Fotograferen van Schotse Hooglanders

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
hillie1965
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Fotograferen van Schotse Hooglanders

Bericht door hillie1965 » di apr 10 2012 2:28 pm

Ik ben een beetje gefasineerd door deze beesten. Afgelopen zondagmorgen heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en ben door de stroomafscheiding geklommen (er stonden er maar een stuk of tien).
Op de terugweg nog even een stroomstootje gehad, maar dat even terzijde. Ik vond het wel beangstigend om zo dichtbij te komen en kon daardoor niet ontspannen te werk gaan. Veel te snel een paar foto's gemaakt.
Ik weet namelijk niet of die beesten jou nou wel of niet kwaad willen doen. Ik stond denk ik op een meter of 15, maar scheet bijna in mijn broek van de spanning.

In een vorige draadje van mij over Neutraal, Standaard en Levendig zei Jettiny het volgende: Je hebt ze behoorlijk dicht kunnen benaderen. Deze knuffelkoeien (schotse hooglanders) leven ook bij mij in de buurt,
en moet je er minimaal 25 meter vandaan blijven wordt geadviseerd.

Iefie reageerde hierop en zei:@ jetiny: weet niet wie dat geadviseerd heeft dat je niet dichtbij moet komen, maar hier in spijkenisse loop je er op nog geen meter langs en doen ze helemaal niks.
Of ze bewegen hun kop ff naar je toe en ja dan zijn het hele grote horens.

Dus mijn vraag aan jullie is: wie heeft er meer ervaring met het fotograferen van deze Schotse hooglanders en de afstand t.o.v. deze beesten?
Zodat ik voor een volgende keer weet wat ik kan doen of moet laten, vooral als er een honderdtal in een weiland lopen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door hillie1965 op di apr 10 2012 3:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Fotograferen van Schotse Hooglanders

Bericht door Arthur Mol » di apr 10 2012 2:39 pm

Ben je een Thrillseeker: ga ze dan daadwerkelijk knuffelen.
Ben je over-voorzichtig: blijf thuis.

Met andere woorden, het zijn beesten met een onvoorspelbaar gedrag en niemand weet van te voren wat ze denken of gaan doen. Die hoorns heb je gezien, ik zou daar op respectabele afstand vandaan blijven, hij/zij zal maar ineens jeuk op z'n rug hebben of zoiets..

Onderstaand plaatje is puur ter illustratie.. :D

Afbeelding
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » di apr 10 2012 2:47 pm

Het terrein waar deze beestjes staan, staan waarschuwingsborden waarop vermeld staat niet dichter dan 25 meter benaderen.
Als je langzaam beweegd dan zal het korter kunnen dan 25 meter, maar ik ben voorzichtig en respecteer de waarschuwing.
Let op !!! vooral als ze kalfjes hebben, kan de agressie van deze dieren toenemen !!!
Leen of huur dan liever een grote lens, dan dat je aangevallen wordt, de verzekering zal ook de handen terugtrekken lijkt mij.
Geen bangmakerij van mij, maar het is de realiteit.

vrgr
Tiny

hillie1965
Forumlid
Forumlid

Bericht door hillie1965 » di apr 10 2012 3:34 pm

Arthur Mol schreef:Ben je een Thrillseeker: ga ze dan daadwerkelijk knuffelen.
Ben je over-voorzichtig: blijf thuis.
Nee, thuis blijven wil ik absoluut niet. Ik ben gewoon voorzichtig en wil alleen maar mooie foto's kunnen maken van deze prachtige robuuste dieren, met name van hun hoofd met de horens.
Dus zo dicht mogelijk in de buurt, als dat natuurlijk kan.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » di apr 10 2012 3:39 pm

Huur een beste tele-lens (300 F4 bijvoorbeeld of meer, neem statiefje mee), of lok ze met "voer" naar het hek toe (papier geritsel wil wel eens helpen, voederen is verboden)

In alle andere gevallen, trek je hard-ren-kleren aan.. Het is in ieder geval de moeite waard, want het zijn prachtige dieren.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » di apr 10 2012 5:47 pm

Op de Veluwe kom je deze beesten in het wild tegen. Ik heb nog nooit enige teken van belangstelling voor de mens, laat staan agressie, bij ze mogen ontwaren.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Kiekendief

Bericht door Kiekendief » di apr 10 2012 6:29 pm

Bij een recreatieplas in Leidschendam staan ze ook. Ik weet niet of dat nog zo is maar een paar jaar geleden stond er nog geen waarschuwingsbord en het wandelpad liep door het gebied. Ik heb ooit eens in de krant gelezen dat iemand was aangevallen ofzo toen er een kalf was maar ik weet niet wat die persoon daarvoor gedaan had. Ik heb nooit enige interesse bemerkt zelfs niet als ik ze aanraakte. Daar waren geen kleintjes bij trouwens.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » di apr 10 2012 7:28 pm

jettiny schreef:Het terrein waar deze beestjes staan, staan waarschuwingsborden waarop vermeld staat niet dichter dan 25 meter benaderen.
Als je langzaam beweegt dan zal het korter kunnen dan 25 meter, maar ik ben voorzichtig en respecteer de waarschuwing.
Let op !!! vooral als ze kalfjes hebben, kan de agressie van deze dieren toenemen !!!
Leen of huur dan liever een grote lens, dan dat je aangevallen wordt, de verzekering zal ook de handen terugtrekken lijkt mij.
Geen bangmakerij van mij, maar het is de realiteit.

vrgr
Tiny
+1
Ik meende ook dat het iets te doen had met aansprakelijkheid o.i.d. en nam die borden niet helemaal serieus.
Een "tikkie" dichterbij moest toch kunnen, mooi portretje maken.
Vier meter afstand bleek toch wel de grens van het toelaatbare te zijn van deze rooie.
Tjezus wat is zo'n lomp beest vlug.
Ik blij dat ik alleen een coolpixje vast had.
Na een sprintje van 50 meter stond hij mij behoorlijk uit te lachen.
"Even dat eigenwijze stukje mens op zijn plaats zetten....."
Ik kreeg niet de indruk dat het agressie was, hij zette (gelukkig) zijn "aanval" niet door.
Je kunt het beste wat respect voor die dromerige rode haarballen opbrengen.
Zo houden ze je wel nederig. :lol:
en minder slim is ook waar

Muddy
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Muddy » di apr 10 2012 8:02 pm

hoi,

Het zijn idd (de meeste) erg rustige koeien. Kijk uit als ze kalveren hebben en probeer buiten langs te lopen en niet door een groep heen. En als ze echt kwaad willen, een koe is altijd sneller. Nou mag ik ze vaak van dicht bij bekijken en natuurlijk fotograferen :wink: ( we hebben er zelf twee, hopelijk binnenkort twee kalfjes erbij) Als je een keer in de buurt bent.......
groet Monique.

xNicole

Bericht door xNicole » zo apr 15 2012 7:24 pm

Over het algemeen zijn ze erg kalm, en reageren nauwelijks zolang je rustig blijft en geen drukke bewegingen maakt, ik heb er zelfs een paar keer een kunnen aaien.

Toch altijd goed de dieren in de gaten houden, je ziet vanzelf wanneer ze het niet prettig vinden en dan kun je maar beter van ze weglopen.
(Vooral opletten als ze kalveren hebben, maar dat spreekt voor zich lijkt me)

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo apr 15 2012 9:19 pm

Hoi Hillie,

In het Katliker skar lopen ze ook los rond en zijn gemakkelijk te benaderen als je heel dicht bij komt vinden ze dat niet prettig en lopen ze weg. Ze zijn niet gevaarlijker als een gewone koe en ook daar gebeuren wel eens ongelukken mee.
Het is natuurlijk altijd verstandig om buiten bereik van die horens te blijven.

Afbeelding

28mm op FF, afstand +/- twee meter.

groeten Jan

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » zo apr 15 2012 9:45 pm

Wij komen regelmatig in Schotland en Wales en daar kom je ze regelmatig "loslopend" tegen. In Wales en Schotland heb je veel afgebakende gebieden met een wildrooster waar je ze gewoon tegen kunt komen. Het zijn vriendelijke dieren en zolang je geen rare dingen doet zullen ze je ook gewoon laten gaan.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”