Nikkor 16-35 F4...of niet?
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: Nikkor 16-35 F4...of niet?
@ Patrick let op!
Peter heeft het waarschijnlijk over de manuele 28mm/2.8 Ais versie. Daar ben jij volgens mij geen voorstander van.
De AF-versie is optisch van een eenvoudiger concept met minder optische kwaliteit.
Peter heeft het waarschijnlijk over de manuele 28mm/2.8 Ais versie. Daar ben jij volgens mij geen voorstander van.
De AF-versie is optisch van een eenvoudiger concept met minder optische kwaliteit.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Berichten: 27165
- Lid geworden op: do nov 01 2007 7:24 pm
- Locatie: Velserbroek
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Nikkor 16-35 F4...of niet?
Had ik al begrepen. Past inderdaad minder bij m'n normale fotografie. Maar ik heb al een perfecte zoom in dit bereik, dus het zou een overweging kunnen zijn.
Ik heb trouwens al een manueel objectief: de Samyang 14mm. Gelukkig is scherpstellen in dat bereik niet zo heel kritisch.
Ik heb trouwens al een manueel objectief: de Samyang 14mm. Gelukkig is scherpstellen in dat bereik niet zo heel kritisch.

Re: Nikkor 16-35 F4...of niet?
Over die 16-35mm: ik vind een tonvormige vertekening van 4,34% in de 16mm-stand niet echt goed. Ik zal wel ouderwets zijn, maar ik vind nog steeds dat een opname in de camera al goed moet zijn, en niet goed moet worden gemaakt achteraf met een programma.
- Riemke
- Clublid
- Berichten: 3597
- Lid geworden op: ma mar 12 2007 12:13 am
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
Re: Nikkor 16-35 F4...of niet?
Ik heb de 16-35 een keer uit mogen proberen, maar ik was er ook niet weg van, vanwege de enorme vertekening.
Nu fotografeer ik niet zoveel in het groothoekgebied, vandaar ook mijn keuze voor de Sigma 15-30. Voldoet voor mij prima en is ook goed op DX te gebruiken.
Nu fotografeer ik niet zoveel in het groothoekgebied, vandaar ook mijn keuze voor de Sigma 15-30. Voldoet voor mij prima en is ook goed op DX te gebruiken.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Berichten: 27165
- Lid geworden op: do nov 01 2007 7:24 pm
- Locatie: Velserbroek
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Nikkor 16-35 F4...of niet?
Ideaal geval als dat zo is. Maar in dit bereik is vertekening natuurlijk niet verwonderlijk... De veel geroemde 14-24 heeft ook bij 4% vervorming op 14mm. En dat is toch een uniek objectief van wereldklasse.emdeklerk schreef:Over die 16-35mm: ik vind een tonvormige vertekening van 4,34% in de 16mm-stand niet echt goed. Ik zal wel ouderwets zijn, maar ik vind nog steeds dat een opname in de camera al goed moet zijn, en niet goed moet worden gemaakt achteraf met een programma.
Re: Nikkor 16-35 F4...of niet?
Als men hardnekkig een dergelijke vertekening wenst te negeren dan zijn er veel topobjectieven.
Maar daar hebben we het al vaker over gehad: bepaalde kwaliteitsaspecten worden tegenwoordig vrij algemeen als niet belangrijk weggewuifd. We hebben het ook al eens over moiré gehad: ook zoiets.
Het gaat niet alleen om scherpte. Vignettering, vertekening, beeldvoordracht, onscherpteverloop, scherpte over het gehele beeldveld: allemaal minstens zo belangrijk.
Maar daar hebben we het al vaker over gehad: bepaalde kwaliteitsaspecten worden tegenwoordig vrij algemeen als niet belangrijk weggewuifd. We hebben het ook al eens over moiré gehad: ook zoiets.
Het gaat niet alleen om scherpte. Vignettering, vertekening, beeldvoordracht, onscherpteverloop, scherpte over het gehele beeldveld: allemaal minstens zo belangrijk.
Re: Nikkor 16-35 F4...of niet?
Ben het volkomen met je eens maar ik heb het duidelijk over vakantie- c.q. walk around lenzen. Dus je wilt wat je ziet toch nog even vastleggen. Op zo'n moment denk je dan niet aan alle door jou genoemde eventuele tekortkomingen. Bij een opdracht heb ik ze ook echt niet bij me. Groet, peteremdeklerk schreef:Als men hardnekkig een dergelijke vertekening wenst te negeren dan zijn er veel topobjectieven.
Maar daar hebben we het al vaker over gehad: bepaalde kwaliteitsaspecten worden tegenwoordig vrij algemeen als niet belangrijk weggewuifd. We hebben het ook al eens over moiré gehad: ook zoiets.
Het gaat niet alleen om scherpte. Vignettering, vertekening, beeldvoordracht, onscherpteverloop, scherpte over het gehele beeldveld: allemaal minstens zo belangrijk.
- Riemke
- Clublid
- Berichten: 3597
- Lid geworden op: ma mar 12 2007 12:13 am
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
Re: Nikkor 16-35 F4...of niet?
emdeklerk schreef:Als men hardnekkig een dergelijke vertekening wenst te negeren dan zijn er veel topobjectieven.

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Re: Nikkor 16-35 F4...of niet?
Beste Riemke, ik weet niet wat jij bedoelt, maar zoek gerust even het vertekeningspercentage van de 3.5/15mm AIS op voor je een vergelijking maakt met de 16mm-stand van de 16-35mm.
Re: Nikkor 16-35 F4...of niet?
Bedenk wel dat de Nikon 16-35 mm snel last heeft van ghosting bij open lichtbronnen. Je ziet dan heel wat gekleurde vlekken op het beeld.
Re: Nikkor 16-35 F4...of niet?
Objectief bevalt mij prima, heeft zeker een aantal minpunten, hierin moet je voor jezelf een afweging maken, wil je veel architectuur doen dan zou ik een vast brandpunt kiezen.
Maar voor mij een prima allround groothoekzoom.
Een paar plaatjes.


En een plaatje recht tegen de zon in dan zie je inderdaad vlekken, dit hebben volgens mij de meeste objectieven, je hebt alleen bij een 16mm natuurlijk sneller een lichtbron in beeld.

Groeten Jan
Maar voor mij een prima allround groothoekzoom.
Een paar plaatjes.



En een plaatje recht tegen de zon in dan zie je inderdaad vlekken, dit hebben volgens mij de meeste objectieven, je hebt alleen bij een 16mm natuurlijk sneller een lichtbron in beeld.

Groeten Jan
Re: Nikkor 16-35 F4...of niet?
Mooie opnames/bewerkingen...Grojan schreef:Objectief bevalt mij prima, heeft zeker een aantal minpunten, hierin moet je voor jezelf een afweging maken, wil je veel architectuur doen dan zou ik een vast brandpunt kiezen.
Maar voor mij een prima allround groothoekzoom.
Ben zelf inmiddels ook al aardig overtuigd van de kwaliteit van dit objektief. Vooral scherpte en contrast vallen me in positieve zin op!
De vertekening (buiten die dan waar je met een dergelijke groothoek sowieso al snel mee te maken krijgt) valt in mijn fotografische
praktijk (weinig architectuur) reuze mee. Die foto's waarop vertekening (aan de randen) wél zichtbaar is, zijn inderdaad heel gemakkelijk te corrigeren.
Kortom: al met al een prima aankoop, waarover ik nog geen seconde spijt heb gehad!
-
- Forumlid
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: zo jul 24 2005 7:30 am
- Locatie: Amersfoort
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Nikkor 16-35 F4...of niet?
De Tokina 16-28 wordt hier niet als alternatief genoemd, terwijl dit objectief goed getest wordt. Goede scherpte, maar veel minder vertekening dan het Nikon objectief, lichtsterkte en weer iets goedkoper. Jammer genoeg nog maar weinig tests in combi met de D800....
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- Cees
- Forumlid
- Berichten: 15275
- Lid geworden op: di nov 07 2006 5:16 pm
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikkor 16-35 F4...of niet?
Opvallend dat niet nog een alternatief genoemd is, de Sigma 15-30/3.5-4.5.
Een objectief dat weliswaar nieuw niet meer verkrijgbaar is, maar wel zo af en toe via de verschillende verkoopplaatsen verhandeld wordt.
Meestal voor een prijs van ongeveer € 350,--.
Mij bevalt het meer dan goed, in ieder geval.
Een objectief dat weliswaar nieuw niet meer verkrijgbaar is, maar wel zo af en toe via de verschillende verkoopplaatsen verhandeld wordt.
Meestal voor een prijs van ongeveer € 350,--.
Mij bevalt het meer dan goed, in ieder geval.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Re: Nikkor 16-35 F4...of niet?
De al genoemde Tokina is een opvallend scherp tekenend objectief. Daarnaast heb ik gemerkt dat de bokeh, zeker voor dit soort objectieven, mooi is.