Dilemma FX of DX camera
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: Dilema
Dat argument van groothoek gaat ook niet meer op, er zijn immers genoeg groothoek lenzen voor DX.
Smalle scherptediepte is op DX net zo goed te bereiken. Sterker nog, doordat een D7000 16MP heeft, kan je door wat meer te croppen en uitvergroten de zelfde scherptediepte behalen.
En een camera aanschaffen omdat hij bij een lens moet passen die je nog moet aanschaffen, is gewoon achterste voren redeneren.
Koop dan gewoon een 17-50 2.8, heb je die dure camera ook niet meer nodig.
Kortom, nog steeds geen valide argument gezien om voor FX te gaan.
Smalle scherptediepte is op DX net zo goed te bereiken. Sterker nog, doordat een D7000 16MP heeft, kan je door wat meer te croppen en uitvergroten de zelfde scherptediepte behalen.
En een camera aanschaffen omdat hij bij een lens moet passen die je nog moet aanschaffen, is gewoon achterste voren redeneren.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Een punt dat ik wat hoger ook al maakte. Je hebt zelfs veel meer keuze op DX!yzf1kr schreef:Dat argument van groothoek gaat ook niet meer op, er zijn immers genoeg groothoek lenzen voor DX.
Ik zoek bijvoorbeeld nog een zoom onder de 24-70. Ik heb nu voorlopig een prima 14mm SamYang, maar wil eigenlijk iets als een 16-35 VR f4. De 14-24 zie ik mezelf minder snel kopen. Maar veel meer keus dan deze twee heb ik in feite niet. Of ik mis wat, maar de 3rd party alternatieven zijn niet indrukwekkend. Dat is wel heel anders bij DX!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ach Patrick, Je zou ook kunnen gaan voor de Nikon12-24......En@TS als je de D800 aanschaft ben je van een Dilemma verlost,je kunt zowel in FX als DX formaat schieten. 2 vliegen in 1 klapPatrick schreef:Een punt dat ik wat hoger ook al maakte. Je hebt zelfs veel meer keuze op DX!yzf1kr schreef:Dat argument van groothoek gaat ook niet meer op, er zijn immers genoeg groothoek lenzen voor DX.
Ik zoek bijvoorbeeld nog een zoom onder de 24-70. Ik heb nu voorlopig een prima 14mm SamYang, maar wil eigenlijk iets als een 16-35 VR f4. De 14-24 zie ik mezelf minder snel kopen. Maar veel meer keus dan deze twee heb ik in feite niet. Of ik mis wat, maar de 3rd party alternatieven zijn niet indrukwekkend. Dat is wel heel anders bij DX!
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Groothoeken genoeg maar geen echt lichtsterke vastbrandpunt groothoeken.yzf1kr schreef:Dat argument van groothoek gaat ook niet meer op, er zijn immers genoeg groothoek lenzen voor DX....
De 24mm f1.4 en de 35mm f1.4 (dus echt lichtsterk, omdat ik geïnteresseerd ben in het scherptediepte effect, vol open) zijn met een vergelijkbare beeldhoek en lichtsterkte voor DX niet beschikbaar.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Niet echt een oplossing he...John Jansen schreef:Ach Patrick, Je zou ook kunnen gaan voor de Nikon12-24......En@TS als je de D800 aanschaft ben je van een Dilemma verlost,je kunt zowel in FX als DX formaat schieten. 2 vliegen in 1 klap

Ik heb na de overstap de Tokina 12-24 f4 verkocht. Die was niet slechter dan de Nikon versie. Die zou het van ca. 18mm tot 24mm zonder vignettering doen op FX. Leek me niet echt een oplossing in de praktijk.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Klopt, maar dan ben je met extremen bezig, met bijbehorende dure lenzen, waar 95% van de fotografen geen behoefte aan heeft.Marten schreef:Groothoeken genoeg maar geen echt lichtsterke vastbrandpunt groothoeken.yzf1kr schreef:Dat argument van groothoek gaat ook niet meer op, er zijn immers genoeg groothoek lenzen voor DX....
De 24mm f1.4 en de 35mm f1.4 (dus echt lichtsterk, omdat ik geïnteresseerd ben in het scherptediepte effect, vol open) zijn met een vergelijkbare beeldhoek en lichtsterkte voor DX niet beschikbaar.
De genoemde lenzen kosten immers bijna net zo veel als een nieuwe D700, als dat soort fotografie je ding is heb je zeker een voordeel bij Fx.
Maar ik blijf er bij dat 95% van de D700 bezitters ook gewoon een D7000 hadden kunnen kopen (als hij ten tijde van de aanschaf beschikbaar was geweest). En mocht Nikon echt met een uitgeklede instap FX komen, dan zullen massa’s onwetende kopers gewoon de Full Frame hype volgen.
De enige keren wanneer ik nog wel eens een FX zou willen hebben, is wanneer ik met mijn rug tegen een muur sta met de 135DC er op.

Maar ik ga geen camera kopen bij een lens, dan schroef ik de 85 1.4 er wel op.

- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Contacteer:
Of je wenst gewoon te schoppen tegen bepaalde zaken omdat dat kan je jouw standpunt is.yzf1kr schreef:Dat argument van groothoek gaat ook niet meer op, er zijn immers genoeg groothoek lenzen voor DX.
Mijn redenen om over te stappen op FX ipv DX:
Perfecte ruisprestaties op hoge iso ( ja, nog steeds, ondanks dat het een ontwerp is van jaren geleden heeft het lang geduurd eer men op DX in deze richting kwam... )
De combinatie snelheid in FPS, uitmuntend 51 punt focussysteem wat ook in slecht licht perfect werkt.
de bouwkwaliteit en weather sealing die in de lagere modellen hooguit door een D300/s geëvenaard kan worden, en dan hebben we het niet eens over de D3/s/4 series die nog beter gebouwd zijn )
En zo nog wat dingetjes, helemaal als je met objectieven van als de 24-35-85mm f1.4 en andere tot f2.8 gaat werken en zo het uiterste uit een sensor kan halen qua scherpte/scherptediepte/ruisprestaties etc.
Een moderne DX camera is niets mis mee, als je zijn beperkingen kent, maar dit geld ook voor een FX body. Ze hebben beid e hun voordelen en hun nadelen. Maar ga geen onzin lopen verkondigen dat FF sensoren voor oude grijze mannen zijn. Dat is hetzelfde als verkondigen dat DX sensors in het leven zijn geroepen om de groep "ik wil wel maar ik kan eigenlijk niet" toch een speelgoedje te geven...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden
-
- Forumlid
Re: Dilemma
Jouw oplossing in de praktijk is toch echt de 14-24. De beste groothoekzoom ooit.Patrick schreef:.... Leek me niet echt een oplossing in de praktijk.
Er is geen equivalent voor DX
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Re: Dilemma
Weet ik. Maar het is zo'n onhandig ding...Marten schreef:Jouw oplossing in de praktijk is toch echt de 14-24. De beste groothoekzoom ooit.Patrick schreef:.... Leek me niet echt een oplossing in de praktijk.
Er is geen equivalent voor DX

Na een F5 ben ik het digitale Nikon-tijdperk ingestapt in uiteraard DX-formaat (er was niet anders).
Sinds kort weer "terug" naar FX met een D800. Ik zal dan wel een oude zak zijn, maar het was net een soort thuiskomen.
Weer een lekker heldere zoeker, mijn mooie lenzen kregen weer hun meer zinnige bereik terug en de scherptediepte lekker beperkt (als ik dat wil).
De body voelt ook steviger aan, misschien dat er nog wat kinderziektes uit het apparaat moeten maar ik ga DX niet missen, hoor!
Sinds kort weer "terug" naar FX met een D800. Ik zal dan wel een oude zak zijn, maar het was net een soort thuiskomen.
Weer een lekker heldere zoeker, mijn mooie lenzen kregen weer hun meer zinnige bereik terug en de scherptediepte lekker beperkt (als ik dat wil).
De body voelt ook steviger aan, misschien dat er nog wat kinderziektes uit het apparaat moeten maar ik ga DX niet missen, hoor!

-
- Forumlid
Dat is hetzelfde als verkondigen dat DX sensors in het leven zijn geroepen om de groep "ik wil wel maar ik kan eigenlijk niet" toch een speelgoedje te geven
+ 1
+ 1

-
- Moderator
- Contacteer:
-1D. Haaksma schreef:Dat is hetzelfde als verkondigen dat DX sensors in het leven zijn geroepen om de groep "ik wil wel maar ik kan eigenlijk niet" toch een speelgoedje te geven
+ 1
En toch is dat zo, zie http://imaging.nikon.com/history/scenes/24/index.htm
Nikon was gewoon niet eerder dan met de D3 in staat om een grotere dan DX-sensor en de bijbehorende elektronica te maken en in een camera te bouwen.
In de tussentijd moest er wel brood op de plank, vandaar DX. Hetzelfde zie je trouwens bij Leica, eerst de 1.33 crop M8, daarna de "full-frame" M9.
Laten we het anders stellen, als Nikon direct de mogelijkheden had gehad voor FX zou er dan ooit een DX-formaat geweest zijn?
Overigens, ik heb helemaal niets tegen DX. Elk formaat sensor heeft zijn voor- en nadelen.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ondertussen kan DX prima naast FX blijven bestaan volgens mij. Ze hebben beide hun bestaansrecht (nog?) niet verloren...
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Jur schreef:Peter,Peter schreef: @ D. Haaksma
Zullen we het maar gewoon neutraal houden in deze discussie.
Het is niet nodig om mede Nikon bezitters met duur glas en grote body's op deze wijze een stempel op te drukken.
Ik vermoed dat D. Haaksma zijn opmerkingen juist licht spottend bedoelde. Volgens mij werkt hij zelf ook graag met een D700 "met duur glas".
Dat zal dan wel, het leverde wel de nodige reacties op van mede forum gebruikers middels de rapporteerknop.
Hebben we hier ook weer duidelijkheid over in ieder geval.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Zie mijn mijn reactie hierboven. Of we modereren is niet alleen van de moderators afhankelijk blijkbaar.yzf1kr schreef:+1
Laten we de discussie nou niet om zeep helpen met onnodig en verkeerd gemodereer.