wiebeterpstra schreef:Vraagje voor TS, en overige 17-55 eigenaren, die niet over willen stappen later naar FX.
ik heb nu een 35mm 1.8 en een 85mm 1.8, en daarvoor nog een 11-16 tokina.
mijn vraag is, of je de 35mm nog gebruikt, of dat je deze stiekem te vaak thuis laat, of onnodig met je meedraagt.
ik moet toegeven dat primes tegek zijn. maar bij sommige momenten wel imo vervelend met wisselen, ivm tijdnood bij bepaalde acties/spontaniteiten.
Ik gebruik de 17-55 f/2.8 meestal in 'onbekende' situaties, situaties waarin ik flexibel/snel moet werken of wanneer ik niet kan wisselen (bij slechte weersomstandigheden) of weinig werkruimte heb.
Denk bijvoorbeeld aan evenementen waarbij je niet weet hoe het licht zal zijn of wat je onderwerpen gaan doen, zeg maar in onbekende of onvoorspelbare situaties. Dan geeft het zoombereik in combinatie met redelijk veel lichtsterkte je heel veel flexibiliteit. Maar ja als de lichtsituatie echt slecht is, is de 35mm natuurlijk wel een stop lichtsterker. De 35mm heeft me meer dan eens 'gered' als ik het qua licht (en zonder mogelijkheid om te flitsen of vanaf statief te werken) net niet haalde met de 17-55. Als ik dus nog een gaatje over heb gaat de 35mm altijd mee in de tas (of in een jaszak als het echt moet).
Dan enkele voorbeelden van situaties waarin ik de 35mm vaak gebruik:
- Kerken en musea waar niet geflitst mag worden of met statief mag worden gewerkt; Vaak geeft de 35mm me dan toch net genoeg om fatsoenlijke foto's te maken. In andere situaties met slecht licht heb ik hem meestal ook bij.
- In studio-situaties doet hij het ook heel aardig.
- Indien ik al precies weet wat ik moet verwachten en ik heb gelegenheid tot wisselen, werk ik veelal met primes; Dan neem ik vaak de 35, 50 en 105mm mee en blijven de zooms thuis.
Verder is het een heerlijk licht allround objectief. Wat ik dus ook regelmatig doe als ik bijv. met de familie op stap ga of niet echt een 'fotografisch' doel heb, is de grip onder mijn camera uithalen, alleen de 35mm f/1.8 mee en vaak ook een ministatiefje van Manfrotto wat in mijn jaszak past. Heerlijk als je bijvoorbeeld door een stad 'dwaalt'. Er is dan altijd wel iets te fotograferen en ik pas me dan dus een beetje aan aan de mogelijkheden in die situatie met dat objectief.
Kwestie van inschatten en keuzes maken dus.