Vreemd probleempje met Lightroom 1.0
Vreemd probleempje met Lightroom 1.0
Als enige programma dat met NEF's (RAW) overweg kan, heb ik op dit moment Lightroom in gebruik.
Op zich vind ik dit ook een perfect programma, maar er doet zich een merkwaardig probleem voor.
Als ik de NEF's geimporteerd heb (on currunt location, dus waar ze staan), zien ze er prima uit. Zodra ik er echter de exposure aanpas wordt de foto raar. Er ontstaan blokken en vaagheden alsof de foto teruggaat naar een erbarmelijke kwaliteit. Dit gebeurd echter weer niet altijd (denk ik). Ik heb van alles geprobeerd, maar ik krijg ook geen idee waar het aan ligt, waarom het soms wel en soms niet gebeurd, kortom het is me een raadsel.
Ik vind het een vervelend probleem en snap eigenlijk niet dat zoiets in een dergelijk programma voorkomt.
Ik draai Lightroom op Vista en heb voldoende geheugen (2GB werk) e.d.
Ik hoop dat iemand dit probleem herkend en me kan vertellen hoe ik het kan verhelpen (ik ga al bijna weer op Jpeg schjieten).
Op zich vind ik dit ook een perfect programma, maar er doet zich een merkwaardig probleem voor.
Als ik de NEF's geimporteerd heb (on currunt location, dus waar ze staan), zien ze er prima uit. Zodra ik er echter de exposure aanpas wordt de foto raar. Er ontstaan blokken en vaagheden alsof de foto teruggaat naar een erbarmelijke kwaliteit. Dit gebeurd echter weer niet altijd (denk ik). Ik heb van alles geprobeerd, maar ik krijg ook geen idee waar het aan ligt, waarom het soms wel en soms niet gebeurd, kortom het is me een raadsel.
Ik vind het een vervelend probleem en snap eigenlijk niet dat zoiets in een dergelijk programma voorkomt.
Ik draai Lightroom op Vista en heb voldoende geheugen (2GB werk) e.d.
Ik hoop dat iemand dit probleem herkend en me kan vertellen hoe ik het kan verhelpen (ik ga al bijna weer op Jpeg schjieten).
Nog even een aanvulling. Ik ontdek net dat als ik zo'n foto in superslechte staat in de library heb staan, hij gewoon goed staat in devellop, echt vreemd.
Je zou denken dat het dan toch beeldscherm/snelheid probleem is, maar als ik ze exporteer (altijd als Jpeg, bijvoorbeeld voor verzending) en ik bekijk ze later in verkenner, dan zien ze er dus ook nog altijd zo slecht uit (en dergelijke foto's serieus naar iemand toezenden wil je echt neit....)
Je zou denken dat het dan toch beeldscherm/snelheid probleem is, maar als ik ze exporteer (altijd als Jpeg, bijvoorbeeld voor verzending) en ik bekijk ze later in verkenner, dan zien ze er dus ook nog altijd zo slecht uit (en dergelijke foto's serieus naar iemand toezenden wil je echt neit....)
Luc, het werkt en het ziet er op het eerste gezicht al beter uit, maar ik moet er natuurlijk nog mee gaan werken (maar met dit weer laat ik dat even wachten). Ik zie alleen al wel dat er een heleboel foto's uit de library verdwenen zijn, is dat normaal of wat je met renderen bedoelde. (het is voor mij trouwenws niet zo'n probleem ik had er pas 600 foto's instaan, dus dat is zo opnieuw gedaan (hij heeft er nu maar 140 overgenomen).
Anyway, alvast erg bedankt voor de hulp.
Yvette
Anyway, alvast erg bedankt voor de hulp.
Yvette
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Ik herken het probleem niet. Op mijn desktop draait Lightroom 1.1 onder XP. Op de laptop draait Lightroom onder Vista.Yvette Verwer schreef:Voorlopig laaste update. In Develop ziet alles er prima uit, maar ook als slideshow is het vreselijk, erg jammer, misschien zijn de bestanden te groot?
Fotografeer met een D2X, dus grote bestanden

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.