Nou George, het verhaal dat ik er in zie luidt als volgt:
Er zijn 2 soorten protesterende mensen.
De ene soort protesteert met leuzen en teksten en de ander met stenen.
Er zijn dus mensen die ontevreden zijn met een aantal zaken zoals deze verlopen.
Verder dat er daar ook met stenen wordt gegooid net zoals hier bij sommige voetbalwedstrijden in het verleden.
Dat men onmachtig of te dom is de situatie aldaar via de politieke weg te veranderen.
Dat dergelijke methoden er vaker voorkomen en men er verder gaat in de mate van geweld tijdens de protesten dan hier.
Je hebt anders geen betonnen kogel en bom werende wachttorens nodig.
Hier wordt de ME ingezet met schild en wapenstok en daar gebruiikt men rubberkogels. De mate van het geweld ligt dus enigsinds op een hoger level dan hier.
Dat het niet functioneel is om met stokken en stenen te verwachten een politiek gegeven te kunnen veranderen tegen een modern politieapparaat dat toch ander materiaal ter beschikking heeft. Dat vertelt mij dat je dan niet echt slim bezig bent omdat het niet werkt en je dat van te voren kunt bedenken. Dat maakt het zinloos geweld.
Verder zie ik dat het palesteinse jongeren zijn die met stenen tegen over de politie gaan staan. De haantjes kennen geen gevaar want op die leeftijd sta je daar niet zo bij stil en zijn ze makkelijk over te halen tot het plegen van geweld. Dat is uiterard georganiseerd door de palesteinse politiek.
Dat vertelt mij dat de Palesteinen helemaal geen vrede willen. Ik ben niet pro Israel en zeker niet pro Palestina.
Dat is mijn mening gestoelt op mijn neutrale kijk op de zaak.
Simpel gezegd zie ik er meerdere dingen in.
Als ik daar dan ook de geschiedenis in ga betrekken zie ik dat de Engelsen dat in de 2e wereldoorlog goed hebben gezien. Zij hadden een niet oplosbaar probleem met de Palesteinen en hebben de Joden er naar toe gestuurd om zelf van het probleem af te komen. Dat hebben ze goed ingeschat.
Weer terug naar deze tijd: Wat hebben europeanen te zoeken in een conflict in Israel?
Helemaal niets. Dat zegt mij dat europenanen denken dat ze het weer beter weten dan de rest. pfffffffff.
Dat zegt mij dat europeanen nog steeds denken de grote wereldverbeteraars te zijn terwijl dit het conflict alleen maar groter maakt en langer laat duren.
Verder haal ik er uit dat een fotograsf aldaar behoorlijke risico's moet nemen om beelden te kunnen maken. Mijn respect daarvoor.
Dat haal ik er in een notendop uit. Als jij hier niets uit haalt kan het natuurlijk ook zo zijn dat dit aan jou ligt.
Abstract denken en emphatie heeft niet iedereen. Dat is ook niet erg, we verschillen nu een maal van elkaar maar, dat betekend niet dat er geen verhaal in zit.