Zoomen met je voeten

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
george013

Re: Zoomen met je voeten

Bericht door george013 » do apr 19 2012 8:25 pm

Jur schreef:
george013 schreef:Nog steeds blijf ik met de vraag wat perspectief in de fotografie is. Met tekenen is het spelen met een verdwijnpunt. Staan je beginpunten ver uit elkaar dan suggereer je meer als dat je beginpunten dicht bij elkaar staan. Maar zoiets doe ik ook met zoomen.
Kleine brandpunt=grote basis, lang brandpunt=kleine basis.
Klein brandpunt grote verschillen in grootte op het beeld van gelijke objecten, lang brandpunt een meer gelijke grootte van die objecten ondanks de afstand.
TS is niet de enige die zich dit afvraagt.
George
Met zoomen verandert er helemaal niets aan de positie van de verdwijnpunten: het perspectief blijft ongewijzigd. "Klein brandpunt=grote basis, lang brandpunt=kleine basis" is onjuist met betrekking tot perspectief.
KLIK HIER voor een aardige illustratie.
Perspectieflijnen/verdwijnpunten zijn methodes om op het platte vlak diepte te suggereren. Ze komen uit de teken- en schilderswereld. Platte vlak verwerkingen.
In de fotowereld heb je ook andere suggesties om dat te verwezelijken. Als ik vanaf dezelfde afstand een foto maak met andere brandpuntsafstanden ervaar ik een heel andere diepte beleving. Dat is perspectief ook.
Op de lagere of middelbare school heb ik tekeningen moeten maken met perspectief. Een laantje met bomen die vanaf onder aan het blad naar het verdwijnpunt liepen. Laat dat verdwijnpunt nu vast staan en speel met je beginpunt. Ik ervaar een heel ander diepte als het begin smal is of dat het breed is.
Ik kijk met mijn blauwe kijkertjes naar de horizon. Komt overeen met een 50mm lens FF. Waarom zou dit ervaren perspectief niet veranderen als mijn kijkertjes overeenkomen met 100mm of 25 mm.
George

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » do apr 19 2012 8:41 pm

Foto's worden extra interessant door het gebruik van perspectief. Perspectief is de weergave van diepte in een foto of schilderij. Vooral bij architectuurfotografie kan een foto leven ingeblazen worden door een ongebruikelijk standpunt in te nemen, waardoor er een mooi lijnenspel ontstaat. Onderwerpen die zich goed lenen voor perspectieffoto's zijn bijvoorbeeld wolkenkrabbers, spoorlijnen, smalle straten, bruggen, kanalen en hekwerken. Maak handig gebruik van perspectief door diagonale lijnen terug te laten komen in de foto. Neem een positie in, waarbij de belangrijkste lijnen in de foto diagonaal lopen; vanuit de ene hoek van het kader richting de tegenoverliggende hoek. Het is ook mooi om te werken met het verdwijnpunt. Het verdwijnpunt is het punt waarop twee lijnen in perspectief samenvallen. Wanneer je bijvoorbeeld midden op een lange weg zou staan, zouden de lijnen die worden gevormd door de zijkanten van de weg, bij de horizon samensmelten. Dit is het verdwijnpunt. Het is meestal niet eenvoudig om het verdwijnpunt weer te geven in een foto. De lijnen die je fotografeert moeten vrij lang zijn en er mogen geen gebouwen of bomen in de weg staan. Ook is het vaak nodig om een onhandige (of zelfs gevaarlijke) positie in te nemen als fotograaf. Maar wie goed rondkijkt, vindt vast wel mooie verdwijnpunten die veilig gefotografeerd kunnen worden, denk aan een rechtlopend kanaal vanaf een boot. Perspectieffoto's worden vaak extra interessant wanneer de fotograaf een lage positie inneemt. Probeer eens uit wat je eigen standpunt doet met een foto door bijvoorbeeld een lange rechte bakstenen muur te fotograferen terwijl je strak tegen de muur staat.

l
Lijnenperspectief ook een vorm van perspectief is.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

george013

Bericht door george013 » do apr 19 2012 9:30 pm

Bert
Ik denk niet dat we op dezelfde lijn zitten.
George

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » vr apr 20 2012 4:26 am

George
Zo als jii het formuleerd zo heb ik het ook geleerd.
Denk dat iedereen zijn eigen mening er over heeft dat mag natuurlijk.
Blijft denk ik een dicussie punt. :wink2:
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

george013

Bericht door george013 » vr apr 20 2012 8:30 am

Het hele verhaal draait nu om lijnperspektief. Kan ik een uitsnede maken uit een foto die gelijk is aan een andere foto, dan zou er geen sprake zijn van een ander perspektief. Puur gebaseerd op lijnperspektief. Perspektief is wat meer als lijnperspectief. Het is een verzameling vertoningen/standpunten die een derde dimensie suggereren.

Afbeelding

Afbeelding

[img]https://lh3.gAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb geprobeerd in bovenstaande foto's uitsnedes te halen die een ander foto zou moeten bedekken, daar zijn ze niet voor geschikt, ook buiten de aanwezigheid van bewegende objecten.

George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr apr 20 2012 8:37 am

a vgastel schreef: http://www.digitalefotografietips.nl/ap ... fantastic/" onclick="window.open(this.href);return false; :wink2:
Onder aan het bericht.
http://www.magnek.nl/blog/de-50-mm-lens ... em-hebben/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook bijna onderaan
http://focusmedia.nl/nieuws/pancake-lenzen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ongeveer halver wege vd pagina
Natuurlijk is het niet allemaal goud wat er blinkt.
Overal staat "zoomen met je voeten" of het woord "zoomen" bewust tussen aanhalingstekens.
Bij de eerste link niet helemaal onderaan, maar wel twee keer in het artikel zelf.
Zoomen wordt hier slechts in overdrachtelijke betekenis bedoeld, niet letterlijk. Het is maar een gezegde.

Als men spreekt over het perspectief ten aanzien van de optica (lenzen), bedoelt men dat volgens die wiskundige (meetkundige) benadering zoals op het "bierviltje" van Jur aangegeven: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 96#p523296" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat in overdrachtelijke zin "perspectief" wordt bedoeld, is afhankelijk van de context waar je het over hebt bij foto's. Bijv. de kleur blauw lijkt te wijken tegenover rood, wat naar voren komt.

Ga de overdrachtelijke betekenis en meetkundige betekenis niet door elkaar halen, want dan wordt het een ratje toe wat er bedoeld wordt.
Het is dus maar net vanuit welk perspectief je het een en ander bekijkt. :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 20 2012 8:53 am

george013 schreef: Ik heb geprobeerd in bovenstaande foto's uitsnedes te halen die een ander foto zou moeten bedekken, daar zijn ze niet voor geschikt, ook buiten de aanwezigheid van bewegende objecten.
Neem een leeg ouderwets diaraampje, en kijk er doorheen met het diaraampje dichtbij je oog. Als je het verder weg van je oog houdt wordt er meer van het beeld af gekaderd, maar wat je nog wel ziet is niet anders als het gedeelte bij het diaraampje dicht bij je oog. Dat is vergelijkbaar met "zoomen".

Dat het beeld gevoelsmatig een hele andere impact heeft, OK dat kan.
Fotografeer een lege kamer en zie wat de impact is als je met dezelfde lens, hetzelfde standpunt, camera niet gekanteld er ineens een mooie naakte vrouw bijhaalt en die fotografeert. Gevoelsmatig een heel andere impact. Vanuit dat perspectief bekeken mogen ze van mij elke dag langskomen, die mooie naakte vrouwen. :lol:

Hier enkele regeltjes ten aanzien van de optica: "De 10 misverstanden" - "Misconceptions in photographic optics".
Ten aanzien van perspectief lees punt 4 (de andere zijn ook de moeite waard).
http://toothwalker.org/optics/misconceptions.html" onclick="window.open(this.href);return false;

george013

Bericht door george013 » vr apr 20 2012 9:55 am

Fotografeer een lege kamer en zie wat de impact is als je met dezelfde lens, hetzelfde standpunt, camera niet gekanteld er ineens een mooie naakte vrouw bijhaalt en die fotografeert.
Dan laat ik de camera de camera.

Perspectief in het platte vlak is suggestie, een vorm van belazerij. De lijnperspektief is een van de verklaringen hoe die belazerij werkt. Het is een stukje gereedschap uit de tekenwereld die nu als verklaring wordt gebruikt.in de fotowereld.
Dat voorbeeld met dat diaraampje is nu waar ik tegen aan hik. Dat diaraampje staat op armlengte en het platte vlak zal best een mooie uitsnede zijn. Ik kijk en fotografeer echter met een projectie of op mijn netvlies of op mijn sensor welke een armlengte van dat raampje af ligt. De beeldhoek verandert op dat moment en mijn dieptebeleving. Dat laatste , dat is perspectief.

Via de link van Jur kwam ik ook het volgende tegen.
http://www.kunstacademiehaarlem.nl/perspectief-1.htm

George

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » vr apr 20 2012 10:04 am

LEON
Bedankt voor de extra info had mijn boeken kast al op zijn kop staan had een vermoeden dat ik de zaak door elkaar ging gooien.
George
leuke foto hier heb ik leuke herinneringen liggen.
Bedankt jii ook voor je info.
interesante link van jur.

ps zoomen met je voeten zal altijd blijven in de volksmond. :wink2:
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr apr 20 2012 10:07 am

george013 schreef: Dat voorbeeld met dat diaraampje is nu waar ik tegen aan hik. Dat diaraampje staat op armlengte en het platte vlak zal best een mooie uitsnede zijn. Ik kijk en fotografeer echter met een projectie of op mijn netvlies of op mijn sensor welke een armlengte van dat raampje af ligt. De beeldhoek verandert op dat moment en mijn dieptebeleving. Dat laatste , dat is perspectief.
In meetkundige zin kun je perspectief beter beschrijven als "de onderlinge verhoudingen tussen voorwerpen, die zich op verschillende afstanden tot de waarnemer bevinden". In de foto's van George wordt duidelijk gedemonstreerd dat de onderlinge verhoudingen van de gebouwen in het centrum van de beelden gelijk blijven.

Nagekomen opmerking
Al hou je het diaraampje op armlengte, de projectie van het beeld binnen dat raampje vind toch echt plaats op je netvlies hoor!
Laatst gewijzigd door Jur op vr apr 20 2012 3:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

george013

Bericht door george013 » vr apr 20 2012 11:20 am

Ik weet niet welke gebouwen je bedoelt. De gebouwen in het centrum zijn gebouwen waar je tegenaan kijkt. Parallel aan de sensor zeg maar. Maar de huizen in de straat veranderen wel. Van sterk aflopend naar achteren in de eerste foto tot vrij vlak in de laatste foto.
George

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr apr 20 2012 11:45 am

george013 schreef:Ik weet niet welke gebouwen je bedoelt. De gebouwen in het centrum zijn gebouwen waar je tegenaan kijkt. Parallel aan de sensor zeg maar. Maar de huizen in de straat veranderen wel. Van sterk aflopend naar achteren in de eerste foto tot vrij vlak in de laatste foto.
George
Je vergist je echt George! Waarnaar jij refereert is het verloop van het lijnperspectief naar het vluchtpunt, dat in de eerste foto's opvallender is dan in de laatsten. De onderlinge verhoudingen van de gebouwen in het centrum blijven in alle foto's volstrekt gelijk. Dat geldt niet alleen voor de gebouwen waar je tegenaan kijkt, maar ook voor de huizen in de straat.
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 20 2012 12:12 pm

Ter illustratie George, de 2e groothoekopname van boven van je opgeblazen en in de uitkadering geknipt zoals je onderste (6e) opname.
Door het flink opblazen is het natuurlijk allemaal niet meer scherp, maar ik hoop dat toch duidelijk te zien is dat het om precies dezelfde verhoudingen gaat.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr apr 20 2012 12:19 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr apr 20 2012 12:13 pm

Nog even een voorbeeldje

Oorspronkelijke foto
Afbeelding

Crop van bovenstaande foto, maar sterk ingezoomd zou je dezelfde foto krijgen.
Andersom: ongeacht de beschikbare objectieven, zou deze foto nooit vanaf een ander standpunt gemaakt hebben kunnen worden.
Afbeelding
Jur

george013

Bericht door george013 » vr apr 20 2012 12:55 pm

Jur schreef:
george013 schreef:Ik weet niet welke gebouwen je bedoelt. De gebouwen in het centrum zijn gebouwen waar je tegenaan kijkt. Parallel aan de sensor zeg maar. Maar de huizen in de straat veranderen wel. Van sterk aflopend naar achteren in de eerste foto tot vrij vlak in de laatste foto.
George
Je vergist je echt George! Waarnaar jij refereert is het verloop van het lijnperspectief naar het vluchtpunt, dat in de eerste foto's opvallender is dan in de laatsten. De onderlinge verhoudingen van de gebouwen in het centrum blijven in alle foto's volstrekt gelijk. Dat geldt niet alleen voor de gebouwen waar je tegenaan kijkt, maar ook voor de huizen in de straat.
Het sterker verlopend lijnenspel, inderdaad wat ik bedoel, dat is juist wat een andere diepte-ervaring oproept en dat is weer synoniem met perspectief. Ik begrijp nu, en dat was mijn vraag, dat jullie de meetkundige perspectief bedoelen in deze.

Leon,
Mooi gedaan. Mij lukte het niet. Heb je met 2 schermen gewerkt?

George

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”