CNX2 of Lightroom 4

Discussies over fotobewerking en archivering
yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: CNX2 of Lightroom 4

Bericht door yzf1kr » vr mar 23 2012 6:39 pm

wblink schreef: CNX2 is sterk in details en bruikbaarheid van mogelijkheden van Nikon specific Raw. Je kunt daar (blijkbaar) VER in gaan.
Dat fabeltje blijft keer op keer de kop op steken. Ik heb hier nog steeds geen bewijs van gezien. En als ik naar LR4 kijk dan durf ik zelfs bijna te zeggen dat Adobe meer uit de NEF's weet te halen dan Nikon zelf.

Het enige wat ik kan bedenken waardoor CNX2 beter zou kunnen zijn, is de U-point technologie, en het feit dat wijigingen en historie er van in de NEF worden opgeslagen.

Ander groot voordeel van LR is dat het ook met andere merken werkt.

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » vr mar 23 2012 7:13 pm

Ik meld me af voor dit topic; wordt een herhaling van argumenten.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » vr mar 23 2012 7:13 pm

Ik gebruik Viveza 2 in LR dus dat kun je ook wegstrepen. Ik raad iedereen aan om het betreffende artikel van Thom Hogan te lezen over CNX2 ( juli 2010.)
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr mar 23 2012 7:48 pm

peterpj schreef:Ik gebruik Viveza 2 in LR dus dat kun je ook wegstrepen.
Inderdaad herhaling van argumenten. Viveza 2 is nog steeds beperkt ten opzichte van het U-punt gebruik in CNX2.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 16#p515016" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

vuurvlindertje
Forumlid
Forumlid

Bericht door vuurvlindertje » vr mar 23 2012 8:40 pm

Nou, vooruit, nog één nieuw argumentje dan: het rechtzet tooltje van nx is onovertroffen. Even een streepje trekken, klaar.
D90+MB-D80, SB 600, Tamron 90mm Macro, Tamron 17-50 VC , Nikkor 70-300mm VR II, Nikon 1V1, 1 Nikkor 10-30

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr mar 23 2012 8:42 pm

En zon lijntje heeft lr niet denk je?

GdP

Bericht door GdP » vr mar 23 2012 9:10 pm

Met http://www.shiftn.de/" onclick="window.open(this.href);return false; kan het ook.

Dit programma kun je bv. activeren vanuit Capture NX2 via plaatsen in het menu: 'Bewerken/Voorkeuren/Algemeen'

Plaats dit dan onder, via de functie 'Bladeren' in: 'Toepassing voor Openen met:'

In 'Bestand/Openen met ...' activeer je het programma.

vuurvlindertje
Forumlid
Forumlid

Bericht door vuurvlindertje » vr mar 23 2012 9:47 pm

@yzf1kr
Nou ik dacht eigenlijk van niet, maar ben wel gelijk gaan zoeken en verhip het kan in lr ook. Weer wat geleerd. Nooit te oud.

Verstuurd van mijn HTC Wildfire S A510e met Tapatalk
D90+MB-D80, SB 600, Tamron 90mm Macro, Tamron 17-50 VC , Nikkor 70-300mm VR II, Nikon 1V1, 1 Nikkor 10-30

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mar 24 2012 1:59 am

Beide zijn uitstekende programma's. Ik heb een paar jaar met alleen CNX gewerkt, en denk het programma goed te kennen. Het is echt een uitstekend programma. Je moet er natuurlijk geen catalogusfunctie in zoeken. Daar is het niet voor gemaakt. Het is vooral een RAW-converter. Lightroom is RAW converter in een heel pakket van extra's. View NX is een logische partner van CNX voor veel van wat LR ingebakken heeft, maar lang niet alles. Wel het belangrijkste in mijn workflow...

Ik heb onlangs LR 4 gekocht. Het heeft ook zo z'n voordelen. Met name de prestaties bij foto's gemaakt met hoge ISO waarden zijn duidelijk beter dan die in CNX. Maar het programma is zeker niet over de hele linie sterker! Ik vind de kloontool van LR trouwens slechter dan die die in CNX. Je kan alleen cirkel maken. :shock: Probeer dan maar eens een draad of zo weg te werken! Daarbij vergeleken is die van CNX een verademing. Daar mis ik vooral dat ik niet kan aangeven waar het materiaal voor het klonen vandaan moet komen. Jammer.

Ik bepaal aan de hand van de serie welke van de twee ik pak. Je kan met beide goede resultaten boeken, maar doordat ze toch wel anders zijn heb ik zo mijn voorkeuren. Ik vermoed dat ik ze voorlopig nog wel naast elkaar blijf gebruiken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » za mar 24 2012 7:18 am

GdP schreef:Met http://www.shiftn.de/" onclick="window.open(this.href);return false; kan het ook.

Dit programma kun je bv. activeren vanuit Capture NX2 via plaatsen in het menu: 'Bewerken/Voorkeuren/Algemeen'

Plaats dit dan onder, via de functie 'Bladeren' in: 'Toepassing voor Openen met:'

In 'Bestand/Openen met ...' activeer je het programma.

Goeie tip !! en werkt prima
Ik gebruik deze optie ook al een in CNX
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

oud0001

Bericht door oud0001 » za mar 24 2012 5:47 pm

Patrick schreef:Daarbij vergeleken is die van CNX een verademing. Daar mis ik vooral dat ik niet kan aangeven waar het materiaal voor het klonen vandaan moet komen. Jammer..
Dat kan toch met de ALT knop?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 26 2012 2:11 am

Tuihanti schreef:
Patrick schreef:Daarbij vergeleken is die van CNX een verademing. Daar mis ik vooral dat ik niet kan aangeven waar het materiaal voor het klonen vandaan moet komen. Jammer..
Dat kan toch met de ALT knop?
In Photoshop wel ja. In Capture NX niet hoor. Of ik moet een erg grote fout gemaakt hebben en hier al die tijd overheen gekeken hebben...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oud0001

Bericht door oud0001 » ma mar 26 2012 2:17 am

Hmm, ik denk dat je gelijk hebt. Ik haal de progjes door elkaar. :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”