Nikon FE of FM2

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Pruimpit

Nikon FE of FM2

Bericht door Pruimpit » di jul 31 2007 11:46 am

Hallo Allemaal,

Uit curiositeit ben ik van plan een echte ouderwetse manuele Nikon SLR camera aan te schaffen. Eigenlijk was mijn oog op een FM2 gevallen. Het mag ook weer niet heel veel kosten, dus de FM3A valt af. Maar nu kan ik voor 60 euro een fraai exemplaar een Nikon FE met winder krijgen.
Nadeel van deze camera vind ik dat de sluitertijd electronisch geregeld wordt. Dat er meer electronica zit en de camera daardoor minder duurzaam wordt :?: Of valt dit laatste mee? Het moet in elk geval voor het gevoel een robuuste camera worden. Wat zouden jullie doen
:?: Welke camera is meer een klassieker :?: En wat is eigenlijk het verschil tussen de FM en de FM2 :?:

Ik weet niet wat te doen

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jul 31 2007 12:08 pm

Hoi Pruimpit,

dit is een interessante link voor meer info

http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... nfmseries/

Groet

Skippy

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jul 31 2007 12:19 pm

Ik heb even het boek van Peter Braczko opgeslagen:

De FM2 kwam uit in maart 1982. Deze is geheel mechanisch, en dus niet batterij-afhankelijk. De enige batterij die er in zit is voor de belichtingsmeter. Als die batterij leeg is blijft de camera het gewoon doen. Je zult alleen de belichting anders moeten regelen: schatten of een losse meter bij je hebben.

De FE kwam uit in april 1978. Heeft inderdaad een automatische sluiter, werkt dus met diafragma-voorkeuze, en is batterij-afhankelijk. Dat wil zeggen dat als je batterij leeg is, je camera dood is, afgezien van één mechanische sluitertijd van 1/90.
Aan de andere kant kun je de FE ook goed op M gebruiken - dus net als een FM of FM2.

Het verschil tussen de FM en de FM2 is dat in de FM2 een snellere sluiter zit: snelste tijd 1/4000 i.p.v. 1/1000, en flitssynchronisatie van 1/200 (per maart '84 zelfs 1/250) i.p.v. 1/125. Vanaf oktober '89 werd in de FM2 de sluiter van de F-801 gemonteerd: aluminium lamellen i.p.v. titanium. Andere verbeteringen t.o.v. de FM zijn een verbeterde spiegelophanging en een grotere sluitertijdenring.

Over de betrouwbaarheid van de electronische onderdelen van de FE durf ik geen uitspraak te doen, behoudens dat het natuurlijk wel de oude Nikon-kwaliteit is. Als ik naar mijn F90 kijk, gekocht in 1993, dan mankeert daar nog niet "dat" aan. En daar zit heel wat meer electronica in. En volgens mij is de FE een heel rubuuste camera. Metaal, geen kunststof. Zeg maar de oude F2- en Nikkormat-kwaliteit.
Kijk wel of de motordrive het goed doet. Ik weet niet of daar metalen of kunststof tandwieltjes in zitten. Daar heeft ook Nikon leergeld mee moeten betalen...

Voor 60 Euro is het misschien te proberen. Zelfs zonder drive heb je dan een mooie camera.

Succes, groet, E.M. de Klerk

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di jul 31 2007 12:28 pm

Hoi Pruimpit,

Ik ben de trotse eigenaar van een FE uit 1980. Toestel werkt nog perfect! Het enige waarop je bij aanschaf moet letten is of de strips die de klap van de spiegel opvangen en de afdichting van het toestel min of meer verzorgen, nog in goede staat verkeren. Verder is het inderdaad de echte Nikon-kwaliteit, je kunt er een spijker mee in de muur slaan. Vele van deze toestellen zijn in zware omstandigheden gebruikt, herinner me eens een foto van een FE gezien te hebben die naar het leek half uit elkaar hing, maar waarmee nog prima foto's gemaakt konden worden.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jul 31 2007 12:34 pm

Je bent er natuurlijk niet met een van deze twee bodies.
Voor de verzamelaar zijn er meerdere motordrives, meerdere afstandsbedieningen, meerdere achterwanden, etc
En dan staan er in de Catalogus ook nog eens 11 verschillende FM-2's.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » di jul 31 2007 5:02 pm

Een Nikkormat FT2, en dan met name een zwarte.... da's pas mooi...
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

GdP

Bericht door GdP » di jul 31 2007 7:51 pm

Ed Post schreef:Een Nikkormat FT2, en dan met name een zwarte.... da's pas mooi...
Geef mij toch maar een zwarte Nikkormat FTN!

Gerrit :)

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » di jul 31 2007 8:11 pm

GdP schreef:
Ed Post schreef:Een Nikkormat FT2, en dan met name een zwarte.... da's pas mooi...

Als verzamelobject helemaal mee eens Gerrit, maar ik bedoelde eigenlijk de FT-3 (te gehaast, tikfoutje... :oops: ) waar je ook AI-objectieven op kunt zetten.
Lekker af en toe gebruiken...
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

GdP

Bericht door GdP » di jul 31 2007 8:15 pm

Ed Post schreef:
GdP schreef:

Als verzamelobject helemaal mee eens Gerrit, maar ik bedoelde eigenlijk de FT-3 (te gehaast, tikfoutje... :oops: ) waar je ook AI-objectieven op kunt zetten.
Lekker af en toe gebruiken...
Die FT3 die heb ik ook. Maar helaas niet in het zwart. :(

Voor de AI-objectieven gebruik ik toch liever mijn Nikon EL2.

Gerrit

Gerrit

evertfoto

Bericht door evertfoto » di jul 31 2007 10:16 pm

Zonder twijfel zou ik kiezen voor de FM2.

nikonvos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door nikonvos » di jul 31 2007 11:38 pm

De FT3 heb ik ook nog. Superding! Totdat de foto's een bepaalde zweem meekregen die niet helemaal mijn favourite kleur is. Daarna de afdichting laten vernieuwen. Heb 'm trouwens nog niet uitgeprobeerd want te druk met de D80.
D80

Frans
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Frans » wo aug 01 2007 7:46 pm

Ik zou ook gaan voor de FM2, maar ik denk dat die wat meer zal gaan kosten dan 60,- Een andere optie is dan de FM als je de snellere sluitertijden van de FM2 niet nodig hebt.
Ik heb zowel de FM, FM2 als de FE. De FE is zonder meer een mooie camera, maar bij mijn exemplaar blijft de sluiter af en toe hangen en zijn meestal 1 of 2 foto's per rolletje onderbelicht, reparatie is te duur en heb ik er niet meer voor over.
Dus ik heb toch mijn twijfels over de kwaliteit van de electronische sluiter van deze camera.
Als je hem toch koopt ( 60,- incl winder is absoluut niet veel ) test hem dan, en kijk of de afdichtingen, zoals Cees hierboven al aan heeft gegeven, nog goed zijn.
Je kunt dit gemakkelijk controleren door met je vinger over het schuimrubber ( b.v. de spiegeldemping ) te wrijven. Als die zwart afgeeft, is de spiegeldemping aan vervanging toe.
Het zelfde kun je doen bij de achterwand, door met je vinger over de scherpe rand van de geopende achterwand te wrijven. Geeft die zwart af, dan is ook deze afdichting aan vervanging toe.

Trouwens welke motordrive zit er onder, de MD11, MD12 of een vreemdmerk ??

Succes met je keuze !

Groeten Frans

GdP

Bericht door GdP » wo aug 01 2007 7:57 pm

Frans schreef:Ik zou ook gaan voor de FM2, maar ik denk dat die wat meer zal gaan kosten dan 60,- Een andere optie is dan de FM als je de snellere sluitertijden van de FM2 niet nodig hebt.
Ik heb zowel de FM, FM2 als de FE. De FE is zonder meer een mooie camera, maar bij mijn exemplaar blijft de sluiter af en toe hangen en zijn meestal 1 of 2 foto's per rolletje onderbelicht, reparatie is te duur en heb ik er niet meer voor over.
Dus ik heb toch mijn twijfels over de kwaliteit van de electronische sluiter van deze camera.
Als je hem toch koopt ( 60,- incl winder is absoluut niet veel ) test hem dan, en kijk of de afdichtingen, zoals Cees hierboven al aan heeft gegeven, nog goed zijn.
Je kunt dit gemakkelijk controleren door met je vinger over het schuimrubber ( b.v. de spiegeldemping ) te wrijven. Als die zwart afgeeft, is de spiegeldemping aan vervanging toe.
Het zelfde kun je doen bij de achterwand, door met je vinger over de scherpe rand van de geopende achterwand te wrijven. Geeft die zwart af, dan is ook deze afdichting aan vervanging toe.

Trouwens welke motordrive zit er onder, de MD11, MD12 of een vreemdmerk ??

Succes met je keuze !

Groeten Frans
Ik heb een FE en een FE2. Beiden doen het niet meer.
Bij FE blijft ook de spiegel hangen, en bij de FE2 blokkeerd de hele boel.
Deze camera's hebben niet de kwaliteit van de Nikkormats.
Je kan volgens mij beter op zoek gaan naar een Nikon F3. En is dat te duur, dan is een Nikon EL2 een goede keuze. Of Nikkormat FT3 en de F2A.

Gerrit

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » wo aug 01 2007 8:07 pm

Zag ik het goed, op jacht naar een F2 Gerrit??? :wink:

GdP

Bericht door GdP » wo aug 01 2007 8:48 pm

Ed Post schreef:Zag ik het goed, op jacht naar een F2 Gerrit??? :wink:
Een F2 heb ik al. :)

Afbeelding

Maar geen F2A. :(

Gerrit

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”