Klein probleempje

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Wieteke

Klein probleempje

Bericht door Wieteke » ma apr 09 2012 12:22 pm

Ik heb een Nikon D70S en vorige week heeft HP een reset gemaakt van mijn computer Windows 7. Helaas ben ik mijn dvd van Nikon kwijt, (uiteraard niet het nummer wat op mijn camera staat) en kan ik de software voor mijn Nikon niet meer op mijn computer plaatsen. Ik denk zelfs dat ik nog een probleem heb? De dvd was eerst geinstalleerd op mijn oude xp computer en werkte prima. Hoe de software zich hield op mijn nieuwe Windows 7 weet ik niet, want de reset was al vrij snel nodig. Oorzaak was niet de software van Nikon maar ik kon geen afbeeldingen meer zien via Google: Afbeeldingen of op forums
Ik hoop dat er wel een software is voor mijn Nikon D70S welke op mijn Windows 7 past. Nu ben ik al uren aan het zoeken op de website van Nikon voor de software, maar ik kan niks vinden. :( En wat ik vind begrijp ik echt niet?

Is er iemand die mij kan helpen zodat mijn nieuwe computer mijn camera weer herkent?

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Klein probleempje

Bericht door Jur » ma apr 09 2012 1:05 pm

Wieteke,

Waarschijnlijk bedoel je de Picture Project software van Nikon? Dit programma wordt al een hele tijd niet meer door Nikon onderhouden is vervangen door (gratis) Nikon ViewNX2. Download HIER.

Mocht je, wat ik niet wil aanraden, toch nog Picture Project willen gebruiken, dan heb ik daar waarschijnlijk nog wel een kopie van. Volgens Nikon is PP echter niet compatibel met Windows 7.

Mvg.
Jur

Wieteke

Bericht door Wieteke » ma apr 09 2012 1:21 pm

Hoi Jur,

Ik heb nu de Vieuw NX2 maar die download niet de foto's vanaf mijn camera naar mijn computer Afbeeldingen. Niet één. Ik zie mijn foto's nu wel via dit programma maar mijn foto's plaatsen in mijn map Afbeeldingen, lukt nog niet.

Ik heb een Tiff en Neff bestand en die wordt niet herkent door mijn computer. Ik zie die foto's niet. Het geeft het bloemetje weer van het programma Windows Live Photo Gallery, en daarmee kan ik mijn (tiff-neff) foto's niet openen?

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma apr 09 2012 1:39 pm

Wieteke,

ViewNX2 werkt voor het downloaden van foto's (vanuit de camera of via een card-reader) samen met Transfer. Bij het installeren van ViewNX2 kun je aangeven dat bij het aansluiten van een camera of card-reader automatisch Transfer geopend wordt. In Transfer kun je de map aangeven waarnaar de foto's verplaatst moeten worden. Bovendien kun je de naam van de bestanden hiermee wijzigen.
In Windows moet je mogelijk nog even instellen dat .NEF en .TIF bestanden standaard met ViewNX2 moeten worden geopend.
Jur

Wieteke

Bericht door Wieteke » ma apr 09 2012 2:34 pm

Jur schreef:Wieteke,

ViewNX2 werkt voor het downloaden van foto's (vanuit de camera of via een card-reader) samen met Transfer. Transfer heb ik niet op mijn computer staan. Bij het installeren van ViewNX2 kun je aangeven dat bij het aansluiten van een camera of card-reader automatisch Transfer geopend wordt. Die mogelijkheid werd bij mij niet getoond! In Transfer kun je de map aangeven waarnaar de foto's verplaatst moeten worden. Bovendien kun je de naam van de bestanden hiermee wijzigen.
In Windows moet je mogelijk nog even instellen dat .NEF en .TIF bestanden standaard met ViewNX2 moeten worden geopend. Euh, dit is een lastig, ik begrijp je absoluut niet? Ik had de foto's zichtbaar op mijn bureablad en die zijn nu veranderd in dat oranje bloemetje.
Overigens heb ik gewoon mijn oude dvd geinstalleerd op Windows 7 en het werkte als een tierelier. Zoek mij gek naar die dvd!

Het gaat om twee foto's van 'n groot bestand -de Nef (heeft het plaatje gekregen van een schildersezel met twee verfkwasten) en Tif het oranje bloemetje- die voor mij heel erg belangrijk zijn. Beide zijn niet te openen door de computer. Wel via het ViuewNX2. Beide foto's had ik voor de reset opgeslagen op mijn externe harde schijf en losgekoppeld tijdens het resetten. Externe harde schijf is van WD - My Book, Plug en play. Na de reset koppel ik de volgende dag mijn harde schijf aan mijn computer, en beide foto's zijn veranderd. De Jpeg afbeeldingen doen het prima. Maar juist die twee foto's krijg ik niet zichtbaar in tif en nef bestand in mijn map Afbeeldingen - Bureaubald of externe harde schijf.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma apr 09 2012 2:47 pm

Wieteke,

Probeer eens het volgende:

1. Open ViewNX2
2. Ga in de menubalk naar Archief / Transfer starten; indien Transfer niet opstart, ViewNX2 opnieuw installeren en goed opletten dat Transfer ook wordt geïnstalleerd.
3. Ga naar Help / ViewNX help / Basishandelingen en vervolgens Beelden of Filmbestanden overzetten; hierin vind je aanwijzigingen voor het maken van eventueel noodzakelijke aanpassingen in Windows.
Jur

Wieteke

Bericht door Wieteke » ma apr 09 2012 5:45 pm

ViewNX2 geopend en die doet niets meer. Ik zie op de foto het icoontje van ViewNX2, en meer gebeud er niet?? Het programma afsluiten lukt niet eens meer?

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » ma apr 09 2012 6:07 pm

Is het gelukt anders bij nikon nieuwe software downloaden view nx2 dan zal je probleem op gelost zijn .
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=39169" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nikonimglib.com/nvnx/index_nl_eu ... os-windows" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze werkt probleem loos op mijn windows 7.
ViewNX 2 en de Picture Control Utility werken als 64-bit toepassingen als ze geïnstalleerd worden onder 64-bit versies van Windows® 7 of Windows Vista®. Nikon Transfer 2 en Nikon Movie Editor draaien als 32-bit toepassingen in een 64-bit omgeving. * Niet compatibel met 64-bit edities van Windows® XP.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Wieteke

Bericht door Wieteke » di apr 10 2012 3:50 pm

Nog steeds enorm veel problemen om mijn Tif en Nef te kunnen openen. Ik heb Microsoft Windows 7 Home Premium. Die zal mijn eigen Nikon dvd van mijn camera D70S accepteren. Maar ja, dvd'tje is nog steeds spoorloos.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » di apr 10 2012 6:33 pm

Het moet gaan zonder dvd heb het zelfde staan heb deze gewoon van de nikon site gehaald.
Ben mijn dvd ook kwijt.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di apr 10 2012 7:10 pm

a vgastel schreef:Het moet gaan zonder dvd heb het zelfde staan heb deze gewoon van de nikon site gehaald.
Ben mijn dvd ook kwijt.
Bert,

Als het gaat om de software die bij de D70s werd geleverd, dan gaat het om Picture Project. Dat programma wordt al lang niet meer door Nikon ondersteund en van de Nikon site kan nog alleen maar de laatste upgrade worden gedownload, niet het gehele programma!!

Ook ik ben van mening dat het downloaden en gebruiken van ViewNX2 (intussen 2.3.1) een veel betere optie is. Het is mij nog steeds niet duidelijk of Wieteke, mede gelet op het mogelijk ontbreken van Transfer (?), geprobeerd heeft een actuele versie te installeren. In de tijd van het oude ViewNX was Transfer nog een separaat programma, maar tegenwoordig eigenlijk een integraal onderdeel van VNX2.

Met een goede installatie van ViewNX2 zou ook het inlezen van wat oudere NEF's en TIF's geen probleem mogen zijn.

Mvg.
Jur

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di apr 10 2012 7:16 pm

Het enige bestaansrecht van de DVD/CD die je van Nikon krijgt is dat ze toch iets moeten bijzenden. En om ergens een eventueel serienummer op te plakken. Altijd de meest recente versie downloaden van de site.

View NX kan je zo downloaden. Dat kost niets...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Wieteke

Bericht door Wieteke » di apr 10 2012 10:08 pm

Als ik de oude ViewNX2 van mijn computer verwijder en de nieuwe installeer, raak ik dan mijn foto's kwijt?
Vandaag helpdesk HP aan de lijn gehad, 1 foto heeft het uiterlijk gekregen van een oranje bloemetje en de andere van een schildersezel. Men had geen oplossing? Mijn Exel is plotsklaps verdwenen en HP had geen oplossing? Alle andere delen van Microsoft werken gewoon, maar Exel is een beetje zoek!
Mijn bovenbalk; Bestand Bewerken Beeld Favorieten Extra en Help is dermate groot dat je het zelfs kunt lezen met je ogen dicht. Ik krijg die balk niet smaller? Website zelf staat perfect. Dus via beelscherm de boel aanpassen is geen optie omdat dan mijn beeldscherm erg klein wordt. Die weer vergroten naar bv 125% trekt de boel uit elkaar.

Afbeeldingen via Google kan ik vaak niet zien. Afbeeldingen, of foto's, via een forum kan ik ook vaak niet zien. Volkskrant openen lukt niet. Computer is al twee keer gereset, geen vooruitgang of oplossing.

Printer moet ik vanwege mijn black-air zone aansluiten met een kabel. Heb ik gedaan en die werkte prima. Ineens niet meer. Ja, ik mag de helpdesk bellen en ja, ik heb garantie. Maar dat 0900 nummer ga ik beslist niet bellen.
Foto's van mijn camera downloaden op mijn computer moet ik nu via een hele lange omweg doen, als het al lukt. :?:

Compie is pas 5 maanden oud met volledige garantie, maar ik vrees dat die tot de voordeur is!

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » wo apr 11 2012 12:50 am

Wieteke schreef:Als ik de oude ViewNX2 van mijn computer verwijder en de nieuwe installeer, raak ik dan mijn foto's kwijt?
Nee. ViewNX2 verwijderen laat je foto's gewoon staan.

Als de menubalk van je browser te groot is, dan zou ik hem gewoon uitschakelen. (Beeld -> Werkbalken -> Menubalk)
(Ik ga er vanuit dat je Internet Explorer gebruikt, want bij FireFox en Chrome kan ik geen menubalk tevoorschijn halen.)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » wo apr 11 2012 11:36 am

Ik had ook een probleem met een HP computer. De windows explorer liep steeds vast.
Drie keer reset uitgevoerd en het was nog steeds niet verholpen.
Ik heb toen om nieuwe installatie dvd's gevraagd omdat ik dacht dat het aan het recover programma kon liggen.
Communicatie verliep per E-mailen redelijk vlot
Die dvd's had ik toen binnen drie dagen in huis. Na de installatie daarvan was het probleem opgelost.

Verder, volgens mij heeft Firefox wel een menu hoor. Of bedoel jij iets anders? :)
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”