Vreemd probleempje met Lightroom 1.0

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Yvette Verwer

Vreemd probleempje met Lightroom 1.0

Bericht door Yvette Verwer » za aug 04 2007 8:56 am

Als enige programma dat met NEF's (RAW) overweg kan, heb ik op dit moment Lightroom in gebruik.
Op zich vind ik dit ook een perfect programma, maar er doet zich een merkwaardig probleem voor.
Als ik de NEF's geimporteerd heb (on currunt location, dus waar ze staan), zien ze er prima uit. Zodra ik er echter de exposure aanpas wordt de foto raar. Er ontstaan blokken en vaagheden alsof de foto teruggaat naar een erbarmelijke kwaliteit. Dit gebeurd echter weer niet altijd (denk ik). Ik heb van alles geprobeerd, maar ik krijg ook geen idee waar het aan ligt, waarom het soms wel en soms niet gebeurd, kortom het is me een raadsel.
Ik vind het een vervelend probleem en snap eigenlijk niet dat zoiets in een dergelijk programma voorkomt.
Ik draai Lightroom op Vista en heb voldoende geheugen (2GB werk) e.d.
Ik hoop dat iemand dit probleem herkend en me kan vertellen hoe ik het kan verhelpen (ik ga al bijna weer op Jpeg schjieten).

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za aug 04 2007 9:11 am

Updaten van Lightroom naar de 1.1 versie denk ik dat je probleem volledig zal oplossen de 1.0 versie staat er om bekend nogal eens problematisch onder vista te draaien. Daarnaast is de 1.1 versie aanzienlijk sneller dan de 1.0 versie.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » za aug 04 2007 9:12 am

Nog even een aanvulling. Ik ontdek net dat als ik zo'n foto in superslechte staat in de library heb staan, hij gewoon goed staat in devellop, echt vreemd.
Je zou denken dat het dan toch beeldscherm/snelheid probleem is, maar als ik ze exporteer (altijd als Jpeg, bijvoorbeeld voor verzending) en ik bekijk ze later in verkenner, dan zien ze er dus ook nog altijd zo slecht uit (en dergelijke foto's serieus naar iemand toezenden wil je echt neit....)

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » za aug 04 2007 9:13 am

Hoi Luc,

Bedankt voor je reactie. Is 1.1 gratis te oiploaden?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za aug 04 2007 9:22 am

Ja dat is een volledig gratis update even in LR naar help > check for updates kun je hem zo niet downloaden dan via Adobe online even inloggen.

Luc
flickr

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za aug 04 2007 9:25 am

Nog een aanvulling, het kan zijn dat je de previews opnieuw moet renderen omdat ze om wat voor reden dan ook beschadigd zijn. Ik heb het zelf nog nooit mee gemaakt maar het kan voorkomen.
flickr

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » za aug 04 2007 9:33 am

Okay, bedankt. Het instaleren is bezig.....

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » za aug 04 2007 9:47 am

Luc, het werkt en het ziet er op het eerste gezicht al beter uit, maar ik moet er natuurlijk nog mee gaan werken (maar met dit weer laat ik dat even wachten). Ik zie alleen al wel dat er een heleboel foto's uit de library verdwenen zijn, is dat normaal of wat je met renderen bedoelde. (het is voor mij trouwenws niet zo'n probleem ik had er pas 600 foto's instaan, dus dat is zo opnieuw gedaan (hij heeft er nu maar 140 overgenomen).
Anyway, alvast erg bedankt voor de hulp.

Yvette

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » za aug 04 2007 10:05 am

Kleine update, hij heeft nog hetzelfde probleem, misschien toch een library probleem aangaande geheugen (videokaart/beeldscherm). Ik heb nu iets vanuit develop opgeslagen en dat ziet er goed uit, dus ik denk dat ik met dit kleine gebrek wel leer werken.
Nogmaals bedankt,

Yvette

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » za aug 04 2007 10:49 am

Voorlopig laaste update. In Develop ziet alles er prima uit, maar ook als slideshow is het vreselijk, erg jammer, misschien zijn de bestanden te groot?

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za aug 04 2007 1:19 pm

Yvette Verwer schreef:Voorlopig laaste update. In Develop ziet alles er prima uit, maar ook als slideshow is het vreselijk, erg jammer, misschien zijn de bestanden te groot?
Ik herken het probleem niet. Op mijn desktop draait Lightroom 1.1 onder XP. Op de laptop draait Lightroom onder Vista.
Fotografeer met een D2X, dus grote bestanden :) Daar zal het dus wel niet aan liggen. Misschien toch een videokaart probleem?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za aug 04 2007 2:39 pm

Yvette,

Ik denk dat je alle standaard sized previews opnieuw moet renderen. Maar ik ben een van de gelukkige die met dit geweldige weer nu aan het werk is en heb hier dus geen LR bij de hand. Zodra ik thuis ben kan ik wel exact uitleggen hoe je het moet doen.
flickr

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » za aug 04 2007 2:57 pm

Hmm yvette , volgens mij zijn daar wel meer proggies die met nef's overweg kunnen o.a. picture 4 van nikon, picasa 2 van google om er maar twee te noemen

tenzij je mac't maar dat geef je niet snel toe aan een gatesiaan ;)

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » za aug 04 2007 3:09 pm

Is Lightroom een gratis programma of een 30 dagen versie die na 30 dagen niet of beperkt werkt?
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » za aug 04 2007 3:12 pm

Na 30 dagen houdt de probeerversie op met werken.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”