Kleurbeheer voor dummies

Discussies over fotobewerking en archivering
e.biemold

Bericht door e.biemold » wo jul 25 2007 4:04 pm

Rogier schreef: Ik denk het wel. Dit is eigenlijk het enige wat ik tegen de Huey heb. In mijn optiek zou het kleurprofiel gewoon altijd hetzelfde moeten zijn, ongeacht of je aan het gamen of fotobewerken bent. Een standen als "Cool, low contrast" vind ik helemaal overbodig aangezien je daarmee je gecallibreerde weergave weer aan je eigen smaak gaat aanpassen volgens mij.
Als ik mijn monitor kalibreer met X-rite Monaco Optix Pro dan heb ik voor het bewerken van foto's een goed ingesteld scherm. Voor andere toepassingen bevalt het op deze wijze gekalibreerd scherm niet altijd.

Dit probleem is voor mij goed op te lossen doordat mijn Eizo beeldscherm een custom instelling heeft (mijn gekalibreerde instelling) en een aantal standaardinstellingen. Door een druk op de knop kan selecteer ik één van deze instellingen en het probleem is opgelost.

Roberto

Bericht door Roberto » wo jul 25 2007 8:54 pm

Rogier schreef:
Ik denk het wel. Dit is eigenlijk het enige wat ik tegen de Huey heb. In mijn optiek zou het kleurprofiel gewoon altijd hetzelfde moeten zijn, ongeacht of je aan het gamen of fotobewerken bent. Een standen als "Cool, low contrast" vind ik helemaal overbodig aangezien je daarmee je gecallibreerde weergave weer aan je eigen smaak gaat aanpassen volgens mij.
Waarschijnlijk heb je dus geen default-kleurprofiel toegewezen aan je spullenboel! Lees mijn stappenplan in mijn vorige bericht eens.... je kan nl. een kleurprofiel toewijzen aan elk apparaat.

Bovendien ontkomt je er waarschijnlijk niet aan om alles perfect te hebben met je monitor om hardwarematig te gaan "finetunen"

Groeten, Robbert

Roberto

Bericht door Roberto » wo jul 25 2007 8:58 pm

@ e.biemold:
Je hebt dus een weg gevonden om het probleem te omzeilen! Maar, vertel eens: waarom bevalt het scherm dan niet bij andere toepassingen en welke toepassingen zijn dit dan?

ben benieuwd... Groeten, Robbert

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”