Ik heb er een zooitje van gemaakt....

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
FvM
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Ik heb er een zooitje van gemaakt....

Bericht door FvM » vr apr 06 2012 2:03 pm

oké, ik heb er een zooitje van gemaakt. :huh:
Begonnen met iPhoto, toen een versie gehad van Aperture en vervolgens, via Nikon Transfer, naar ViewNX2. Allemaal op mijn MacBook Pro. In 3 bibliotheken bij elkaar heel veel foto's. Nagenoeg allemaal in RAW geschoten met als gevolg dat ik nu nog maar een paar Gig vrije ruimte op mijn harde schijf heb.
In de loop van de tijd, door schijfruimte gebrek, al eens foto's overgezet naar een externe harde schijf. Dus daar staan ook nog een een paar bakken met foto's....
Ik zei al: ik heb er een zooitje van gemaakt. :oops:

Wat ik nu voor elkaar wil krijgen is het volgende:
Ik wil alle foto's exporteren naar een externe harde schijf. De foto's wil ik wel in het oorspronkelijke formaat houden maar alles mag wel bij elkaar in een grote bak.
Vanuit die bak wil ik alle foto's in JPEG weer terug zetten naar mijn MacBook Pro. En of dat dan 1 van de eerder genoemde applicaties wordt is van later zorg.

Met deze stappen wil ik bereiken dat ik weer vrije schijfruimte creëer op mijn MBP en mijn fotobibliotheken worden samengebracht in één "bak" en dus beter is te onderhouden en veilig te stellen.

Wie heeft advies om dit op een veilige, snelle en efficiënte wijze voor elkaar te krijgen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Ik heb er een zooitje van gemaakt....

Bericht door Léon Obers » vr apr 06 2012 2:20 pm

Tja, ik ga uit van een meer ouderwetse benadering. Netjes chronologisch ingedeeld in mapjes per jaar op een schijf (of schijven). Software die het dan allemaal automatisch rubriceert vind ik van ondergeschikt belang in die indeling. Die doet dat toch wel.
Koop gewoon een flinke externe harde schijf (2-3 Terabyte) en maak daarop een nieuwe indeling. Kun je zelf weer kijken wat je terug wilt zetten op de HD van je Mac.
(En nog een of twee van diezelfde harde schijven als back-up).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr apr 06 2012 3:04 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 06 2012 2:24 pm

Daar je blijkbaar geen duplicaten hebt zou ik alles inderdaad bijeen zetten op een grote schijf. Uitzoeken en opnieuw indelen. En dan gelijk een kopie maken van het geheel op een tweede schijf, die je ergens anders gaat bewaren.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » vr apr 06 2012 2:40 pm

Ik gebruik VNX voor mijn archief. Dat werkt goed.
2x per jaar plak ik de hele mappen structuur in een map en sla die op op een externe HD.
Verder pak ik het nog eens in met winrar in pakketjes die op een dvd passen en brand die dan weg.
Index erbij, gemaakt met printscreen. gewoon een opname van de weergave van de map inhoud dus.
Voorbeeld:Afbeelding
Deze printscreen bestanden plaats ik dan in een doc file en sluit het in de root map in.
Er zullen wel betere mogelijkheden zijn, maar zo doe ik het.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » zo apr 29 2012 9:12 am

Ook ik heb gewerkt met iPhoto, Aperture, View NX en Capture NX2. Dus wat jij noemt "een zooitje ervan gemaakt" .
Inmiddels heb ik een grote externe harde schijf via Firewire aangesloten en vervolgens ben ik gaan kopiëren. Het gemakkelijkst was View NX, gewoon alle lokaties opzoeken en kopiëren naar de externe harddisk. Vanuit iPhoto was het wat lastiger, en voor de raw bestanden lukte mij dat alleen door ook de lokaties op te zoeken en buiten iPhoto om te kopiëren naar de externe disk. In Aperture had ik alleen foto's staan die ik ook in ViewNX had, dus dat hoefde eigenlijk niet. Ik heb wel even gecontroleerd.
Toen ik alles op de externe harddisk had, heb ik vanaf dat moment alleen nog maar foto's op mijn systeem ingelezen met View NX, waarin ik de doellokatie had veranderd in de lokatie van de externe harddisk. Een tweede doellokatie heb ik ingesteld voor een andere externe harddisk. Vanaf nu kopieer ik mijn foto's dus 2 keer vanaf de compact flash kaartjes naar mijn systeem: naar de Firewire externe harddisk als archief en naar de tweede harddisk, die ik gebruik voor het bewerken (eigenlijk BIJwerken) van de foto's. Dat doe ik nog steeds in Capture NX2 of Aperture. Mijn laatste stap is dan de bewerkte foto's exporteren naar iPhoto als jpeg's. Maar in de praktijk vergeet ik dat laatste meestal en dan laat ik de foto's zien vanuit de slideshow functie van Aperture.
Metregelmaat maak ik van de Firewire harddisk een kopie die ik op mijn werk bewaar.
Kortom grotendeels zoals hierbovenbesproken en het werkt, het geeft mij ook een prettig gevoel dat ik de foto's op tenminste 3 plaatsen heb staan. En voor mijn plezierlees ik een aantal foto's in in Aperture waarbij ze op mijn interne harddisk worden gezet. Als ik mijn Macbook Pro dan meeneem, heb ik in ieder geval een aantal foto's bij me, die ik nog kan bewerken ook.

Zo doe ik het dus.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » zo apr 29 2012 11:25 am

Lijkt me een heel goed plan. Nu dus een een paar (externe) schijven aan zien te schaffen. En een goed plan maken ;)
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » zo apr 29 2012 12:18 pm

EdwinKort schreef:Lijkt me een heel goed plan. Nu dus een een paar (externe) schijven aan zien te schaffen. En een goed plan maken ;)
Alternatief is een NAS. Daarmee kun je makkelijk werken en door de redundantie die je aan kunt zetten is een schijfprobleem niet zo snel een bedreiging voor je foto-collectie. Dan hou je ook alle spullen op een plek....

Jaap

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » zo apr 29 2012 12:40 pm

Ik heb een Nas staan, eigenlijk twee, (2x synology 110j) maar dat werkt nog niet echt lekker.
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 29 2012 12:41 pm

Jaap_van_Ekris schreef:Dan hou je ook alle spullen op een plek....
Hetgeen dus een risico op zichzelf is.

Ik pleit er altijd voor regelmatig een tweede backup te maken en die fysiek op een andere plek te leggen. Op je werk bijvoorbeeld.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo apr 29 2012 12:46 pm

Léon Obers schreef:Tja, ik ga uit van een meer ouderwetse benadering. Netjes chronologisch ingedeeld in mapjes per jaar op een schijf (of schijven). Software die het dan allemaal automatisch rubriceert vind ik van ondergeschikt belang in die indeling. Die doet dat toch wel.
Koop gewoon een flinke externe harde schijf (2-3 Terabyte) en maak daarop een nieuwe indeling. Kun je zelf weer kijken wat je terug wilt zetten op de HD van je Mac.
(En nog een of twee van diezelfde harde schijven als back-up).

Ik ga ook uit van de ouderwetse benadering. Gewoon eigen mapjes (in MSDOS noemden we dat directories) op jaar, maand en onderwerp.
Ik heb niet zoveel met automatische bibliotheken.
En verder idd een MyBook op Firewire en daarenboven nog een externe HD en een NAS voor een dubbele (automatische) backup. Eens in de zoveel tijd maak ik ook nog een integrale backup op een externe HD die in de garage ligt.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

graassie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door graassie » za jun 16 2012 6:24 pm

nog een tip kpn back up online onbeperkt uploaden voor 4,95 euro per maand
Nikon d4s , Nikon d700, Nikon 24-70 2.8, Nikon 70-200 2.8G, Nikon sb 900,
check, check....double check

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jun 17 2012 1:06 am

Nu zelfs voor 3,95 per maand.
Met mogelijk terabytes aan data schiet dat uploaden (en downloaden) op een plek op internet doorgaans echter niet erg op. Verder betwijfel ik ten zeerste of KPN bereid is werkelijk terabytes ter beschikking te stellen, ook al geven zij aan "onbeperkt". Door de enorme tijd om grote hoeveelheden data te uploaden (afhankelijk van je internet account en technische mogelijkheden), speculeert KPN er wellicht op dat je toch slechts "beperkte hoeveelheden" data zult gaan uploaden, zodat ze die claim van "onbeperkt" wel durven te stellen.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo jun 17 2012 7:01 am

"onbeperkt" of "geen limiet" is bijna altijd in internet thermen in de vorm van fair use. Dus dat is vaak als je exreme hoeveelheden heb, zullen ze gaan wijze op die regel.
Over snelheid van upload zal het wel mee vallen als je glasvezel hebt. Als je 50 mb of 100 mb glasvezel hebt is zelfs een TB geen probleem meer. En die snelheden worden ook echt gehaald is mijn ervaring.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jun 17 2012 9:29 am

Ikzelf woon in een vrij nieuwe wijk in Eindhoven, maar er is hier geen glasvezel. Verder heb ik ook ook geen duur internet account. Dan is de uploadsnelheid echt veel en veel te weinig om zelfs maar Gigabytes te gaan uploaden, laat staan terabytes (dat is duizend keer zoveel). Bedenk dat veel mensen een vergelijkbare goedkope (ADSL) internetverbinding en/of internet account hebben. Bij die abonnementen is de uploadsnelheid daarbij nog eens aanzienlijk lager als de downloadsnelheid. Uploadsnelheid heb je nodig om extern je bestanden te parkeren.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jun 17 2012 9:48 am

graassie schreef:nog een tip kpn back up online onbeperkt uploaden voor 4,95 euro per maand
KPN Backup online zeg je? :shock:
http://tweakers.net/nieuws/82464/back-u ... oring.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hoop voor jou dat je de backup/restore mogelijkheid nooit nodig zult hebben.... sterkte!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”