D800 vs D4
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D800 vs D4
Dat is niet zo gek, je zag dat met de D90 - D7000 vergelijking ook. Nou is die toename in Pixels minder heftig maar ook met een D7000 moeten je standaard sluitersnelheden, die op de D90 genoeg waren, soms behoorlijk sneller.. En D700 - D800, dan hebben we het over een pixel toename met een factor 3. Tel uit je winst.
Met alle respect voor de man in kwestie, maar als je met 1/500 nog steeds geen onbewogen beelden krijgt, dan is er echt iets mis met je techniek (naast het feit dat ik met een 500mm zowieso op een statief zou gaan werken). Volgens mij is dit zo'n gevalletje massahysterie: mensen roepen dat je met 36MP sneller bewogen beelden krijgt, waarna andere mensen gaan zitten pixelpeepen en daar het bewijs gaan zien. Zelf denk ik dat de D800 minder vergevingsgezind is, maar dat er spontaan een stop sneller gefotografeerd moet worden kan er bij mij niet in.lock schreef:Hoeveel de isowaarde omhoog moet verschilt van gebruiker tot gebruiker. Maar ik lees ook van één gebruiker dat op een 500 mm 1/800 sec niet voldoende was. Pas bij 1/1000 werden goede resultaten worden behaald. Dat is bijna een stop op de stelregel 1/f.
Dit betekent dat je in bepaalde lichtsituaties voor een D800 bijna een stop kunt verliezen. Vergelijken met een D700 moet je daarom in zulke gevallen volgens mij ook met een stop verschil doen. En de D800 is dan zeker geen volle stop beter dan de D700....
Dezelfde problematiek hebben we niet gehad toen we van 6MP naar 12MP naar 24MP zijn gegaan, dus waarom wordt het spel nu ineens anders?
Jaap
-
- Forumlid
Heel misschien omdat er ergens bij 12 MP een grens ligt
Wat voor grens dan en waardoor wordt deze bepaald?JanR schreef:Heel misschien omdat er ergens bij 12 MP een grens ligt
Volgens mij is die grens alleen in onze eigen belevingswereld aanwezig, maar vooral niet door techniek bepaald. 12MP is de afmeting van de meeste camera's nu, maar 10 jaar geleden kocht ik een D100, en toen was met zijn 6MP een van de betere camera's. Toen was 12MP ongehoord. 4 jaar geleden had je ineens de D700 die dat in bereik bracht. Maar toen was die 12MP niet zo'n uniek ding (want de D3 en D300 konden dat al). Nu komt Nikon met 36MP, en nu is ineens onze techniek ontoerijkend? Er zit volgens mij geen quantum leap tussen 12MP en 36MP, behalve dat we voor het eerst dit bereik zien op een DSLR...
Jaap
-
- Forumlid
Jaap, volgens mij heb jij last van zo'n gevallletje te snel oordelen. Het ging hier om handheld.Jaap_van_Ekris schreef:Volgens mij is dit zo'n gevalletje massahysterie: mensen roepen dat je met 36MP sneller bewogen beelden krijgt, waarna andere mensen gaan zitten pixelpeepen en daar het bewijs gaan zien. Zelf denk ik dat de D800 minder vergevingsgezind is, maar dat er spontaan een stop sneller gefotografeerd moet worden kan er bij mij niet in.
Jaap
Maar zelfs op een driepoot zijn de effecten al goed te zien (overigens ook bij de D7000, dit weer itt de D5100 en de k5).
Kennelijk trek jij de conclusie dat deze de man in kwestie niet goed genoeg om met een D800 om te gaan. Dat is nu precies waarom ik voorspel dat over een jaartje de eerste mensen de D800 tweedehands gaan aanbieden.
de test waarna jij refereert is op een statief uitgevoerd.lock schreef:Jaap, volgens mij heb jij last van zo'n gevallletje te snel oordelen. Het ging hier om handheld.Jaap_van_Ekris schreef:Volgens mij is dit zo'n gevalletje massahysterie: mensen roepen dat je met 36MP sneller bewogen beelden krijgt, waarna andere mensen gaan zitten pixelpeepen en daar het bewijs gaan zien. Zelf denk ik dat de D800 minder vergevingsgezind is, maar dat er spontaan een stop sneller gefotografeerd moet worden kan er bij mij niet in.
Jaap
Maar zelfs op een driepoot zijn de effecten al goed te zien (overigens ook bij de D7000, dit weer itt de D5100 en de k5).
Maar wie gaat er nu met een 500mm uit de hand fotograferen? Dat is toch vragen om problemen ongeacht de omvang van je sensor? Techniek gaat ook om weten wanneer iets vragen is om problemen.
Jaap
-
- Forumlid
Het uitgangspunt van dit topic op DPR is een discussie over handheld:Jaap_van_Ekris schreef: de test waarna jij refereert is op een statief uitgevoerd.
Jaap
I have a steady hand, I have practised and I know what works for sharp images with the D700, yes D700. What I don't understand, is why sometimes this shutter speed rule must be doubled or trippled for the D800. Other times, closer to the minimum speed works.
We both had the 105mm vr lens on our cameras. Hers is a crop camera, so she was shooting at about 155mm, and I was shooting at 105mm. Steadily hand held at 1/60th, when I used her camera I got reliable and sharp photos. With my camera, of 6 photos, I got 1 that looked halfway sharp, so very slight camera shake. All the rest were blurry.
Verderop gaat Brandon birder zelfs ondanks zijn driepoot ook stevig op zeker met zijn sluitertijd (waar jij in het bijzonder op doorgaat) .
Bij de D7000 cropt hij vaak 50% van zijn fotos (zie Brandon's gallery of zoek hem op op Flickr), en op 500 mm gebruikt hij daarvoor minstens 1/800 sec. Met de d800 gaat het al naar 1/1000 sec en sneller. Brandon birder (niet zijn naam overigens, de nick verwijst naar het moeras van Brandon) is een typische natuurfotograaf met een voorliefde voor vogels.
Hij gebruikt hiervoor met name de nikkor 300 f/4 (combi met TCII> 600 mm) en de 500mm f/4g ED VR. Kortom, ik denk niet dat hij zo'n simpel ventje is.
Overigens, hij schiet met de 500mm en de combi 600 mm ook gewoon uit de hand, hoor. Je hebt gewoon niet altijd de tijd en de geschikte plek om je camera op een driepoot neer te zetten.
Rarely use a tripod, always handheld or hide shelf support. Usually crop to a sixth, no problems just much better AF. (verwijzend naar de D800)
Belangrijk is dat hij de 36 mp gebruikt om te vrijuit te croppen. Het gevolg is wel dat je het risico loopt nog meer te moeten croppen (als je bijvoorbeeld niet nog zwaarder rmateriaal mee wilt slepen..) en dat je bijna de volle 100% van de resolutie moet gebruiken.
Marianne Oelund zegt hierover het volgende:
In the relatively few cases where one truly will use the full D800 resolution, you will only need a 1-stop increase in shutter speed to control shake and motion blur.
Zij bedoelt hiermee niet hetzelfde als pixel peepen. Ze heeft het over gebruik maken van de cropfunctie en maximaal weergeven / printen. Gezien het gebruik van camera en lenzen, is hij dus zo'n geval van 'realtively few cases'. Zo'n geval ben ik ook (alhoewel niet perse met fotos van vogeltjes). Dus voor mij en voor hem is die 1 stop shutter speed wel degelijk van belang.
waarom die gozzer, Kay nooit een draagriem gebruikt daar kan ik niet helemaal goed bij / 
ani way hij is een beetje vreemd te bang om fotos te maken ..
goede camera de 800 maar voor het goede te langzaam .

ani way hij is een beetje vreemd te bang om fotos te maken ..
goede camera de 800 maar voor het goede te langzaam .
Ik ken meer mensen die er een hekel aan hebben, vooral fotografen die snapshots van leuke momenten op bv kinderfeestjes moeten maken.C-A schreef:waarom die gozzer, Kay nooit een draagriem gebruikt daar kan ik niet helemaal goed bij /
Ik moet eerlijk zeggen dat het makkelijk is om je toestel te dragen, maar ook mij eigenlijk in de weg zit als ik een foto wil maken. Let er maar eens op hoe vaak je (onbewust) de riem moet verleggen voor het maken van een foto.
Om ook bij te dragen aan het oorspronkelijke onderwerp: ik vind het leuk om de discussie te zien groeien over de D800 die zo snijdend fouten laat zien in instellingen en/of objectieven. We hebben dus allemaal tot nu toe onze (en die van de objectieven) fouten laten verdoezelen door tekortkomingen aan de vastlegging van het beeld.
Wat is digitaal toch mooi hè?
Doet me denken aan mensen die TOCH weer terugkeren naar (of blijven bij) vinyl omdat ze het mooier vinden klinken.
Zal voor George Eastman's bedrijf wel te laat komen .....
Hè, lekker weer met de Durst in de doka.
Nee, ik blijf digitaal, al is het maar een fractie van de D800

Willem.
Scherp gezien. Eindelijk voldoende resolutie om er uit te halen wat er echt in zit. Zo hoort het te zijn met digitaal. Die pixels zijn geen doel maar een middel.wblink schreef:We hebben dus allemaal tot nu toe onze (en die van de objectieven) fouten laten verdoezelen door tekortkomingen aan de vastlegging van het beeld.

-
- Forumlid
Verrassing: De mediamarkt in Utrecht heeft de D800! Gewone prijs uiteraard.