Beide zijn uitstekende programma's. Ik heb een paar jaar met alleen CNX gewerkt, en denk het programma goed te kennen. Het is echt een uitstekend programma. Je moet er natuurlijk geen catalogusfunctie in zoeken. Daar is het niet voor gemaakt. Het is vooral een RAW-converter. Lightroom is RAW converter in een heel pakket van extra's. View NX is een logische partner van CNX voor veel van wat LR ingebakken heeft, maar lang niet alles. Wel het belangrijkste in mijn workflow...
Ik heb onlangs LR 4 gekocht. Het heeft ook zo z'n voordelen. Met name de prestaties bij foto's gemaakt met hoge ISO waarden zijn duidelijk beter dan die in CNX. Maar het programma is zeker niet over de hele linie sterker! Ik vind de kloontool van LR trouwens slechter dan die die in CNX. Je kan alleen cirkel maken.

Probeer dan maar eens een draad of zo weg te werken! Daarbij vergeleken is die van CNX een verademing. Daar mis ik vooral dat ik niet kan aangeven waar het materiaal voor het klonen vandaan moet komen. Jammer.
Ik bepaal aan de hand van de serie welke van de twee ik pak. Je kan met beide goede resultaten boeken, maar doordat ze toch wel anders zijn heb ik zo mijn voorkeuren. Ik vermoed dat ik ze voorlopig nog wel naast elkaar blijf gebruiken.