Newbie met een D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Polar-eX

Newbie met een D90

Bericht door Polar-eX » za apr 07 2012 11:51 pm

Hallo allemaal,

Nadat mijn vriendin een D3100 heeft gekocht, heeft het fotografie virus mij ook te pakken gekregen. Aangezien we samen een fotografie cursus volgen, heb ik toch maar besloten om zelf ook een camera aan te schaffen. Dat is de D90 geworden. Een hoop functies komen overeen met de D3100 dus het is vrij makkelijk om instellingen te vinden. Ik ben superrrblij met deze camera. De D7000 stond ernaast maar ik vond hem voor mijn huidige niveau gewoon te duur. Zoals ik veelal lees is de D90 nog een prima camera die mooie plaatjes kan schieten mits de eigenaar zich verdiept in de techniek etc. Dus...ik heb wel wat huiswerk te doen. Laat ik nu maar gelijk met een vraag in huis vallen.
De D90 heeft de autofocus motor in de body. Ik gebruik de standaard bijgeleverde nikon kitobjectief 18-105 VR. Dat houdt in dat ik nu een "dubbele" autofocus functie "ter beschikking" heb. Zoals ik nu ervaar gebruikt de D90 de AF motor van het objectief. Het bevreemd mij dat als ik de AF functie op het objectief op manueel zet en de AF functie op de body op AF, dat er dan geen AF plaatsvindt terwijl ik dacht dat dan de D90 de AF functie zou overnemen.
Hoe kan ik testen of de AF motor in de body ook werkt, zonder een non AF objectief, die ik (nog) niet heb, te plaatsen?

Ik ga slapen...met de camera onder mijn kussen :D

Groet, Boby

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Newbie met een D90

Bericht door Patrick » zo apr 08 2012 12:13 am

Je nieuwe vriendje kan scherpstellen via een elektrische aansluiting of via een schroef. Als de camera het elektrisch afkan doordat er een geschikt objectief op zit, dan wordt dat gebruikt. Dat is dus bij jou ook het geval.

De enige manier om te controleren of de schroef ook werkt is een niet-AFS objectief monteren dat wel geschikt is voor autofocus. Iets als een AF 50 f1.8D. Sowieso een mooi objectief om te hebben!

Je kan dat in een winkel een keer vragen, of ga een keer mee met een NCN of forumuitje. Dan is er vast wel iemand die zo'n soort objectief heeft.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Polar-eX

Bericht door Polar-eX » zo apr 08 2012 12:20 pm

Aha...bedankt voor de uitleg. De camera verkiest een objectief AF boven zijn eigen AF. (toch?)
Ik heb tevens gekeken naar het genoemde objectief en het type opgeschreven voor de toekomst. Vroegah was ik gelijk naar de winkel gerend en had van alles gekocht. Nu, oud en...ehh..."wijs", is het wellicht verstandiger om eerst de basis goed onder de knie te krijgen en te ervaren welke richting ik op wil. Daarna kan ik alsnog naar de winkel rennen.
Heb al gekeken naar de NCN. Zag oa dat er binnekort een uitstapje wordt gemaakt bij de Zaanse Schans. Laat ik op een steenworp afstand wonen van de Zaanse Schans dus een lidmaatschap komt er wel degelijk aan.

Groet, Boby

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 08 2012 12:57 pm

Verder dan een plek op de reservelijst zit er niet in ben ik bang. Maar er komen wel weer andere uitjes aan ook. En je kan er zelf ook heen. Door veel te proberen leer je ook veel. Kritisch naar je foto's blijven kijken dus! En tzt helpen we je wel je geld niet al te onverstandig uit te geven. :D

Een objectief is maar op een manier scherp te stellen. Of doet het niet automatisch. Meer smaken zijn er niet. De camera kiest dus wat dat betreft niets.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo apr 08 2012 4:41 pm

Polar-eX schreef:Aha...bedankt voor de uitleg. De camera verkiest een objectief AF boven zijn eigen AF. (toch?)
Bijna. Het objectief heeft een "identificatie-chip, die de eigenschappen ervan vertelt aan de camera. Die ziet daardoor dat er een SW AF-motor in zit en laat verder de interne scherpstelmotor uit staan. de "Silent Wave" motor in het objectief werkt namelijk sneller én is geluidsarmer dan de interne AF-motor in de camera. Bovendien hoef je dan als fotograaf niet altijd twee dingen te doen om de AF uit te zetten: één van de twee is voldoende (voor wél AF moeten ze natuurlijk wél alle twee aan staan)
Ik heb tevens gekeken naar het genoemde objectief en het type opgeschreven voor de toekomst. Vroegah was ik gelijk naar de winkel gerend en had van alles gekocht. Nu, oud en...ehh..."wijs", is het wellicht verstandiger om eerst de basis goed onder de knie te krijgen en te ervaren welke richting ik op wil. Daarna kan ik alsnog naar de winkel rennen.
(...)
Voordat je dan over een week :wink2: tóch naar de winkel rent zou ik eerst even nog wat op dit forum zoeken op (ik meen) "hotspot". Tot en met de D versie had de 50mm daar nog wat last van. De twee nieuwere G versies veel minder.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo apr 08 2012 5:18 pm

JAAP
je bedoeld deze neem ik aan.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28&t=33977" onclick="window.open(this.href);return false;

Voordat je dan over een week tóch naar de winkel rent zou ik eerst even nog wat op dit forum zoeken op (ik meen) "hotspot". Tot en met de D versie had de 50mm daar nog wat last van. De twee nieuwere G versies veel minder.

http://www.luminous-landscape.com/colum ... b-05.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie ook even mijn reaktie hier over tot nu toe krijg ik deze ghost verschijning niet te zien .
hou het nog steeds in de gaten.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo apr 08 2012 10:04 pm

Inderdaad...

Maar die hot spot is echt iets anders dan ghosting hoor.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Polar-eX

Bericht door Polar-eX » zo apr 08 2012 10:30 pm

Mijn mother in law, is zo lief geweest om mijn pas gekochte D90 mede te financieren. Zij is nu een soort aandeelhoudster waardoor ik het verkregen geld wel MOET investeren in camera gadgets om mijn passie te laten groeien...toch? :P
Alle gekke vogeltjes op een stok, vandaag veel gelezen in diverse boeken en internet. Ik zal nog wel even zoet zijn met de kitlens. Tot nu toe moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met de D90. Tot nu toe ervaar ik de theorie als een soort rocket sience maar ik vind het super interessant en ben blij dat ik buiten gamen om, eindelijk ook een buiten hobby heb gevonden. (wandelen is eindelijk leuk!!).

(By the way, nog bedankt voor de tips!)

Gr. B.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » zo apr 08 2012 10:39 pm

Polar-eX schreef:Aha...bedankt voor de uitleg. De camera verkiest een objectief AF boven zijn eigen AF. (toch?)
Zo werkt het niet helemaal. Als er een motor in het objectief zit, dan zit er geen aansluiting meer op het objectief om de motor van de body aan te kunnen sluiten.
De electronische contacten op objectief en camera wisselen de info uit en daardoor weet de camera dan ook dat hij de motor van het objectief moet gebruiken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Bastiaan

Bericht door Bastiaan » wo apr 11 2012 10:42 pm

Polar-eX schreef:Mijn mother in law, is zo lief geweest om mijn pas gekochte D90 mede te financieren. Zij is nu een soort aandeelhoudster waardoor ik het verkregen geld wel MOET investeren in camera gadgets om mijn passie te laten groeien...toch? :P
Alle gekke vogeltjes op een stok, vandaag veel gelezen in diverse boeken en internet. Ik zal nog wel even zoet zijn met de kitlens. Tot nu toe moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met de D90. Tot nu toe ervaar ik de theorie als een soort rocket sience maar ik vind het super interessant en ben blij dat ik buiten gamen om, eindelijk ook een buiten hobby heb gevonden. (wandelen is eindelijk leuk!!).

Gr. B.
Je bent heerlijk enthousiast, ik krijg er gelijk zin van om zelfs nu in het donker erop uit te gaan met mijn D90. Waar ook ik zeer tevreden over ben.

Veel plezier!

Polar-eX

Bericht door Polar-eX » do apr 12 2012 9:35 pm

Bastiaan schreef:
Polar-eX schreef:Mijn mother in law, is zo lief geweest om mijn pas gekochte D90 mede te financieren. Zij is nu een soort aandeelhoudster waardoor ik het verkregen geld wel MOET investeren in camera gadgets om mijn passie te laten groeien...toch? :P

Gr. B.
Je bent heerlijk enthousiast, ik krijg er gelijk zin van om zelfs nu in het donker erop uit te gaan met mijn D90. Waar ook ik zeer tevreden over ben.

Veel plezier!
Dank voor je compliment. Ik kan nu bijna niet wachten op het weekend om in de auto te springen richting de veluwe te scheuren. Maar owee...wat is het lastig om de denkbeeldige compositie ook daadwerkelijk om te zetten in een foto op de "M" stand. En jij hebt het over het donker, daar begin ik nog niet eens aan. Eerst maar eens mijn d90 onder de knie krijgen bij daglicht. Veel plezier met je donkere missies :wink:

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » do apr 12 2012 10:37 pm

waarom "M"?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 13 2012 12:16 am

Ik snap ook niet helemaal wat je verwacht van standje "M"...

Uiteindelijk kom je gewoon op een combinatie sluitertijd/diafragma/ISO uit waar je ook via andere instellingen op terecht had kunnen komen.

Het is wel een goede oefening om het met de hand te doen. Dat weer wel!

Polar-eX

Bericht door Polar-eX » za apr 14 2012 9:41 am

Patrick schreef:Ik snap ook niet helemaal wat je verwacht van standje "M"...

Uiteindelijk kom je gewoon op een combinatie sluitertijd/diafragma/ISO uit waar je ook via andere instellingen op terecht had kunnen komen.

Het is wel een goede oefening om het met de hand te doen. Dat weer wel!
Persoonlijk vind ik het een kick om een goede foto te maken waarbij ik alles handmatig heb ingesteld. Dat is de leercurve voor mij: om alle opties van de camera te leren benutten. Ik verwacht echt niet dat ik betere foto's maak met "M". Ben nu bezig met stilleven opdrachten en dat zijn prima opdrachten om alle tijd te nemen en veel te leren. Pittig maar erg leuk om te doen!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za apr 14 2012 11:39 am

Polar-eX schreef: Dat is de leercurve voor mij: om alle opties van de camera te leren benutten. Ik verwacht echt niet dat ik betere foto's maak met "M".
Strikt genomen benut je juist NIET alle opties van je camera... :lol: :lol: :lol:

Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor. En ik zou het ook wel allemaal met de hand kunnen. Ik kies er alleen zelf wel voor, als de omstandigheden het toelaten, om de camera een beetje van het denkwerk te laten doen.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”