Begonnen met iPhoto, toen een versie gehad van Aperture en vervolgens, via Nikon Transfer, naar ViewNX2. Allemaal op mijn MacBook Pro. In 3 bibliotheken bij elkaar heel veel foto's. Nagenoeg allemaal in RAW geschoten met als gevolg dat ik nu nog maar een paar Gig vrije ruimte op mijn harde schijf heb.
In de loop van de tijd, door schijfruimte gebrek, al eens foto's overgezet naar een externe harde schijf. Dus daar staan ook nog een een paar bakken met foto's....
Ik zei al: ik heb er een zooitje van gemaakt.

Wat ik nu voor elkaar wil krijgen is het volgende:
Ik wil alle foto's exporteren naar een externe harde schijf. De foto's wil ik wel in het oorspronkelijke formaat houden maar alles mag wel bij elkaar in een grote bak.
Vanuit die bak wil ik alle foto's in JPEG weer terug zetten naar mijn MacBook Pro. En of dat dan 1 van de eerder genoemde applicaties wordt is van later zorg.
Met deze stappen wil ik bereiken dat ik weer vrije schijfruimte creëer op mijn MBP en mijn fotobibliotheken worden samengebracht in één "bak" en dus beter is te onderhouden en veilig te stellen.
Wie heeft advies om dit op een veilige, snelle en efficiënte wijze voor elkaar te krijgen.