weiland op de achtergrond scherp krijgen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
lady-marsie

weiland op de achtergrond scherp krijgen

Bericht door lady-marsie » wo mar 21 2012 11:18 am

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over hoe ik het beste foto's kan maken van mijn gigantische uitzicht en van mijn appartement. Hoop dat ik hier goed zit.

Ik heb 2 weken terug een Nikdon d3100 gekocht met standaardlens 15-55.

Mijn appartement staat te koop. Ik heb gigantisch uitzicht, alleen komt dit op de foto's totaal niet terug (vind ik). Ik wil het daarom graag overdoen zodat mijn uitzicht beter uitkomt. Dit wil ik het liefst in panorama. Het lukt me echter niet :(
(trouwens mijn woonkamer ook niet)

Ik zal mijn uitzicht beschrijven: een appartementencomplex op de voorgrond (dat is lelijk) met een kas erachter, en daarachter/naast super mooi weiland. In het 'echt' valt het appartementencomplex helemaal niet op, zie je meteen het weiland. Op de foto valt dat complex juist heel erg op en het weiland minder.
Ik zou dus graag willen dat op de foto het weiland meteen opvalt en dat appartementencomplex dus soort van wegvalt. Maar kan dat? En hoe?

Mijn appartement ligt op het zuiden, wanneer kan ik dan het beste foto's maken? En hoe maak ik hier panorama van?

Ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen van funda, zodat jullie beeld kunnen krijgen van mijn uitzicht?
http://www.funda.nl/koop/zoeterwoude/ap ... s/#foto-10" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben echt nog een beginner, ben momenteel bezig met een cursus en vind het allemaal geweldig, maar stel misschien daarom soms nog wat 'domme' vragen. Alvast mijn excuses daarvoor ;) maar ik wil het graag leren :)

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: weiland op de achtergrond scherp krijgen

Bericht door Frans Heinsbroek » vr mar 23 2012 4:34 pm

Probeer eerst eens of het er met een andere (eigen) foto beter uitziet. Als beginner moet je ook gewoon dingen proberen om te zien hoe je aan het beste resultaat komt. Ook als het niet goed is leer je daar van.

In dit geval zou ik op het dak van het andere appartementencomplex gaan staan en de foto vanaf daar maken: weet je zeker dat je dat niet op de foto zult zien ;-)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: weiland op de achtergrond scherp krijgen

Bericht door Patrick » za mar 24 2012 2:32 pm

Om de zaken wat eenvoudig te houden. Zet je camera op "landschap". Dan zorgt de camera vanzelf dat je veel scherp hebt op de foto. Maak de foto bij voldoende licht en de rest moet vanzelf gaan...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”