Perspectieflijnen/verdwijnpunten zijn methodes om op het platte vlak diepte te suggereren. Ze komen uit de teken- en schilderswereld. Platte vlak verwerkingen.Jur schreef:Met zoomen verandert er helemaal niets aan de positie van de verdwijnpunten: het perspectief blijft ongewijzigd. "Klein brandpunt=grote basis, lang brandpunt=kleine basis" is onjuist met betrekking tot perspectief.george013 schreef:Nog steeds blijf ik met de vraag wat perspectief in de fotografie is. Met tekenen is het spelen met een verdwijnpunt. Staan je beginpunten ver uit elkaar dan suggereer je meer als dat je beginpunten dicht bij elkaar staan. Maar zoiets doe ik ook met zoomen.
Kleine brandpunt=grote basis, lang brandpunt=kleine basis.
Klein brandpunt grote verschillen in grootte op het beeld van gelijke objecten, lang brandpunt een meer gelijke grootte van die objecten ondanks de afstand.
TS is niet de enige die zich dit afvraagt.
George
KLIK HIER voor een aardige illustratie.
In de fotowereld heb je ook andere suggesties om dat te verwezelijken. Als ik vanaf dezelfde afstand een foto maak met andere brandpuntsafstanden ervaar ik een heel andere diepte beleving. Dat is perspectief ook.
Op de lagere of middelbare school heb ik tekeningen moeten maken met perspectief. Een laantje met bomen die vanaf onder aan het blad naar het verdwijnpunt liepen. Laat dat verdwijnpunt nu vast staan en speel met je beginpunt. Ik ervaar een heel ander diepte als het begin smal is of dat het breed is.
Ik kijk met mijn blauwe kijkertjes naar de horizon. Komt overeen met een 50mm lens FF. Waarom zou dit ervaren perspectief niet veranderen als mijn kijkertjes overeenkomen met 100mm of 25 mm.
George