setting voor beide monitoren). Met de Ati in mijn oude PC gaat dat in ieder geval. Bij oude videokaarten in het verleden van Matrox ben ik daar wel eens mee in de mist gegaan en kon ik alsnog een tweede videokaart erbij stoppen.
EDIT: Ik zie dat het Gigabyte moederbord al video aan boord heeft. Kijken of we daar toch nog een fatsoenlijke kaart aan toe moeten voegen.
Dit zijn zo'n beetje de belangrijkste onderdelen. De rest is minder belangrijk om er diep op in te gaan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
De reden dat de nieuwe Ivy bridge CPU warmer wordt, is de door intel gebruikte koelpasta.
De warmte wordt minder goed afgevoerd, maar het stroom verbuik en de totale wamrte productie is wel lager.
http://tweakers.net/nieuws/81933/bewijs ... pasta.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft snelheid is het verschil tussen 2*8 en 4*4 marginaal, is zou zelf voor 2*8 gaan, en zodat ik er eventueel nog eens 2*8 bij zou kunnen steken.
De warmte wordt minder goed afgevoerd, maar het stroom verbuik en de totale wamrte productie is wel lager.
http://tweakers.net/nieuws/81933/bewijs ... pasta.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft snelheid is het verschil tussen 2*8 en 4*4 marginaal, is zou zelf voor 2*8 gaan, en zodat ik er eventueel nog eens 2*8 bij zou kunnen steken.
Ik vond dit op tweakers:yzf1kr schreef:Trouwens, wil je gebruik maken van de video acceleratie, dan moet je wel een nVidia chip hebben, en geen ATI (zoals bij een Apple).
"Alleen Premiere is CUDA only, de overige programma's van Adobe maken gebruik van OpenGL, wat door de meeste recente videokaarten en CPU/GPU's wordt ondersteund."
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 93548/last" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ik zelf altijd heel belangrijk vind is de geluidsproductie van mijn PC. Of liever gezegd, het gebrek eraan!Léon Obers schreef: ...
Wel zo prettig als je in alle rust je grafische power kunt gebruiken, zonder dat contine loeiende blowers en rammelende schijven de aandacht af leiden.
Heb ik destijds extra aandacht aan besteed. Dus een goede, dichte kast met dempingsmateriaal. GraKa's zonder fans, en een paar langzaam draaiende, overbemeten fans in de kast zelf.