Frans schreef:Ik zou ook gaan voor de FM2, maar ik denk dat die wat meer zal gaan kosten dan 60,- Een andere optie is dan de FM als je de snellere sluitertijden van de FM2 niet nodig hebt.
Ik heb zowel de FM, FM2 als de FE. De FE is zonder meer een mooie camera, maar bij mijn exemplaar blijft de sluiter af en toe hangen en zijn meestal 1 of 2 foto's per rolletje onderbelicht, reparatie is te duur en heb ik er niet meer voor over.
Dus ik heb toch mijn twijfels over de kwaliteit van de electronische sluiter van deze camera.
Als je hem toch koopt ( 60,- incl winder is absoluut niet veel ) test hem dan, en kijk of de afdichtingen, zoals Cees hierboven al aan heeft gegeven, nog goed zijn.
Je kunt dit gemakkelijk controleren door met je vinger over het schuimrubber ( b.v. de spiegeldemping ) te wrijven. Als die zwart afgeeft, is de spiegeldemping aan vervanging toe.
Het zelfde kun je doen bij de achterwand, door met je vinger over de scherpe rand van de geopende achterwand te wrijven. Geeft die zwart af, dan is ook deze afdichting aan vervanging toe.
Trouwens welke motordrive zit er onder, de MD11, MD12 of een vreemdmerk ??
Succes met je keuze !
Groeten Frans
Ik heb een FE en een FE2. Beiden doen het niet meer.
Bij FE blijft ook de spiegel hangen, en bij de FE2 blokkeerd de hele boel.
Deze camera's hebben niet de kwaliteit van de Nikkormats.
Je kan volgens mij beter op zoek gaan naar een Nikon F3. En is dat te duur, dan is een Nikon EL2 een goede keuze. Of Nikkormat FT3 en de F2A.
Gerrit