Of je snapt het niet, of je wilt er niets van weten?
Met AF op S(ingle)-scherpstelmethode of blokkeren via dat AE-AF knopje heb je juist helemaal geen last van pendelen op een stukje huid, want dan is de AF namelijk verijdeld, vastgezet bij die eerste scherpstelactie (met 1 scherpstelpunt in het midden van het beeld) voordat je een compositie verandert.Léon Obers schreef: ......heeft dat uitzetten van de AF natuurlijk verder hetzelfde effect als dat je de AF "locked" via de ontspanknop met de S(ingle)-scherpstelmethode of via dat AE-AF knopje..
Maar dat is nu net kennelijk het probleem van Jettiny dat die methode bij zijn voorbeeld van een extreme compositie (kikkerperspectief) geen goed resultaat oplevert. Ook niet de methode van een juiste compositie, en dan het scherpstelpunt kiezen wat in je zoeker overeenkomt met de plaats van de ogen.
@Jettiny
Sterk overdreven met de eerste methode van scherpstellen en daarna compositie bepalen, indien de verdraaiing van de camera relatief groot is, maakt het eenmaal vastgezette scherpstelpunt sterk overdreven een boog-beweging. Terwijl een scherpstelvlak normaal gesproken "plat'" is, en op een ander punt in je compositie kan zitten dan na her-kadrering door die boog-beweging.
Andere oorzaken van een verschil kunnen liggen in beeldveldwelving van een lens, afhankelijk van het ontwerp van een lens.
Dan loopt het scherptevlak in een gebogen vlak. Het scherpstelpunt meer naar de rand van het beeld kan dan op een andere afstand zitten dan in het centrum.
Feitelijk de methode van eerst compositie bepalen, en dan het juiste scherpstelpunt kiezen, zou theoretisch gezien het meest nauwkeurig zijn. Ware het niet dat de buitenste delen van een foto de beeldkwaliteit van een lens dikwijls geplaagd wordt door een mate van chromatische aberratie en astigmatisme wat een correcte of nauwkeurige scherpstelling daarmee in de weg staan.
LiveView lijkt dan de enig correcte werkwijze.